مافیا بازی و اسپرسو جای قهوه خانه و قلیان را گرفت

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

مافیا بازی یک بازی گروهی و استدلالی است که نبرد بین یک اقلیت آگاه و یک اکثریت ناآگاه را شبیه‌سازی می‌کند.

در این بازی تعداد افرادی بازی می کنند باید بالای ۵ نفر باشند و به هر شخص نقشی داده میشود.

به‌طور کلی در این بازی قدرت تکلم، حفظ خونسردی و آوردن استدلال‌های منطقی نقش بسزایی در پیروزی دارد.

بازیکنان به‌طور مخفیانه نقش شان مشخص می‌شود؛ مافیاها همدیگر را می‌شناسند و شهروند که تنها از تعداد افراد مافیا آگاه هستند و عده معدودی از آن‌ها از برخی نقش‌ها اطلاع دارند.

فلسفه بازی مافیا بر اساس یک بازی گروهی با تکیه بر استدلال ، فکت و آزمون و خطاست که شیوه جدیدی برای اجتماع جوانان در شهر ها و محلات مختلف شده است .

در ادوار مختلف کانون های مذهبی بویژه مساجد در تلاش بوده اند که جوانان را در مساجد دور هم جمع کنند . انگیزه های فرهنگی و سیاسی برای تشکیل اجتماع اقشار مختلف بویژه جوانان در مساجد وجود داشته است ولی آمار دقیقی از میزان حضور جوانان در مساجد در دست نیست و مطالعه این موضوع صرفا وابسته به اقوال است .

گروهی معتقد هستند که حضور جوانان در مساجد کم رنگ تر شده و نهاد های فرهنگی مذهبی و سیاسی دیگر جذابیتی برای دور هم جمع کردن جوانان ندارند .

حتی جوانان دین دار و بخشی از جوانان متدین هم قسمت عمده ای زمان روزانه خود را در مساجد نمی گذرانند .

از طرفی بعد از آغاز انقلاب اسلامی یک جریان فکری تلاش کرد تا تجمع مردم و اقشار مختلف بویژه جوانان را از قهوه خانه و چایخانه ها به سمت مساجد تغییر مسیر دهد .

بطور مثال در گذشته در هر محله ای یک چایخانه بود که افراد حتی به بهانه خوردن یک چای داغ ارزان قیمت دور هم جمع می شدند و محل گپ و گفت مردم کوچه و بازار بود .

سرو قلیان و انواع غذا های شهری مثل املت و نیمرو فضای نوستالژیک  و شهری به این اماکن می داد

بعد از انقلاب اسلامی برنامه ریزی های زیادی برای هدایت این اقشار به تجمع و گعده ها در مساجد شد حتی دیگر کمتر به کسی جواز کسب به عنوان چایخانه می دادند تا آنجا که تعداد چایخانه ها به معنی جایی که مردم رهگذر آنجا یک چای بخورند و بروند از صفحه فرهنگی حذف شد .

حالا امروز جوانان جای جدیدی  را برای دورهمی های شهری و تعامل اقشار مختلف پیدا کرده اند .

مافیا بازی یک جمع از افراد عمدتا غریبه ولی هم عرض اجتماعی شده است که صرفا مشترکات نسلی یا فرهنگی آنها را حول محور مافیا بازی دور هم جمع کرده و ساعت های زیادی را به چالش گفتگو و جدل برای کشف مافیا ها و نجات شهروندان دور هم می گذرانند .

از این سه گانه مافیا بازی ، مساجد و قهوه خانه ها یا چایخانه ها می توان به ایده جدیدی رسید که احتمالا حاکمان برای ایجاد جذابیت های فرهنگی و جذب حداکثری جوانان به مساجد ، بازی مافیا را در مساجد رواج دهد .

با جذب جوانان به مساجد با انگیزه های مختلف سیاسی و فرهنگی می توان در ترویج برنامه های سیاسی و فرهنگی مساجد دوباره مساجد جایی برای دور هم جمع شدن جوانان قرار خواهد گرفت و امامان جماعت مساجد می توانند کار خود را در جامعه جوان محله خود با تاثیر بیشتری انجام دهند .

 

اما نکته کلیدی و بالادستی این پدیده این است که اگر حاکمیت برای جوانان و اقشار جامعه برنامه های متناسب با حال و روزشان تهیه و عرضه نکند ، مردم راه خود را پیدا کرده و به اشکال مختلف دور هم جمع می شوند و این قابل انکار نیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.