برخی بانک‌ها ۲ دهه عوارض خود را به شهرداری اهواز نداده‌اند

مهدی آذربایجانی در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ شهرداری اهواز با اشاره به وجود پرونده‌های متعدد عوارض پرداخت نشده به شهرداری اهواز از اصناف مختلف افزود: بسیاری از وصولی‌های کنونی شهرداری عوارضی بوده که در قالب ماده ۷۷ و عوارض بهای خدمات صنفی بوده است.
وی ادامه داد: وصول درآمدهای عوارض از واحدهای صنفی یکی از منابع درآمدی شهرداری برای ارایه خدمت به شهروندان است.
وی گفت: بیشترین قیمت عوارض صنفی مشاغل در کلانشهر اهواز مربوط به رستوران ها و بیشترین قیمت عوارض منطقه‌ای در شهر اهواز نیز مربوط به خیابان مسلم واقع در منطقه یک شهرداری است.
آذربایجانی افزود: مدیریت شهری در کلانشهر اهواز علاقمند به بهم ریختگی فضای روانی پزشکان و اصناف مختلف پیرامون عوارض مشاغل شهرداری نیست به همین دلیل افزایش پلکانی عوارض مشاغل به منظور کمک به مشاغل در نظر گرفته شده است تا با پرداخت به موقع کمترین افزایش عوارض به آنها تحمیل شود.
برخی مشاغل نسبت به درآمدشان کمترین عوارض را پرداخت می‌کنند
دبیر اول و رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه عدالت به معنای توزیع برابر نیست گفت: عوارض یک بنگاه با یک واحد بانکی نباید با هم برابر باشد.
حمید دغاغله ادامه داد: مدیریت شهری اهواز برای آسفالت معابر این کلانشهر در سال آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که سوال این است که این هزینه از کجا باید تامین شود.
وی افزود: شهرداری اهواز امسال ماهیانه ۲ هزار میلیارد ریال و سال آینده تا ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال باید برای حقوق کارکنان خود پرداخت کند.
دغاغله با بیان اینکه پزشکان نسبت به درآمدشان کمترین عوارض را پرداخت می کنند گفت: عوارض مشاغل در نظر گرفته شده در لوایح شهرداری عادلانه و به صورت حداقلی است.
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که حداقل عوارض و بهای خدمات شهرداری اهواز سال آینده نسبت به امسال ۳۰ درصد افزایش یابد.
شهرداری به جای افزایش عوارض به دنبال کاهش هزینه‌های جاری خود باشد
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز در این نشست با اعلام مخالفت با لایحه عوارض و بهای خدمات شهرداری در سال آینده گفت: این مخالفت، با فرمول محاسبه این عوارض نیست چرا که همه باید عوارض خود را پرداخت کنند بلکه مخالفت بنده تعیین سقف ۴۰ درصد برای این عوارض است.
احمد سراج افزود: قانون گذار، سقف افزایش عوارض و بهای خدمات در شهرداری‌ها را نرخ اعلام شده بانک مرکزی تعیین شده است که بر این اساس شهرداری مجاز است تا سقف این عوارض در سال آینده را ۴۰ درصد تعیین کند.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از درآمد شهرداری از محل عوارض و بهای خدمات است ادامه داد: با توجه به تورم لجام گسیخته کنونی، پیشنهاد می شود که سقف بهای خدمات مشاغل در اهواز به منظور کمک به مشاغل نباید بر اساس نرخ تورم ۴۰ درصد باشد.
سراج بیان کرد: به جای افزایش عوارض و خدمات بها و افزایش فشار به مردم، شهرداری باید به دنبال مدیریت و کاهش هزینه‌های جاری خود باشد تا میزان عوارض مشاغل و بهای خدمات شهری با حداقل افزایش روبه رو شود.
عوارض بهای خدمات نباید منجر به خروج مشاغل از اهواز شود
عضو دیگر شورای اسلامی کلانشهر اهواز در این نشست نیز با بیان اینکه در وضع عوارض مشاغل در کلانشهر اهواز باید از کار جزیره ای اجتناب کرد گفت: افزایش هزینه‌های زمین، مصالح و عوارض موجب خروج برخی مشاغل از اهواز شده است.
سید محمد جواد رضوی با اشاره به اعتراض پزشکان نسبت به عوارض مشاغل تصویب شده شورای اسلامی شهر اهواز افزود: پزشکان نسبت به عوارض کنونی نیز معترض هستند و به همین دلیل در افزایش این عوارض برای سال آینده باید با این قشر نظر خواهی شود.
وی ادامه داد: عوارض و بهای خدمات مشاغل به ویژه برای صنف پزشکان باید به گونه‌ای باشد که منجر به ماندگاری بیشتر پزشکان در اهواز شود.
اهواز بهشت پزشکان است
دبیر دوم و رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه پزشکان اصلاح تعرفه‌های پزشکان را همواره مطالبه کرده‌اند، گفت: پزشکان در تدوین بودجه ۱۴۰۲ درخواست افزایش ۶۰ درصد نرخ تعرفه‌های پزشکان داشته‌اند.
عادل شیشه گری افزود: سوال این است که آیا با تخفیف عوارض و بهای خدمات به این اصناف آیا آنها نیز با مردم به این گونه برخورد می کنند یا تمام تعرفه ابلاغی خود را اعمال می کنند؟
وی اهواز را بهشت پزشکان دانست و ادامه داد: درآمد بالای پزشکان، و عوارض و بهای خدمات اندک شهرداری در کلانشهر اهواز به گونه‌ای است که بسیاری از پزشکان حاضر به بستن مطب‌های خود در اهواز نیستند.
افزایش عوارض پزشکان موجب تضعیف ماندگاری آنها در اهواز می‌شود
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی امور ورزش و جوانان شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز در این نشست گفت: اهواز از نظر ماندگاری پزشکان در جایگاه نامناسبی قرار دارد.
محمد حسین ملایی زمانی افزود: در صورت مهاجرت پزشکان از اهواز، این موضوع موجب تحمیل هزینه بیشتر به مردم برای درمان می‌شود.
بر اساس قانون همه مودیِان حقیقی و حقوقی در صورت پرداخت نکردن عوارض بهای خدمات به شهرداری ها، مشمول ۲ درصد جریمه ماهانه می‌شوند. سقف این جریمه در سال ۲۴ درصد است.
بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر اهواز سقف افزایش بهای خدمات حقیقی و حقوقی صنفی در سال آینده شهرداری اهواز برای اصناف مشمول بند ۴۲ ماده ۵۵، ۳۰ درصد، بانک ها ۴۴درصد، جایگاه های سوخت ۲۰، پزشکان ۳۰ درصد و میوه و تره بار ۲۰ درصد تعیین شد که بر این اساس شهرداری اهواز ملزم شد فرمول‌های خود را بر اساس این مصوبه اصلاح کند.
مصوبه‌های کمیسیون تلفیق برای اجرای شدن نیاز به تصویب در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اهواز دارند. با نهایی شدن بررسی بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ شهرداری اهواز در این کمیسیون طی هفته‌های آینده، لایحه اصلاح شده برای بررسی نهایی به صحن علنی ارجاع داده می‌شود.
بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی پیشنهادی سال ۱۴۰۲ شهرداری اهواز و برنامه راهبردی پنج ساله سوم کلانشهر اهواز در افق ۱۴۰۵ روز چهارشنبه پنجم بهمن در نشست رسمی شورای کلانشهر اهواز توسط شهردار تقدیم این شورا شد.
بودجه امسال شهرداری کلانشهر اهواز به مبلغ ۶۵ هزار میلیارد ریال اواسط اسفند سال ۱۴۰۰ به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید که بودجه پیشنهادی این شهرداری برای سال ۱۴۰۲ رشد ۵۳ درصدی داشته است.
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.