ترمیناتور ۲؛ ویرانگران چپ و راست «اگر میخواهی زنده بمانی با من بیا»

بهنام عکاشه؛

در فیلم ترمیناتور ۲ هوش مصنوعی بدخواه به‌نام اسکای‌نت یک ماشین کشتار بسیار پیشرفته را به زمین می‌فرستد تا رهبر آینده مقاومت بشر را در کودکی بکشد. . .

با دیدن تصویر دیدار سیدناصر و تاجگردون در چاهتلخ خیلی عجیب نبود که به یاد فیلم ترمیناتور بیفتم.

همه چیز اما در تصویر هویدا نیست. وقتی بامیشیخی های برگزار کننده با سیدناصر تماس گرفتند قطعا او را از احتمال بالای حضور تاجگردون خبر داده بودند. وقتی سیدناصر وارد جمعیت شد فردی که کنار تاجگردون نشسته بود ترجیح داد جای خود را به سیدناصر بدهد اما سیدناصر به این بسنده نکرده و به روبوسی با تاجگردون پرداخت. در تمام هفته و ماه های گذشته طیف قدرتمندی از اصولگرایان مرتب «عبور از سیدناصر» را زمزمه می کردند. سیدناصر با این حرکت تاریخی نشان داد این اوست که از جریان اصولگرا عبور کرده است نه آنها از او. این داستان اما در تاریخ‌ گچساران کاملا آشناست. تاجگردون رشد خود در دهه ۷۰ و ۸۰ را مرهون حمایت پسرعمویش حاج بهرام می دانست و در واقع جز در ۸۶ هیچگاه تابلوی اصلاحات در ستاد تاجگردون نصب نبود. تاجگردون وقتی که عارف را گزینه داشت از لاریجانی حمایت کرد و با کرباسچی به کل کل پرداخت. او پارا فراتر نهاده و با لابی قدرتمند در استیضاح آخوندی و ربیعی دو یار ارشد میرحسین در ۱۳۸۸ جنگ را عیان کرد. اصلاح طلبان اما بیکار ننشستند و خدم و حشم سیاسی و رسانه ای خود را در موضوع اعتبارنامه وارد کرده و تاجگردون را از سریر به زیر کشیدند. او در گچساران با تشکیل تیمی کاملا متمایز از حاج بهرام در واقع تشکیلاتی مستقل بوجود آورده و موجب سقوط اصلاحات در گچساران شد. هرچند هنوز خیلی معتقدند خاستگاه و پایگاه سیاسی تاجگردون ها مرهون چپ و اصلاحات است ولی او ظاهراً راهش را خیلی وقت است از چپ جدا کرده و مسیر خود را می رود. و این همان کاری است که سیدناصر کرده و می کند. او گربه را دم حجله کشت. سیدقدرت در نامه تاریخی اش به برادر، بی توجهی به خود را در جشن پیروزی یادآور می شود. بی توجهی سیدناصر ظاهراً بی دلیل هم نبوده است. او پیروزی خود را نه مدیون جریان اصولگرا که مرهون صبغه خانوادگی و تلاش هایش در متن جامعه فرهنگی کشور بویژه نگارش کتاب «پائی که جا ماند» می دانست. امری که برخی از یارانش چندان بیراه نیز نمی دانند. او با زکاوت سیاسی و مماشات با برخی مدیران تاجگردون و لجاجت در گماردن مدیران اصولگرا نشان داد می خواهد تشکیلات خود را داشته و راه خود را برود.

اگرچه در رسانه های مخالف، سعی می شود به افکار عمومی بقبولانند سیدناصر فردی بی سیاست است اما برآیند عملکرد او در حوزه سیاسی نشان می دهد اتاق فکری مستقل از اصولگرایان هوادارش، پشت همه تصمیماتش بوده و کاملا مطابق با یک استراتژی مجزا تصمیم گرفته می شود. آرنولد شورارتزنگر در بخشی از فیلم ترمیناتور ۲ به سارا کانر در دیالوگی تاریخی می گوید: «اگر میخواهی زنده بمانی با من بیا» آیا تاجگردون هم به سیدناصر در چاهتلخ همین را گفته است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.