۴۵ درصد مصدومان چهارشنبه‌سوری پارسال دانش‌آموز بودند

دکتر سیما اورنگ با اشاره به درپیش بودن چهارشنبه سوری اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری یکی از آیین‌های سالانه قدیمی ایرانیان است که پیش از رسیدن بهار برگزار می‌شود و با پریدن از روی یک آتش مختصر به استقبال نوروز می‌روند؛ هدف از این مراسم دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوها بوده است.
وی افزود: در سال‌های اخیر این مراسم سنتی که موجب تحکیم دوستی و شادی خانواده‌ها و ارتباط بین نسل جوان و بزرگان خانواده می‌شد، رنگ دیگری به خود گرفته و به بازی‌های خطرناک با مواد محترقه و منفجره تبدیل شده است.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: متاسفانه مصدومان ناشی از حوادث این مراسم در سال ۱۴۰۰ در سطح کشور ۳۰ درصد و در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۸۴ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.
اورنگ با بیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۴۵ درصد مصدومان دانش‌آموز بوده‌اند، عنوان کرد: در سال گذشته ۴۵ درصد مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال در حوزه این دانشگاه استفاده‌کنندگان مواد محترقه و ۴۰ درصد موارد مربوط به رهگذران بوده است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه خانواده‌ها در پیشگیری از این حوادث نقش مهمی ایفا می‌کنند و باید نظارت بیشتری بر رفتارهای پرخطر کودکان و نوجوانان مانند تهیه و نگهداری مواد محترقه و منفجره داشته باشند، ضروری است به فرزندان آموزش و آگاهی داده شود که آن‌ها در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش‌بازی آسیب‌پذیر هستند. ممکن است توصیه‌ها تکراری باشند اما در پیشگیری از وقوع این حوادث بسیار موثر هستند.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به توصیه‌هایی برای پیشگیری از وقوع حوادث در چهارشنبه سوری، گفت: باید از نگهداری مواد محترقه و منفجره در جیب، کیف و یا کمد، آتش زدن لاستیک، کارتن‌های خالی و مانند این‌ها چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر عمومی، کوچه و خیابان خودداری شود.
وی افزود: نباید از مواد محترقه، منفجره، ترقه و فشفشه دست‌ساز استفاده شود و از ریختن مایعات آتش‌زا مانند بنزین، نفت، گازوئیل، الکل و مانند آن روی آتش خودداری شود. از قرار دادن ظروف تحت فشار مانند کپسول، اسپری، حشره‌کش‌ها و غیره روی آتش جداً پرهیز شود.
اورنگ با بیان اینکه باید از پرتاب مواد آتش‌زا به سمت منازل و روی شاخه‌های خشک درختان خودداری شود، عنوان کرد: در صورت بروز هر گونه حریق و حادثه باید خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق، افراد مسن و کودکان و دیگر افراد از محل حادثه به جای امن انتقال داده شوند و سریعا با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس گرفته شود.
وی افزود: در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده است، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان و سیب زمینی روی محل سوختگی خودداری و با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.