حق‌آبه کارون از سرشاخه‌ها منتقل می‌شود / احداث سد مارون ۲ هنوز روی میز است

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد در مراسم روز جهانی تالاب‌ها که در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه نگهداشت آب در تالاب شادگان سخت شده و باید برای آن فکری شود، اظهار کرد: تالاب شادگان از رودخانه‌های جراحی و کارون تغذیه می‌شود. سد مارون در بالادست رودخانه به منظور رسیدن آب به ۵۰ هزار هکتار زمین زراعی احداث شد اما اکنون حداقل ۱۲۰ هزار هکتار زمین زراعی یعنی حدود سه برابر، از این سد آبیاری می‌شوند بنابراین آب به  تالاب نمی‌رسد.
وی افزود: در قانون احداث سد مارون، حق‌آبه تالاب شادگان ۵ مترمکعب در ثانیه تعیین شده است که به تالاب نمی‌رسد.
ناصری‌نژاد گفت: به دلیل توسعه کشت در بالادست با همکاری سازمان‌های مربوطه، چند سالی است که از رودخانه جراحی آبی به تالاب شادگان نمی‌رسد و کسی نیست از این وضعیت دفاع کند. باید در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شود. کسانی که در بالادست مجوز کشت صادر می‌کنند، در حال تصاحب حق‌آبه تالاب شادگان هستند.
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احداث سد مارون ۲ خطر جدی بود که اگر احداث می‌شد باید فاتحه حوضه مارون را می‌خواندیم. فعلا جلوی این فاجعه گرفته شده اما هنوز این موضوع از روی میز برداشته نشده است. همچنان نگرانی در مورد احداث این سد وجود دارد و باید به هر شکلی جلوی احداث آن گرفته شود. ما جلوی این کار را گرفته‌ایم اما می‌دانید که چقدر لابی و فشار برای احداث این سد وجود دارد.
وی گفت: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون یکی از خطرهایی است که همه منطقه را نابود می‌کند؛ متاسفانه هنوز کسانی هستند که حق‌آبه را از سرشاخه‌های کارون می‌گیرند و به جای دیگر منتقل می‌کنند.
ناصری‌نژاد افزود: باید جلوی انتقال آب از سرشاخه‌های کارون گرفته شود؛ یک سری اخبار می‌رسد که مخفیانه به دنبال انتقال آب از سرشاخه‌های کارون هستند. اگر کارون از بین برود، همه ایران و منطقه متاثر می‌شود.
وی با اشاره به سدسازی عظیم در بالادست رودخانه کارون گفت: رودخانه کارون به فاضلاب‌خانه تبدیل شده است و دیگر رودخانه نیست. فاضلاب شهری و حتی بیمارستانی به صورت خام وارد کارون می‌شود؛ چرا جلوی این اقدام مستقیم کشتن انسان‌ها و محیط زیست گرفته نمی‌شود؟ سال‌ها است که این کار ادامه دارد.
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی افزود: از یک طرف آورد کارون را به شدت کاهش دادیم و آبی ندارد و از طرف دیگر دو برابر فاضلاب وارد آن می‌شود. در حال حاضر ای‌سی آب رودخانه کارون در مقطع دارخوین متوسط تا ۶ هزار میکروموس است و بوی تعفن آن از فاصله زیاد استشمام می‌شود؛ بیشتر اوقات این آب به خورد مردم داده می‌شود و باید فکری به حال کارون شود.
وی تصریح کرد: طرحی که خوب نبود و نیست، طرح آبرسانی غدیر است؛ این طرح برای این بود که به عنوان پستانک به مردم خوزستان داده شود تا از شاهرگ اصلی کارون غافل شوند.
ناصری‌نژاد بیان کرد: آمدیم گفتیم اگر مشکل آب شرب دارید، لوله‌ای از رودخانه دز می‌آوریم و به شما آب می‌دهیم. با وجود هزینه‌های زیاد برای اجرای طرح آبرسانی غدیر اما هنوز این طرح موفق نبوده است. همچنان طرح غدیر به شادگان متصل نشده در حالی که اعلام شده که مشکل آن حل شده و مشکلی نیست.
وی افزود: اگر یک‌صدم هزینه این طرح برای اجرای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هزینه می‌شد به جای اینکه پساب‌ها و فاضلاب وارد کارون شود، وارد تصفیه‌خانه می‌شد و تصفیه می‌شد و آب کارون مانند آب دز می‌شد. آب کارون شیرین بوده و بی‌خود شور نشده است. ما آب را کم کردیم و در آن پساب و فاضلاب ریختیم و اکنون غیرقابل شرب شده است.
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: یک تصفیه‌خانه در شرق اهواز احداث شد که گاهی فعال است و گاهی تعطیل است. بقیه فاضلاب اهواز در کارون یا تالاب شادگان تخلیه می‌شود و پایین دست را نابود کرده است.
ناصری‌نژاد گفت: صید ماهی با شوکر در اب‌های خوزستان فاجعه دیگری است که به آن توجه نمی‌شود. در حال حاضر این مساله در حال نابود کردن زیست بوم منطقه است. اکنون در روز روشن این کار انجام می‌شود و انگار هیچ اتفاقی نمی‌افتد و باید جلوی این کار گرفته شود.
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.