طلای جهانی به خواب می‌رود؟

بررسی‌های به‌عمل آمده در بخش طلا بیانگر این است که این دارایی برای پنجمین روز متوالی در حال درجا زدن در زیر کانال ۱۹۴۰ دلار است و در ساعت ۱۶ به وقت تهران توانست قیمت ۱۹۳۲ دلار را به ثبت رساند. تحولات بازار‌های جهانی از جمله رمزارز‌ها و طلا در این راستا حاکی از آن است که بازار‌ها در انتظار نشست بعدی فدرال رزرو به سکونت در جایگاه سابق خود ادامه داده‌اند. بر این اساس بیت‌کوین نیز روندی مانند طلا را در پیش گرفت و برای پنجمین روز متوالی در سقف کانال ۲۲هزار دلاری به افت‌وخیز پرداخت.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این میان اتریوم نیز بعد از کسب کانال ۱۶۰۰ دلاری در حوالی میانه این کانال در حال معامله است. از این رو بیت‌کوین و اتریوم در ساعت مذکور به ترتیب با ۲۲ هزار و ۹۷۴ دلار و ۱۶۲۷ دلار در حال معامله است. عوامل مذکور تحت تاثیر عامل مهمی، چون شاخص دلار جهانی است و توانسته بازار‌های جهانی را تحت تاثیر عملکرد خود قرار دهد. این شاخص که در پی اقدامات کمیته بازار باز فدرال رزرو مسیر خود را تعیین می‌کند، در روز‌های اخیر به دلیل احتمال افزایش سیاست‌های انقباضی و اثر آن بر بازار‌ها بر سر دوراهی قرار گرفته است.

به دنبال این موضوع باید به گزارشی از «دنیای اقتصاد» که در روز‌های اخیر منتشر شده، اشاره کرد. در این گزارش آمده بود: «برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که با کاهش سرعت نرخ بهره در ماه‌های آتی، شاخص دلار جهانی نیز با سقوط به زیر ۱۰۰واحد واکنش منفی خود را اعلام خواهد کرد و این امر تقویت بازار‌های جهانی را به دنبال خواهد داشت. در این میان برخی دیگر از تحلیل‌گران بر این باورند که افزایش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو که در اواخر ماه ژوئیه یا اوایل ماه فوریه برگزار خواهد شد دلیلی قانع‌کننده در خصوص ثبات شاخص دلار در روز گذشته است.»

در ادامه این گزارش آمده بود: «اکنون که این شاخص در بلاتکلیفی عملکرد کمیته بازار باز فدرال رزرو در خصوص سیاست‌های ضد تورمی قرار گرفته است، در کانال ۱۰۱ واحدی و در تلاش برای ورود به کانال ۱۰۲ واحدی است. مسیریابی جدید شاخص دلار چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هدف اصلی اقتصاد آمریکا که توسط مقامات پولی و سیاستگذاران تنظیم شده است، دستیابی به تورم ۲ درصدی است. هدف‌گذاری تورم در بازه مذکور نیازمند پذیرش رکود‌های کوتاه‌مدت نیز هست.»

بنابراین با این استدلال می‌توان گفت که در حال حاضر طلای جهانی به خواب رفته است و تا مسیر‌یابی جدید شاخص دلار در بازه مذکور به نوسان خواهد پرداخت. بازار رمزارز‌ها نیز که پیش‌بینی می‌شد با شروع هفته معاملاتی جدید به روند صعودی خود ادامه خواهد داد، تا اقدام بعدی فدرال رزرو و در پی آن گام بعدی دلار جهانی در اغما به سر خواهد برد. در این میان یورو نیز از فرصت استفاده کرده و در حالتی که شاخص دلار در کانال ۱۰۱ واحدی در حال نوسان بود در روز‌های اخیر به بالاترین سطح خود در ۱۰ ماهه اخیر رسید و با ۰۹/ ۱ واحد در برابر دلار معامله شد، البته پس از ساعاتی به ۰۸/ ۱ واحد بازگشت.