فعالیت ۴ تیم سیار خون‌گیری در تهران/ ضرورت اهدای خون در روزهای پایانی سال

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به وضعیت فعالیت تیم‌های سیار اهدای خون در استان تهران، گفت: از شهروندان می‌خواهیم در روزهای پایانی سال نسبت به اهدای خون اقدام کنند تا ذخایر خونی در کشور افزایش یابد.

دکتر سید منتظر شبَّر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت تیم‌های سیر انتقال خون تهران، گفت: در حال حاضر چهار تیم سیار در انتقال خون تهران داریم که در زمان نیاز در جاهایی که اهداکنندگان زیادی دارد، اما مرکز اهدای خون نداریم، تیم‌های سیار را برای دریافت خون اعزام می‌کنیم. البته باید توجه کرد که تعداد تیم‌های سیار بر اساس شرایط مراجعات برای اهدای خون قابل افزایش و کاهش است. به عنوان مثال در روزهایی که میزان اهدای خون کمتر است، در جاهایی که می‌دانیم شلوغ‌ است و می‌توانیم اهدای خون خوبی داشته باشیم، تیم‌های سیارمان را اعزام می‌کنیم.

وی افزود: در عین حال برخی استان‌های کشور اتوبوس‌های خون‌گیری دارند که البته در استان تهران اتوبوس خون‌گیری نداریم و درخواست آن را ارائه کرده‌ایم. اتوبوس هم همان کاری را می‌کند که تیم‌های سیار اهدای خون انجام می‌دهند، اما با این تفاوت که با اتوبوس خونگیری می‌توانیم در میادین و مناطق شلوغ مستقر شده و حتی اگر فضای خوبی برای خون‌گیری نداشته باشیم، این اتوبوس‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند. البته شهرداری تهران مکان‌های مختلفی مانند سرای محلات، فرهنگسراها و… را دارند که می‌توانند در اختیار تیم‌های سیار ما بگذارند که با آن‌ها هماهنگی کرده و در این مناطق مستقر می‌شویم. با این حال اتوبوس‌ خون‌گیری مزیت تبلیغاتی و جذب اهداکننده هم دارد و بر همین اساس درخواست کردیم که فعلا یک دستگاه اتوبوس خون‌گیری برایمان تامین شود.

شبَّر درباره وضعیت بودجه‌ای ۱۴۰۲ انتقال خون استان تهران، با بیان اینکه کل بودجه استان تهران مناسب دیده نشده است که امیدواریم در حوزه انتقال خون در استان تهران نگاه ویژه‌ای شود، گفت: البته در سال ۱۴۰۱ تخصیص خوبی دریافت کردیم. به طوری از بودجه ۸۲ میلیارد تومانی که داشتیم، تاکنون بیش از ۹۰ درصد را برایمان تامین کرده‌اند. برنامه و بودجه استان به خوبی اهمیت انتقال خون را درک کرده و در کنار ما هستند. البته با کسری‌هایی مواجه هستیم. به عنوان مثال مرکز اهدای خون پاکدشت را که راه‌اندازی کردیم، بودجه اضافی نیاز داشت، اما ما انجام دادیم و درخواست داریم که تامین اعتبار شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت اهدای خون در کشور نیز گفت: در حال حاضر که در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم، به دلیل افزایش اعمال جراحی و … میزان مصرف خون و فرآورده‌های آن بالا رفته است. در عین حال به دلیل همزمانی تعطیلات عید نوروز و ماه رمضان، احتمالا در روزهای ابتدایی ماه رمضان با کاهش اهدای خون مواجه شویم. بنابراین اکنون که در روزهای پایانی سال قرار داریم، بهترین موقعیت است که بتوانیم ذخایر خون را در استان تهران افزایش دهیم. بر این اساس از مردم می‌خواهیم برای اهدای خون به مراکز ما مراجعه کنند تا ذخایر خوبی داشته باشیم و در روزهای نوروز و ماه رمضان مشکلی در بحث تامین خون نداشته باشیم.

انتهای پیام