شناسایی مسیرهای گردشگری تالاب هورالعظیم در دستور کار

این نشست باحضور کارشناسان گردشگری و سرمایه‌گذاری، کارشناسان اداره‌کل منابع طبیعی و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست و فعالان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان خوزستان تشکیل شد و موضوعاتی نظیر توسعه‌ پایدار اکوتوریسم در تالاب هورالعظیم، توسعه‌ بوم‌گردی در شهیون دزفول، توسعه‌ی پایدار اکوتوریسم در روستای شیوند ایذه و توسعه‌ پایدار طبیعت‌گردی در پارک جنگلی گمبوعه شهرستان حمیدیه مطرح و بررسی شدند.

محمدحسین ارسطوزاده در این نشست اظهار کرد: این کارگروه که زیرمجموعه‌ کمیته‌ ملی طبیعت‌گردی کشور است به‌منظور سیاست‌گذاری و هماهنگی در زمینه توسعه‌ پایدار طبیعت‌گردی و تسهیل و هدایت فعالیت‌های این حوزه با عضویت اداره‌کل منابع طبیعی، اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست و به دبیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به طرح پارک جنگلی گمبوعه حمیدیه گفت: در این جلسه مصوب شد قرارداد سرمایه‌گذار طرح، بازنگری شود و در صورت امکان، طرح اصلاح و توجیه اقتصادی به آن اضافه شود و طرح اصلاحی جدید، در کمیته‌ فنی منابع طبیعی از طریق سرمایه‌گذار که دارای قرارداد ماده‌ سه است پیگیری شود و اداره‌کل منابع طبیعی، پس از حصول نتیجه، در خصوص اجرای طرح اظهارنظر کند. همچنین مقرر شد شیوه‌نامه‌های دفع پسماند و پساب از سوی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست به پیمانکار ارایه و از سوی پیمانکار در طرح رعایت شود.

او درخصوص موضوع ایجاد زیرساخت‌های گردشگری موردنیاز روستای شیوند شهرستان دزپارت نیز بیان کرد: در این جلسه بنا شد، بازدید میدانی از طرح، به همراه اعضای کارگروه انجام و جانمایی طرح برای بررسی به اداره‌ حفاظت محیط‌زیست شهرستان ایذه ارایه شود. همچنین بررسی مسیر رودخانه شیوند در طرح و حفظ حریم رودخانه از طریق سازمان آب و برق نیز در دستورکار قرار گرفت.

ارسطوزاده در ادامه به طرح بوم‌گردی شهیون دزفول اشاره کرد و گفت: مقرر شد گونه‌های گیاهی بومی برای استفاده در محل طرح از سوی اداره‌کل منابع طبیعی به اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال و به پیمانکار طرح ارائه شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان اضافه کرد: باتوجه به ویژگی‌ها و حساسیت‌های طبیعی منطقه، مصوب شد مرکز آموزشی زیست‌محیطی در مجموعه تدارک و برای انتقال فاضلاب، ضایعات، پسماند و تفکیک زباله نیز با شهرداری تفاهم‌نامه بسته و در طرح آورده شود.

او با بیان این‌که توسعه‌ پایدار اکوتوریسم در تالاب هورالعظیم نیز یکی دیگر از دستورکارهای کارگروه هماهنگی طبیعت‌گردی استان بود افزود: پیرو مصوبات نشست میز «توسعه اکوتوریسم در تالاب هورالعظیم» در ۲۵ آبان گذشته مصوب شد زون‌های تفرجگاهی و مسیرهای پیشنهادی حضور گردشگران در تالاب و جوار تالاب هورالعظیم به انضمام چالش‌های مرتبط با هر محدوده از طرف اداره‌کل حفاظت محیط زیست به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارایه شود.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.