آیا ارز ذخیره R۵ بریکس در راه است؟

بریکس در حال حاضر بستر مناسبی برای مذاکرات سطح بالا در سال ۲۰۲۳ دارد و در درازمدت، ارز R ۵ می‌تواند نقش تسویه و پرداخت و همچنین ذخیره ارزش/ ذخایر را برای بانک‌های مرکزی داشته باشد. در دنیای چند قطبی کنونی، عوامل اقتصادی و نظامی در تضمین حاکمیت کشور‌ها تعیین‌کننده هستند. به نظر می‌رسد روسیه و چین این موضوع را بسیار جدی می‌گیرند و متعهد به دلارزدایی از اقتصاد خود و توسعه شتابان سلاح‌های مافوق صوت هستند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در مرحله گذار از نظم جهانی تک قطبی به نظم چندقطبی، نیازمند مشاهده دقیق تحولات است. تجزیه و تحلیل اقدامات دو قدرت جهانی، چین و روسیه، در دفاع و تحکیم حاکمیت خود در بلندمدت بسیار مهم است.

با رصد تصمیمات این دو کشور در سال‌های اخیر، می‌توان به استراتژی دوگانه پی برد. یکی اقتصادی است و دیگری صرفا نظامی. رابطه ویژه بین مسکو و پکن با تجربه مشترک فشار واشنگتن در ۲۵ سال گذشته شکل گرفته و ماموریت مشترک آن‌ها اکنون مهار قدرت امپریالیستی ایالات‌متحده و گذار به نظام چندقطبی با حداقل سه قدرت جهانی است که نقش عمده‌ای در روابط بین‌الملل ایفا می‌کنند. بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ نشان داد که سیستم بانکی غربی آن‌قدر که تصور می‌شود باثبات نیست.

بسیاری از کشورها، از جمله کشور‌های بزرگ در حال توسعه، برای یافتن رویه‌های دیگر برای تجارت و سرمایه‌گذاری تعجیل کردند. تاسیس بریکس توسط برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، نمونه‌ای از این فوریت بود. همچنین ایالات‌متحده به عنوان بخشی از جنگ ترکیبی خود از قدرت دلاری خود برای تحریم استفاده کرده است و بیش از ۳۰ کشور از ایران گرفته تا ونزوئلا، به دنبال جایگزینی برای سیستم مالی تحت سلطه آمریکا برای انجام تجارت عادی هستند.

هنگامی که ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۴ روسیه را تحریم کرد و در سال ۲۰۱۸ جنگ تجاری خود را علیه چین تعمیق بخشید، این دو قدرت بر اساس فرآیند‌های تجارت بدون دلار که سایر کشور‌های تحریم شده از قبل شروع به شکل‌گیری کرده بودند، تسریع کردند. در آن زمان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای دلارزدایی از تجارت نفت مسکو با عجله شروع به کاهش دارایی‌های دلار خود و حفظ دارایی‌های خود به طلا و سایر ارز‌ها کرد. در سال ۲۰۱۵، معادل ۹۰ درصد تجارت دوجانبه بین چین و روسیه به دلار انجام شد، اما این رقم تا سال ۲۰۲۰ به زیر ۵۰ درصد رسید.