کلیات بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ شهرداری اهواز بررسی شد

سید محمدجواد رضوی عضو شورای شهر اهواز در یکصد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز اظهار کرد: یک هزار میلیارد تومان از بودجه محقق شده امسال شهرداری اهواز مربوط به حق آلایندگی است در حالی که ما می‌خواستیم صددرصد بودجه محقق شود و باید اعتبار همه برنامه‌های پیش‌بینی شده تامین می‌شد اما این کار انجام نشده است.

وی افزود: اگر به این هدف رسیده بودیم پروژه‌ها و برنامه‌ها نمی‌ماندند بنابراین قبل از تصویب بودجه ۱۴۰۲ باید ببینیم چه میزان از برنامه‌های پیش‌بینی شده امسال محقق شده است.

احمد سراج رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز گفت: ۲ هزار میلیارد تومان حق آلایندگی امسال به شهرداری اهواز پرداخت نشده است.

محمد مهدی مطیعی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز نیز با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در سال جاری گفت: پرداخت حق آلایندگی در سال ۱۴۰۱ پس از این همه سال نشان می‌دهد این سال نقطه عطف و اوج در این خصوص بوده است.

وی در خصوص بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ گفت: بین بودجه محقق شده در سال ۱۴۰۱ و بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ شکاف بزرگی به چشم می‌خورد.

علی‌مدد هاشم‌پور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز نیز گفت: بر اساس استعلام از ۲۱ حساب درآمدی شهرداری اهواز از ابتدای امسال تا ۳۰ بهمن‌ماه، ۳ هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان به این حساب‌ها واریز شده است بنابراین بین اطلاعات در دست شورا و اطلاعاتی که شهرداری اعلام می‌کند، مغایرت وجود دارد مگر اینکه شهرداری حساب مخفی داشته باشد و ما بی‌اطلاع باشیم.

وی افزود: بر اساس اطلاعات بودجه محقق شده مناطق در سال جاری و بودجه پیشنهادی برای این مناطق در سال ۱۴۰۲ و اعداد و ارقام مطرح شده در بودجه پیشنهادی سال آینده، این نوع بودجه‌نویسی بازی با اعداد و ارقام است در حالی که در بودجه‌نویسی باید به عملکرد توجه شود.

سعید فردانی معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز نیز در خصوص کلیات بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ شهرداری اهواز گفت: در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲، ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان جاری و ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عمرانی پیش‌بینی شده است. اولویت‌های تدوین این بودجه برنامه اهواز ۱۴۰۵ و پروژه‌های نیمه تمام بوده است.

وی افزود: یکی از موضوعات این بودجه، پروژه مترو است که برای فاز نخست آن ۹۲۴ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده که ۷۰۰ میلیارد تومان این رقم از طریق اوراق، ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری و ۲۴ میلیارد تومان از طریق کمک دولت تامین خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز بیان کرد: پروژه‌های باز زنده‌سازی کارون، آسفالت با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان، احداث یا بازسازی ۴۸ فضای سبز، احداث یا بازسازی ۱۰۰ زمین ورزشی روزباز و مناسب سازی و توسعه خطوط حمل و نقل عمومی از اولویت‌های سال آینده هستند.

وی افزود: بحثی مطرح بود که در بودجه پیشنهادی ۱۰ هزار میلیارد تومان به عدد دیگری تغییر یابد اما باید توجه شود اگر بودجه ۱۰ هزار میلیاردی شهرداری اهواز به ۸ هزار میلیارد تومان کاهش یابد، تنها در صورتی که تغییرات زیادی در حقوق و دستمزد ایجاد نشود، می‌توان ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد از بودجه جاری کاهش داد.

فردانی با بیان اینکه سال آینده سال سختی برای همه شهرها و شهرداری‌ها است، افزود: اگر بودجه سال آینده شهرداری اهواز به ۸ هزار میلیارد تومان کاهش یابد و بخواهیم در زمینه مترو کار کنیم، در صورت تحقق ۸۰ درصدی بودجه تنها می‌توانیم یک هزار میلیارد تومان برای کارهای دیگر از جمله پروژه‌های دفع آب‌های سطحی هزینه کنیم.

وی افزود: تاکنون ۴ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اهواز محقق شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز با اشاره به تامین یک هزار میلیارد تومان از محل منابع آلایندگی گفت: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حق آلایندگی امسال باید به شهرداری اهواز پرداخت می‌شد که پرداخت نشده است در حالی که حق آلایندگی به همه شهرها به جز خوزستان پرداخت شده است.

فردانی گفت: تاکنون ۶۰ درصد بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اهواز محقق شده است اما در فرصت باقی مانده یک وام ۲۵۰ میلیارد تومانی، یک وام ۱۰۰ میلیارد تومانی، ارزش افزوده ۱۱۰ میلیارد تومانی، ۲۵۰ میلیارد تومان حق آلایندگی  و ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان از مناطق تامین خواهد شد بنابراین با این یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر، ۵ هزار میلیارد و خرده‌ای به صورت نقد محقق خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز بیان کرد: بنابراین تا آخر سال شهرداری اهواز ۷۷ درصد بودجه ۱۴۰۱ را محقق خواهد کرد که با توجه به افزایش ۸۳ درصدی بودجه در این سال، تحقق این میزان از بودجه در کل قابل قبول اما در جز ضعیف بوده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های درآمدی سال آینده عنوان کرد: طلب حق آلایندگی امسال و تامین بدهی‌های تصویب شده با ۵۰۰ میلیارد تومان برخی از این ظرفیت‌ها هستند. ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی شش دستگاه اجرایی نیز در دست بررسی است. البته ۵۴ دستگاه اجرایی داریم که فعلا کار برای شش دستگاه آغاز شده است.

فردانی بیان کرد: اخذ عوارض آلایندگی معوق سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، جرایمی که در سال ۹۴ تا ۹۷ به اشتباه بخشودگی ۹۰ درصد گرفته شد برخی از این ظرفیت‌ها هستند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز گفت: بعضا از تورم ۴۴ درصد صحبت می شود اما تورم سال آینده بیش از این حرف‌ها است و بر بحث درآمد شهر اثرگذار است.

وی عنوان کرد: شرط تحقق بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری اهواز در سال ۱۴۰۲ همت و یکصدا بودن تیم مدیریت و تقویت سازوکارهای اجرایی تحقق درآمد است.

در یکصد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز که با چهار دستور کار برگزار شد، لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اهواز بررسی شد.

در این جلسه کلیات بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ شهرداری اهواز توسط اعضای شورای شهر بررسی شد.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.