قیمت لحظه‌ای دلار و یورو در بازار | یورو توافقی کاهشی شد

به گزارش نبض بورس؛ فعالان بازار ارز در اولین روز هفته، شاهد نوسان محدود قیمت دلار و یورو در صرافی های بانکی بر اساس سامانه سنا بودند؛ ارزی که به عنوان مثال برای سرفصل مسافرتی یا دانشجویی مورد تقاضای مردم است.

تداوم نوسان کاهشی قیمت دلار و یورو در بازار توافقی

نرخ دلار در بازار توافقی بین صراف و صادرکننده، امروز (شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱) با نوسان کاهشی روبرو بود. بر این اساس قیمت دلار توافقی به رقم ۳۸۶۶۷ تومان رسید که نسبت به روز کاری قبل، کاهش دارد. این در حالی است که نرخ فروش دلار توافقی به مشتریان در صرافی ها به رقم ۳۹۰۵۳ تومان رسیده است.

از سوی دیگر نرخ یورو توافقی (بین صراف و صادرکننده) امروز به رقم ۴۲۰۰۰ تومان رسید که نسبت به روز کاری قبل، کاهش نرخ دارد. یورو توافقی نیز در صرافی ها به قیمت ۴۲۴۲۰ تومان به متقاضیان خرید یورو فروخته می شود که نسبت به روز کاری قبل، ارزان تر شده است.

همچنین ۱۰۰ دینار عراق در صرافی های مجاز و بازار متشکل ارزی به رقم ۲۳۰۰ تومان رسیده است.

فرزین: دلار نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان است

فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی در اولین صحبت های خود با بیان اینکه در سامانه نیما ارز حاصل از صادرات نفت، پتروشیمی و برخی بنگاه‌ها عرضه می‌شود و بر اساس آمار روزهای اخیر روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در این سامانه مبادله شده است، گفت: از شنبه (۱۰ دی ماه) ارز را با نرخ ثابت ۲۸۵۰۰ تومان در این سامانه عرضه خواهیم کرد و حتماً در هفته پیش رو عرضه ارز را افزایش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که کلیه نیازهای تجاری کشور را در این سامانه تامین کنیم.

توصیه تحلیل‌گران به معامله‌گران چیست؟

با وجود، توصیه تحلیل گران این است که معامله‌گران باید از خرید و فروش‌های هیجانی خودداری کنند. وضعیت بازار به گونه‌ای است که هر لحظه امکان تغییر مسیر وجود دارد. تحلیل‌گران به معامله‌گران توصیه می‌کنند که به صورت پله‌ای اقدام به خریدوفروش کنند. زیرا ریسک بازار این روزها در بالاترین سطح قرار دارد.

قیمت لحظه‌ای دلار و یورو در بازار | نرخ دلار توافقی در کانال ۳۳ هزار تومان افزایش یافت/ یورو توافقی وارد کانال ۳۴ شد/ دلار مسافرتی به کانال ۳۰ هزار تومان افزایش یافت/ جزئیات فروش اوراق ارزی از امروز

 

سازوکار خرید اسکناس ارز از بانک‌ها چیست؟

بانک مرکزی در راستای تسهیل در تأمین تقاضای ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل مصارف خدماتی سایر (سرفصل ۲۴)، ترتیبات تأمین و پرداخت ارز به متقاضیان سرفصل مذکور را به شرح زیر جهت اجرا به بانک‌های ملی، سپه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، تجارت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، ملت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ و صادرات ابلاغ کرد:

۱- فروش ارز (اسکناس) به متقاضیان، حداکثر به مبلغ ۲۰۰۰ یورو یا معادل آن به دلار و به نرخ اعلامی توسط اداره صادرات این بانک خواهد بود.

۲- فروش ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل خدماتی سایر صرفاً به اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال امکان‌پذیر است.

۳- تأمین ارز از محل منابع داخلی آن بانک، بازار متشکل معاملات ارزی و اسکناس خریداری شده بابت ارز حاصل از صادرات مجاز است.

تبصره: درصورت نیاز، تأمین ارز مربوطه توسط این بانک نیز انجام خواهد شد. در این ارتباط مقتضی است هماهنگی لازم را با اداره صادرات این بانک به‌عمل آورند.

۴- فروش ارز از تاریخ ۱۴۰۱.۰۸.۱۵ تا اطلاع ثانوی با ارائه کارت ملی متقاضی امکان‌پذیر می‌باشد. همچنین شناسایی مشتری باید حسب ضوابط ابلاغی این بانک صورت پذیرد و علاوه بر ضوابط مذکور، فروش ارز صرفاً از طریق پرداخت معادل ریالی با کارت بانکی به نام متقاضی و استعلام شماره تلفن همراه به نام متقاضی از سامانه شاهکار امکان‌پذیر است.

۵- حسب فراهم بودن دسترسی آن بانک به “سامانه نظارت ارز (سنا) ” جهت ثبت تراکنش‌های مربوط به فروش ارز سرفصل سایر در شعب منتخب، در صورت بروز هرگونه سوال در ارتباط با نحوه اتصال به سامانه مذکور، مقتضی است هماهنگی‌های لازم را با اداره مهندسی نرم‌افزار این بانک به‌عمل آورند.

۶- آن بانک مکلف است قبل از فروش ارز، نسبت به ثبت مشخصات متقاضی (شماره ملی) در “سامانه نظارت ارز (سنا) ” تحت عنوان «سرفصل خدماتی‏- سایر» (کد سرفصل ۲۴) اقدام نموده و پس از اخذ تأییدیه از سامانه سنا، نسبت به فروش ارز به متقاضی اقدام نماید.

بانک مرکزی، در پایان این بخشنامه ضمن تاکید بر ابلاغ مراتب به شعب منتخب و واحد‌های ارزی بانک‌های ملی، سپه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، تجارت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، ملت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ و صادرات بر حسن اجرای آن تاکید کرده است.

 جزئیات فروش اوراق ارزی 

بانک مرکزی در هفته های گدشته اعلام کرد: به منظور گسترش و تسهیل استفاده از ابزار‌های مالی در شبکه بانکی کشور، بانک عامل (بانک ملی ایران) از فردا شنبه ۲۸ آبان مجاز است به نیابت از بانک مرکزی نسبت به عرضه «اوراق گواهی ارزی بانک مرکزی» به شرح ذیل اقدام کند:

۱ ‏- ناشر اوراق، بانک مرکزی از طریق بانک عامل می‌باشد.

۲ ‏- اوراق با نام، صرفاً و اصالتاً قابل خرید توسط اشخاص حقیقی ایرانی بالاتر از ۱۸ سال و تاریخ انتشار و سررسید آن به ترتیب ۲۵ ‏/۸ ‏/۱۴۰۱ و ۲۵ ‏/۱۱ ‏/۱۴۰۱ خواهد بود.

۳ ‏- حداقل و حداکثر میزان خرید اوراق توسط هر شخص حقیقی به ترتیب معادل ریالی ۱۰۰۰ دلار و ۴۰۰۰ دلار است. ضمناً با توجه به محدودیت عرضه اسکناس کمتر از ۱۰۰ دلار، مبالغ گواهی‎های مزبور مضاربی از معادل ریالی ۱۰۰ دلار قابل عرضه و بازخرید خواهد بود.

۴ ‏- پرداخت وجه اوراق در زمان انتشار صرفاً به «ریال» خواهد بود.

۵ ‏- بانک مرکزی به وکالت از خریداران اوراق، نسبت به تامین ارز (دلار) و نگهداری آن تا زمان سررسید اوراق اقدام میکند.

تبصره: اوراق توسط بانک عامل به نیابت از بانک مرکزی قابل بازخرید قبل از سررسید طبق بند (۹) خواهد بود.

۶ ‏- دارندگان اوراق در سررسید، میتوانند یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنند:

الف) پرداخت حق‌الوکاله مذکور در تبصره ذیل این بند و دریافت اسکناس ارز (دلار) از بانک عامل

ب) تسویه نقدی (ریالی) که در این صورت حق‌الوکاله‌ای دریافت نخواهد شد.

تبصره: نرخ حق‌الوکاله معادل هفت درصد (۷٪) مبلغ ریالی در زمان سررسید مذکور در بند (۷) خواهد بود.

۷ ‏- مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی در زمان بازخرید، سررسید و انتشار اوراق، نرخ پایانی روز قبل دلار توافقی (اسکناس) است.

تبصره: نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی (اسکناس) بازار متشکل معاملات ارزی (میانگین موزون معاملات نماد دلار توافقی روز قبل) در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به آدرس www.ice.ir قابل مشاهده است.

۸ ‏- بانک عامل مکلف است به صورت هفتگی منابع ریالی حاصل از فروش این اوراق را پس از انجام هماهنگی لازم با اداره عملیات ارزی این بانک، به حساب‌های معرفیشده نزد اداره معاملات ریالی بانک مرکزی واریز کند.

۹ ‏- در صورت درخواست دارنده اوراق مبنی بر بازخرید اوراق، بانک عامل موظف است طبق جزو (ب) بند (۶) و بر اساس ترتیبات بند (۷)، نسبت به تسویه حساب با دارنده اوراق در همان روز اقدام کند.

۱۰ ‏- در صورت عدم مراجعه صاحب اوراق در سررسید، بانک عامل موظف است ریال حاصل از تسویه اوراق مزبور را بر مبنای مفاد جزو (ب) بند (۶) و بند (۷) محاسبه و به حساب ریالی شخص که در زمان خرید اوراق معرفی نموده، واریز کند.

۱۱ ‏- پس از انجام تسویه‌حساب با صاحبان اوراق در روز سررسید یا پیش از آن حسب ترتیبات بند‌های (۶) و (۷)، بانک عامل موظف است به منظور وصول وجوه پرداختی به دارندگان اوراق از این بانک، نسبت به ارسال گزارش معاملات در مقاطع هفتگی به «اداره عملیات ارزی» (روز دوشنبه هر هفته)، اقدام نماید. ترتیبات اجرایی این بند، توسط اداره مذکور ابلاغ خواهد شد.

۱۲ ‏- بانک عامل مکلف است به منظور دریافت مبالغ ریالی و ارزی پرداخت شده به دارندگان اوراق در سررسید (حسب ترتیبات بند‌های (۶) و (۷)) اطلاعات مربوطه را‏ به اداره عملیات ارزی اعلام کند.

۱۳ ‏- اوراق موضوع این بخشنامه به استناد ماده (۲۹) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور معاف از مالیات خواهند بود.

۱۴ ‏- کارمزد عاملیت بانک عامل برای فروش، بازخرید و تسویه اوراق به صورت جمعی تعیین و متعاقباً توسط اداره حسابداری کل و بودجه محاسبه و به حساب بانک عامل واریز خواهد شد.

۱۵ ‏- اوراق از طریق سامانه سیما متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عرضه و بازخرید میشود و انجام معاملات ثانویه اوراق امکان‌پذیر نمیباشد.

 

همچنین ضرورت دارد ضمن ارایه مفاد ضوابط به شرح بند‌های فوق به خریداران اوراق، «تعهدنامه التزام به ضوابط اوراق گواهی ارزی بانک مرکزی» نیز از ایشان به شرح ذیل اخذ می‌شود: «اینجانب به ضوابط، مقررات و شروط ناظر بر کلیه مراحل خرید و بازخرید تا تحویل ‏/تسویه نهایی و همچنین ضمانت اجرا‌های مترتبه بر عدم رعایت الزامات مندرج در این ضوابط آگاه بوده و کلیه موارد مورد قبول میباشد» ‏

 

 

 

 

 

قیمت لحظه‌ای دلار و یورو در بازار + قیمت انواع سکه | ورود دوباره دلار به کانال ۲۴/ پیش بینی قیمت دلار از دو منظر

آخرین نرخ های دلار و یورو در صرافی های بانکی بر اساس سامانه سنا

در معاملات اولین روز هفته (شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱) بازار ارز و بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی همچون ملی و مجاز سطح کشور به نرخ ۳۰۴۱۶ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۰۶۹۳ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود.

همچنین امروز هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به قیمت ۳۲۸۸۲ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۳۳۱۸۱ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

نرخ حواله دلار و یورو چقدر شد؟

در معاملات امروز، نرخ خرید حواله دلار آمریکا ۲۸۲۴۳ تومان و نرخ فروش حواله دلار آمریکا نیز ۲۸۵۰۰ تومان تعیین شد. همچنین نرخ خرید حواله یورو به رقم ۳۰۵۳۳ تومان و نرخ فروش حواله یورو نیز به رقم ۳۰۸۱۰ تومان رسیده است که نسبت به روز قبل، افزایش دارد.

قیمت لحظه ای دلار و یورو در بازار امروز + قیمت انواع سکه