صنایع خوزستان برای رفع نیازهای خود از شرکت‌های دانش بنیان بومی استفاده کنند

محمد راضی جلالی در نشست خبری رویداد فناورانه “پتروفن زون” اظهارکرد: مدیران ما باید به این باور برسند که راه حل رفع مشکلات و چالش‌ها در صنایع مختلف، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی کشور و اولویت دادن به استعدادهای بومی است.

وی با بیان اینکه استان خوزستان در حوزه زیست بوم فناوری با وجود تلاش‌های گسترده هنوز به توسعه لازم نرسیده است افزود: در حال حاضر ۳۶۳ شرکت تحت پوشش پارک علم و فناوری فعالیت می کنند که ۱۱۷ مورد آن دانش بنیان هستند.

راضی جلالی از پارک علم و فناوری خوزستان به عنوان یکی از پارک های فعال در حوزه های مختلف کشور نام برد و گفت: مجموعه پارک استان در مقایسه با شهرک علمی فناوری استان اصفهان با ۵۲۰ هکتار مساحت، از امکانات بسیار کمتری برخوردار است ولی با این وجود ما پیگیری اختصاص زمینی به مساحت ۲۰ هکتاری در اهواز هستیم.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان بکارگیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بومی برای رفع بخشی از چالش های صنعت پتروشیمی را با اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: همواره انتظار داریم که صنایع پتروشیمی نسبت به دانش فنی و توانمندی های شرکت های دانش بنیان اعتماد کنند؛ اینکه فناوران ما توانمندی خود را مطرح می کنند ولی با درهای بسته مواجه می شوند زیبنده استان نیست.

وی خوزستان را از جمله استانهای دارای نرخ بالای بیکاری در کشور عنوان کرد و گفت: انتظار داریم که همکاری صنایع پتروشیمی با شرکت های دانش بنیان ادامه دار باشد تا توسعه صنایع پایین دست را شاهد باشیم.

راضی جلالی از جمله ویژگی های بکارگیری شرکت های دانش بنیان را ایجاد بهره‌وری و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری بخصوص در بین قشر تحصیل کرده جامعه دانست و گفت: یکی از عواملی که باعث شده زنجیره صنایع پایین دست توسعه پیدا نکند نوع عرضه محصولات در بورس است به همین دلیل به وزیر علوم پیشنهاد دادیم تا ۲ درصد محصولات پتروشیمی که در بورس عرضه می شود به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شود تا فعالان حوزه فناوری بتواند تولید و درآمدزایی داشته باشد.

در ادامه سیدرضا قاسمی شهری مدیرعامل شرکت پتروشیمی تندگویان با اشاره به اصلاح قوانین تجارت و آیین نامه معاهدات گفت: هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند قطعه ای که می توان از داخل خوزستان تهیه کرد را از تهران بخریم.

وی افزود: کاتالیست قطعاتی که از سایر کشورها وارد می‌شد، تنها در اختیار کشور آلمان و آمریکا بود که حتی جواب ایمیل‌های ما را نمی‌دادند به همین دلیل جز شرکت های دانش بنیان کسی نمی‌تواند نیاز ما در این حوزه را رفع کند.

مدیرعامل شرکت پتروشبمی تندگویان با اشاره به عقد قرارداد بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال با شرکت های دانش بنیان گفت: این تفاهم نامه ها قطعا تا ماه های آینده با انجام مراحل قانونی به قرارداد منجر خواهد شد.

۵۲۷ شرکت دانش بنیان و فناور برای حضور در این رویداد توسط تیم های تخصصی آنالیز و بررسی شده و در نهایت ۲۰ شرکت برای حضور نهایی معرفی شدند.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.