رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان: استقلال وکیل در تقابل با دستگاه قضایی نیست

یزدالله طاهری نسب  در آیین هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری‌ها در سالن امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز افزود: استقلال وکیل در کنار امنیت شغلی آن یک ضرورت اساسی برای دفاع از حقوق مردم است.

وی استقلال وکیل را یک موضوع صنفی و نه یک استقلال سیاسی در راستای دفاع مشروع از حقوق مردم توصیف کرد و ادامه داد: استقلال وکیل برای شخص وکیل نیست بلکه دفاع از حق مردم، قانون اساسی و حاکمیت قانون است.

رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان در ادامه اصول ۱۵۶ و ۱۳۵ قانون اساسی را تضمین کننده استیفای حقوق مردم دانست و بیان کرد: قانون یک حق ملی بوده و برای همه ما به مثابه یک میثاق و انتخاب ملی است.

وی استقلال قاضی و وکیل را در فرآیند درست دادسی بسیار مهم خواند و افزود: حق استقلال وکیل یک حق شغلی و ملی است و تقابلی با دستگاه قضایی ندارد.

طاهری نسب اظهار کرد: کانون وکلا باید مستقل بماند؛ ادغام این کانون در یک نهاد دیگر به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

رییس کانون وکلای دادگسترری خوزستان در ادامه گفت: حق استقلال وکیل یک حق شغلی و به مثابه سنگری برای دفاع از حقوق مردم است.

وی خواستار ثبت روز وکیل در تقویم رسمی کشور شد و از بی‌توجهی به این مساله تاکنون انتقاد کرد.

اصل استقلال پیش شرط یک دفاع موثر است

رییس کل دادگستری خوزستان نیز در این آیین اصل استقلال وکیل را پیش شرط یک دفاع موثر دانست و بیان کرد: قضات و وکلا در نظام دادرسی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند؛ حق دسترسی به وکیل مستقل در کنار اصول دادرسی از حقوق مسلم متهم است.

علی دهقانی قضات و وکلا را خدمتگزار عدالت بیان کرد و افزود:هر ۲ برای حاکمیت قانون تلاش می کنند؛ وکیل در کنار قاضی است و قانون برای هر دوی آنان احترام قائل است.

وی استقلال وکیل را یک اصل اساسی و مورد قبول قانون دانست و افزود: استقلال وکیل در کنار امنیت شغلی آن یک ضرورت اساسی برای دفاع از حقوق مردم است.

رییس کل دادگستری خوزستان گفت: استقلال قاضی و وکیل، دادرسی عادلانه را تضمین و اتقان آرا را تضمین می‌کند.

وی اصل نظارت را موجب تقویت قانون دانست و افزود:نظارت این است که چیزی فراقانونی انجام نشود و همه در مسیر قانون و احقاق حق حرکت کنند.

دهقانی با بیان اینکه ما مجری قانون هستیم و اجرای درست قانون، امنیت عمومی را تقویت خواهد کرد، افزود:باید قانون اجرا شود چون اجرای قانون به نفع مردم و امنیت کشور است.

وکیل مستقل ، سرمایه گذاری خارجی را در کشور بیشتر می‌کند

عضو ادوار هیات مدیره کانون وکلای کشور و رییس دوره۲۹ کانون وکلای دادگستری مرکز در این آیین به ضرورت استقلال وکیل در محاکم قضایی و فرآیند آیین دادرسی پرداخت و گفت: وکیل مستقل حتی سرمایه گذاری خارجی را در کشور بیشتر می‌کند.

علی نجفی توانا افزود: نهاد وکالت، نهادی سیاسی نیست و معتقدم کانون وکلا به هیچ وجه نباید سیاست زده شود.

وی ادامه داد: انجمن‌های مردم و مدنی از بار حاکمیت کم می کنند و قانون با هزینه کمتر و سرعت بیشتری اجرا می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید دوباره بر استقلال وکیل اظهارکرد: مردم نیاز به حامی دارند بخصوص در جرایم کیفری؛ متهم بی پناه نیاز به حامی دارد و بهترین حامی وکیل مستقل است.

وی نظارت را مساله‌ای بجا خواند و افزود: نظارت به معنای دخالت نیست؛ نظارت برای اجرای درست قانون است و هیچ کس نباید از آن واهمه داشته باشد.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.