نیمه شعبان؛ فرصت بی بدیل ترویج فرهنگ مهدوی

ایسنا/قم مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان قم تاکید کرد: اگر امام محوری و مهدی باوری در جشن‌های نیمه شعبان احیا شود و نقش خانواده‌ها را در تمدن سازی، تاریخ سازی و تشکیل یک جهان مهدوی به مردم یادآوری کنیم، قطعا در ترویج فرهنگ مهدویت موثر خواهد بود.

جشن نیمه شعبان از جشن‌های بزرگ شیعیان است که به مناسبت میلاد امام مهدی(عج) برگزار می‌شود. در روایتی از امام صادق(ع) شب نیمه شعبان برترین شب‌ها پس از شب قدر معرفی شده است.

 از مهمترین برنامه‌ها در این ایام فضاسازی و زیباسازی، آذین‌بندی خیابان‌ها و برپایی ایستگاه‌های صلواتی و برگزاری جشن‌ها در سطح شهر است. و همه ساله برپایی این جشن ها شور و نشاط را در جامعه به ویژه در بین جوانان و نوجوانان افزایش می‌دهد به همین جهت باید از این شور و اشتیاق در مسیر ترویج فرهنگ مهدویت بهره ببریم.

با توجه به اینکه میلاد امام زمان(عج) فرصتی مغتنم در راستای ترویج فرهنگ مهدویت است. در خصوص جایگاه و اهمیت نیمه شعبان در ترویج فرهنگ مهدوی به گفت‌وگو با مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان قم پرداختیم.

نیمه شعبان، یادآور عدالت گستری در حکومت مهدوی

حجت الاسلام ناصر شهیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نیمه شعبان باید به عدالت‌گستری بیانجامد، عنوان‌کرد: پرداختن به نیمه شعبان و جشن‌های میلاد حضرت ولی عصر(عج) ابعاد مختلف عدالت؛ فرهنگی، اقتصادی و در واقع یک رفاه نسبی معقول برای همه‌ مردم را دوباره زنده و به آنان یادآوری می‌کند. در حقیقت سبب می‌شود استمرار عدالت نبوی و علوی جان تازه‌ای بگیرد و عدالت در اجرای قانون برای حاکمان ما شور دوباره‌ای بگیرد.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان قم ادامه داد: نیمه شعبان برای مردم یادآور یک اتفاق بزرگ است و آن حیات امام زمان(عج) است. جشن‌های نیمه شعبان به مردم یادآوری می‌کند که امام دوازدهم ما شیعیان امام حی است و اگر چه از چشمان ما غایب هستند اما در این ایام ما برای یک امام حی شورآفرینی می‌کنیم، و آن اضطرار به حجت را نشان می‌دهیم.

جشن‌های نیمه شعبان مانعی در راه جریانات انحرافی

شهیدی با اشاره به اینکه پرداختن به جشن‌های نیمه شعبان مقابله با بسیاری از جریانات انحرافی است که در جامعه مهدی سازی می‌کنند، بیان کرد: اگر چه متاسفانه در ایام نیمه شعبان یک آموزش معرفتی برای همه‌ی افراد در سطح جامعه از طرف مراکز آموزشی و فرهنگی مهدوی شکل نمی‌گیرد تا مردم در این ایام یک آموزش حداقلی معرفتی نسبت به امام زمان(عج) ببینند؛ اما به جهت همین حداقل مسائل شناختی که به سبب جشن‌های نیمه شعبان در جامعه شکل می‌گیرد مردم دوباره نسبت به بسیاری از این جریانات انحرافی اعلام موضع می‌کنند.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان قم ادامه داد: وقتی مردم با حضور در جشن‌های نیمه شعبان نسبت به امام زمان(عج) که امام غایب است ابراز علاقه و ارادت می‌کنند بسیاری از این جریانات انحرافی که در طول سال با موج سواری در جامعه  عده‌ای را در گرداب انحرافات گرفتار می‌کنند با یک مانع مواجه می‌شوند؛ به این ترتیب ایام نیمه شعبان به مردم یادآوری می‌کند که در فطرتشان به امام زمان(عج) دلبستگی دارند و باید در این راه استقامت و صبر کافی داشته باشند.

نیمه شعبان؛ فرصت بی بدیل ترویج فرهنگ مهدوی

باز تعریف سبک زندگی مهدوی در جشن‌های نیمه شعبان 

شهیدی با بیان اینکه برپاداشتن جشن‌های نیمه شعبان باعث می‌شود سبک زندگی مهدوی بار دیگر در جامعه ما تعریف شود، یادآور شد: در ایام نیمه شعبان شاهد همدلی بیشتر در بین مردم هستیم. مردم با یک مرام مهدوی به نیازمندان کمک می کنند؛ و هدایایی در جامعه و در بین اقشار مختلف در قالب‌های متنوع رد و بدل می شود و به این ترتیب این ابراز علاقه‌ها که از ارادت به حضرت ولی عصر(عج) سرچشمه می‌گیرد در جامعه زنده می شود، به همین جهت مردم سعی می‌کنند سبک زندگی خودشان را به قدری با سبک زندگی مهدوی تطبیق دهند.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان قم، اظهار کرد: پرداختن به جشن‌های نیمه شعبان و ابراز علاقه، محبت و ارادت بزرگترهای خانواده به حضرت ولی عصر(عج)، این ارادت به امام حی را به نسل بعدی منتقل می‌کند و فرهنگ مهدوی را در بین نسل جوان جامعه گسترش می‌دهد، همان‌طور که می‌بینیم در آذین بندی‌ها و فضاسازی‌های معنوی در محلات، مساجد و خیابان‌ها نوعا نوجوانان و جوانان پای کار هستند.

یادآوری نقش خانواده در تشکیل تمدن مهدوی

وی تاکید کرد: امروز دشمن نوجوانان و جوانان را هدف قرار داده است و قصد دارد که آن‌ها را از مسائل معرفتی دور و به تعبیری اعتقاد آن‌ها را نسبت به نهاد خانواده متزلزل کند. به همین جهت اگر امام محوری و مهدی باوری در این جشن‌های نیمه شعبان احیا شود و نقش خانواده‌ها را در تمدن سازی، تاریخ سازی و تشکیل یک جهان مهدوی به مردم یادآوری کنیم قطعا در تاثیرگذاری بیشتر جشن‌های نیمه شعبان و ترویج فرهنگ مهدویت موثر خواهد بود.

 شهیدی با تاکید بر اینکه خانواده مهد تربیت و تکامل انسان‌ها است، اضافه کرد: اگر امروز موکب داران در کنار پذیرایی‌ها که در جای خود نیز لازم است، محتواهایی را در رابطه با اهمیت نهاد خانواده در تربیت مهدوی و امام محوری در زندگی مردم ارائه کنند قطعا تاثیر گذارتر خواهد بود و مورد رضایت بیشتر حضرت ولی عصر(عج) قرار می‌گیرد.

نیمه شعبان بهترین فرصت برای افزایش امید و نشاط در جامعه

وی ادامه داد: جشن‌های نیمه شعبان و یاد حضرت ولی عصر(عج) امید آفرین است و نشاط را در جامعه زنده می‌کند و مردم به آرزوی حضرت ولی عصر جان تازه‌ای می‌گیرند. پیامبر(ص) می‌فرماید: الأملُ رَحمهٌ لاُمّتی، و لَوْ لا الأملُ ما أرْضَعَتْ والِدَهٌ وَلَدَها، و لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَرا. آرزو برای امت من رحمت است اگر آرزو نبود هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی داد و هیچ باغبانی درختی را برنمی نشاند.

 مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان قم  بیان کرد: جشن‌های نیمه شعبان در ارتباط با استقامت بیشتر در برابر مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی که امروز با آن مواجه هستیم می‌تواند امید به آینده را در دل جوانان زنده کند و آنان را به حرکت درآورد؛ ناامیدی باعث می‌شود جوانان در مواجهه با مسائل مختلف زندگی (ازدواج، اشتغال و…) کاملا منفعلانه عمل کنند بنابراین برگزاری جشن‌های نیمه شعبان در مجموع امید آفرین است و این امر منجر به  ایجاد تحرک در جامعه می شود.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ که خداوند مقرر کرده است ایران اسلامی ما به عنوان شیعه خانه امام زمان(عج) از جهات مختلف عزت‌مندی (رفاهی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی) سرآمد کشورها باشد، برای همه دنیا در راستای مقدمه سازی ظهور حضرت ولی عصر(ع) الگو باشد.

انتهای پیام