بریتانیا امپراتوری نیست +سند امپراتوری پارس

 

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

در تعریف امپراتوری گفته شده است که

امپراتوری (گرفته‌شده از امپراتور، (به لاتین: Imperator )) به کشورهایی گفته می‌شود که واجد خصوصیات زیر هستند: از حیث قلمرو، جمعیت، و توان سیاسی، مشتمل بر چند ملت، قوم یا سرزمین‌هایی بزرگ با نژادها یا فرهنگهای متفاوت باشند.

انگلیس از دوره های کهن با نفوذ در سیاست و فرهنگ کشور های سرمایه دار و با هدف انتفاع حداکثری از منابع سرزمینی کشور های ثروتمند مانند ایران تلاش داشته تا با انحراف جریان های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی ، زمینه را برای بهره برداری بیشتر خود و شریکانش فراهم نماید .

اما اگر بنا بر این باشد که انگلیس را امپراتوری بنامیم این از لحاظ تعریف و از لحاظ مصداق دچار اشکال جدی است و انگلیس هرگز امپراتوری نبوده و نیست.

یکی از مولفه های امپراتوری ، قلمرو سرزمینی است . استیلای انگلیس بر قلمرو سرزمین کوچک بریتانیا هنوز مسجل و قطعی نیست و کشور ولز که تنها قلمرو سرزمینی انگلیس محسوب می شود نیز ابستن جدایی و تجزیه از بریتانیا است . در مقابل امپراطوری پارس در خاورمیانه اصلا از حیث سرزمین قابل مقایسه با کشور کوچکی مانند انگلیس که به اندازه یک استان امپراتوری پارس نیست ، هیچ حساب نخواهد شد .

مولفه دیگر چند قومیتی بودن امپراتوری های واقعی در جهان است . انگلیسی ها کلا انگلیسی اند و لا غیر . هیچ تکثر قومیتی جدی در انگلیس وجود نداشته و ندارد . یک قوم انگلیس ها هستند که قدرت و ثروت در میان آنها موروثی و طبقه ای جابجا می شود .

مگر می شود یه گروه کوچک و بسته و منقطع از عالم را امپراتوری خواند ؟ در جایی که بیش از ۲۰ قوم و زبان و دین مختلف در امپراتوری بزرگی مانند امپراتوری پارس وجود داشته و هم اکنون نیز ایران خود یک امپراتوری با تمام مشخصه های آن است .

از منظر توان سیاسی نیز انگلیس در قواره امپراتوری نبوده و نیست . چرا که توان اجماع انگلیس متکی به لابی ها و جریان های سیاسی امریکایی و اسرائیلی در جهان بوده و هیچ وقت نمی توان انگلیس را منشا اثر در اروپا دانست . و اساسا انگلیس فاقد چنین پایگاه سیاسی در بین متحدان بزرگ جهان است و در بهترین شرایط انگلیس می تواند کارگزار مناسبی برای تحقق اهداف لابی های پرحجم و متراکم در کنار نهاد های سیاسی و امنیتی در مناطق مختلف جهان از جمله خاورمیانه باشد .

در حالی که موازنه قوا در ۲ هزار سال گذشته در مناطق مهم جهان از جمله خاور میانه ، آسیای مرکزی و قفقاز تحت تاثیر وزنه بزرگی به نام امپراتوری پارس بوده و هنوز هم بدون برقراری تعادل و توازن با سرزمین ایران ، امکان تحقق ثبات در این مناطق بزرگ جهان عملا غیر ممکن است .

حال آنکه هر کجا در رسانه ها و برنامه های مختلف مشاهده می کنید ، همواره تلاش می شود که بریتانیا به عنوان امپراتوری به جهان و تاریخ تپانده شود . انگار به زور می خواهند بگویند که انگلیس دارای شاخصه های امپراتوری بوده و هست و اکنون ما با یک امپراتوری در انگلیس مواجه هستیم درحالیکه هرگز انگیس نمی توانسته ، هز گز نمی تواند و هرگز نخواهد توانست خود را امپراتوری جا بزند . چرا که از مولفه های امپراتوری حتی یک مورد را نیز در خود جای ندارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.