سریال ازدواج در سراشیبی – مردان در اعتصاب قدرت

سریال ازدواج

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بعنوان سهم قانون گذار در جهت حمایت از سریال تکراری نهاد خانواده و ازدواج در ساله ای اخیر مطرح و به تصویب رسید .

طرحی که تلاش دارد از طلاق ها جلوگیری کرده و ازدواج ها را سامان دهد. سریال ازدواج که باید قسمت های مختلف آن شکل بگیرد تا زندگی زنان و مردان در کنار هم شکل گرفته و معنی خاصی پیدا کند .

اما چه چیز این سریال را نا تمام گذاشته ؟

چه عواملی با عث شده که دیگر پسر ها دست از ازدواج بشویند و تمایلی به تشکیل خانواده و ازدواج به سبک همیشه و مرسوم نداشته باشند .

کاهش چشمگیر امار ازدواج حتی پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  و از طرفی رشد نگران کننده آمار طلاق های رسمی در دفاتر اسناد رسمی نشان از کم رنگ تر شدن توجه به تشکیل خانواده و ازدواج است.

پر واضح است که تمایل دو جنس مقابل دختر و پسر ، زن و مرد به یکدیگر کاهش نیافته و اتفاقا تمایلات و گرایشات به جنس مقابل افزایش نیز داشته است .

در گذشته این تمایلات در هنگان بروز و بلوغ طرفین به ازدواج و تشکیل خانواده منجر می شد و امروز این بخش از مختصات بشری و غریزی بطور چشمگیری دیگر به ازدواج منجر نمی شود و زن و مرد و دختران و پسران روابطی را خارج از چارچوب ازدواج ترتیب داده اند .

ازدواج سفید بعنوان یکی از جنبه های این اتفاق مهم بسیار قابل بحث و بررسی است و نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت . پیام اجتماعی ازدواج سفید این است که دیگر ازدواج به سبک سنتی و سریال همیشگی مورد علاقه خانواده ها در جریان نیست و دو جنس مقابل ، علایق و سلایق خود را در ازدواج به سبک قدیم جستجو نمی کنند که چه بسا کارکرد ازدواج سنتی در نظر آنان فاقد معنی و عملکرد مطلوب است .

از طرفی خواسته های رنگارنگی که فقط آن را در ازدواج سنتی می توان مشاهده کرد ، در دیگر سیستم های ارتباط زن و مرد وجود ندارد .

لیست بلند بالایی در ازدواج سنتی همیشه هست و به آن سنت نام می نهند که به شرح زیر است

خواستگاری

بله بران یا بله برون

شیرینی خوران :

نامزدی

عقد نکاح :

جهاز بران :

حنا بندان :

عروسی

پاتختی :

مادرزن سلام :

پنبه زنی

این لیست بلند بالا برای آقای داماد مثل بالا رفتن از پله های دیوار چین برای نوشیدن یک لیاون آب خنک است که وقتی به آن می نگرد ، آن را غیر ممکن و حتی در مواردی مضر می داند .

هزینه های سنگین و توقعات خاصی که طرفین در ازدواج سنتی از یکدیگر دارند ، کارکرد ازدواج سنتی را کمرنگ و بی اثر نموده و کمتر به آن سنتها اقبال نشان می دهند .

در مقابل در شیوه های مدرن روابط زن و مرد دیگر خبری از این لیست های بلند بالا و قیود و عقود پیچیده و پر هزینه نیست .

هر دو نفر مقابل هم در حد توان و امکان شکل گیری ارتباط وارد پیمان شده و به معنی واقعی کلمه یک قرارداد دو نفره شکل می گیرد . تا زمانی که طرفین به تعهدات خود در این قرار پا برجا باشند نیز این پیمان مستحکم می ماند . هرگاه شرایط ضمن عقد غیرممکن شود هر یک از طرفین میتواند از پیمان خارج شده و بار کسی بر دوش دیگری نیست .

 

فارغ از اینکه این نوع ارتباط زن و مرد چگونه می تواند تضمین کننده نهاد خانواده باشد یا فاقد این کارد است ؟ باید توجه داشت که در حال حاضر مردان برای تشکیل یک خانواده به صورت سریال ازدواج سنتی باید زیر بار سنگین ترین تعهدات از جمله مهریه و نفقه و هزار یک تعهد قانونی که می تواند زندگی آنها را تحت الشعاع خود قرار دهد، قرار گیرند و نتیجه عملی آن بصورت فردی و غریزی با نتایج پیمان های زن و مرد خارج از ازدواج سنتی بسیار کمتر . در بهترین حالت برابر است .

از طرفی زنان با شعار اینکه به مردان نیازی ندارند و خودشان در جامعه از پس خودشان بر می آیند ، نیز قدرت مردانه را نادیده گرفته اند و این ادعا در جامعه زنان مطرح است که ما به مرد نیازی نداریم .

مردان نیز در اکثر موارد راه خود را پی می گیرند و هنگامی که این شعار از زنان صادر می شود ، بساط قدرت خود را از زیر پای زنان جمع می کنند . تن به ازدواج و تعهدات سنگین قانونی نمی دهند و مسئولیت این گونه زنانی که خود را بی نیاز از مردان می پندارند نیز بر عهده نمی گیرند . و به نوعی نرخ ازدواج های سریال گونه سنتی را پایین می اورند .

دستاورد کاهش ازدواج سنتی را نیز باید در خاوسته ها و عملکرد همان زنان مدعی بی نیازی از مرد جستجو کرد و همان ها نیز می گویند : ” چرا شوهر گیر نمیاد ” یعنی چرا کسی تن به تعهدات قانونی سنگین در قبال ما زنان نمی دهد ؟ چرا کسی ما را پشتیبانی نمی کند ؟ خرج ما را نمی دهد .

به نظر می رسد باید در نگاه جامعه به مقوله روابط زن و مرد به عنوان دو عنصر مهم در تحرک اجتماع نگاه دوباره و دیگری کرد و یک چشم انداز واقعی و روشن از روابط زن و مرد تدوین و به جامعه ارائه نمود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.