سیگنال بازارها به سرمایه‌گذاران/ این بازار گوی سبقت را از سایرین ربود

سیگنال بازارها به سرمایه‌گذاران/ این بازار گوی سبقت را از سایرین ربود

ایمان ربیعی- در حالی که تورم در ایران بیش از پیش به تاخت و تاز ادامه می‌دهد و بهای انواع کالاهای مصرفی خصوصا مواد غذایی افزایش قیمت را تجربه می‌کنند، بازارهای سرمایه‌ای اما در وضعیتی تازه قرار دارند. از بین بازارهای سنتی چهارگانه یعنی بازارهای طلا، ارز ، بورس و سکه، این بازار سرمایه بود که سود محسوس‌تری را در برخی سهم‌ها به سرمایه‌گذاران خود داد.

پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان با استناد به اینکه بازار سرمایه در صدد جبران عقب‌ماندگی تاریخی خود است، رشد این بازار را پیش‌بینی کردند . قیمت سهم‌ها در بازار سرمایه تطابق چندانی با قیمت‌های تازه ارز نداشت از این رو روند رو به صعود بازار سرمایه از سوی بسیاری از تحلیلگران بدان معناست که این بازار در حال تطبیق خود با قیمت‌های تازه ارز و نرخ تورم در کشور است.

بیشتر بخوانید:

چگونه قدرت طلا سقوط کرد؟/ مردم طلا می‌فروشند تا خانه اجاره کنند/ عروس‌ودامادها به سمت بدلیجات و نقره رفته‌اند

خانه‌تکانی بزرگ در قلب دستگاه سیاستگذاری/ تجربه نفتی میرکاظمی در برنامه و بودجه تکرار شد

شاخص بورس در هفته سوم، رشد قابل ملاحظه دو هفته اول را نداشت و تابلوی بورس در برخی روزها قرمز پوش شد اما در کل شاخص کل بازار سهام که در پایان هفته پیش از مرز دو میلیون و ۷۸ هزار واحد بود، در این هفته با افزایش حدودا ۵۹ هزار واحدی به دو میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۵۶ واحد رسید. به این ترتیب، شاخص کل بازار در این هفته شاهد رشد ۲.۸ درصدی بوده است. شاخص هم وزن بازار سهام نیز در این هفته ۲۸ هزار و ۵۴۱ واحد بالا رفت و از مرز ۶۵۱ هزار واحد عبور کرد. به این ترتیب، شاخص هم وزن بازار سهام در این هفته رشد ۴.۶ درصدی را تجربه کرده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که شاخص هم وزن و شاخص کل هر دو رشد کرده‌اند اما رشد شاخص هم وزن بیش از شاخص کل بوده است. معنای آن این است که به طور کلی این هفته بیشتر به کام شرکت‌های کوچک‌تر بوده و شرکت‌های بزرگ‌تر بورسی سود کمتری در مقایسه با شرکت‌های کوچک‌تر داشته‌اند.

بسیاری معتقدند بورس قابلیت آن را دارد که به پرچمدار بازارها در سال جاری تبدیل شود .

آخرین وضعیت بازارها در هفته سوم فروردیم/ این بازار گوی سبقت را از سایر بازارها ربود

بر بازار ارز چه گذشت؟

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد قیمت ارز در بازار ازاد را قبول ندارد و دو نرخ ارز یعنی نرخ مبادله و نرخ نیمایی مبنای قیمت ارز در کشور است. این در حالی است که بسیاری معتقدند قیمت ارز در بازار آزاد تاثیر خود را بر اقتصاد ایران به جا گذاشته و تورم را به حرکت درمی‌آورد.

نرخ دلار در بازار مبادله در محدوده ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان قرار داشت اما در بازار آزاد این قیمت در کف کانال پنجاه هزار تومان بود و جابجایی چندانی را شاهد نبود. به این ترتیب سرمایه‌گذاران در بازار ارز سودی را نصیب خود نکردند.

کارشناسان اقتصادی روند قیمت دلار در روزهای آینده و در کوتاه‌مدت را مشابه هفته اخیر می‌دانند. آنها با اشاره به عدم امکان تغییر مولفه‌های اقتصادیِ موثر بر قیمت دلار در کوتاه‌مدت می‌گویند: «تا اخبار و سیگنال قوی روانه بازار نشود، دلار در کانال‌های پایین‌تر قیمتی قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر باید امید داشت اخبار نامساعد نیز روانه بازار نشود.»

ربع سکه‌ای که نیست

هر چند بانک مرکزی اعلام کرد با هف ایجاد شرایط مطلوب در بازار، نسبت به عرضه ربع سکه اقدام خواهد کرد اما ربع سکه با قیمت اعلامی در بازار مبادله در اغلب صرافی‌ها یافت نمی‌شود.

توضیحات مقامات بانک مرکزی اما چندان در این حوزه رسا نیست و مشخص نشده است بالاخره متقاضیان سکه به قیمت دولتی به کدام صرافی باید مراجع کنند.

حباب ربع سکه در بازار بیش از ۵.۵ میلیون تومان است و همین امر نشان می‌دهد سیاست بانک مرکزی برای عرضه سکه چندان جوابگو نبوده است. قیمت ربع سکه در هفته اخیر افزایشی در حدود ۱۲۰ هزار تومان را تجربه کرده است. بهای سکه نیز نوسانی محدود داشت. به این ترتیب سرمایه‌گذاران در این بازار نیز قادر به نوسان‌گیری نبودند.

بازار طلا چه شد؟

بازار طلای جهانی نوسان قابل توجهی را تجربه کرد و قیمت‌ها در این بازار در محدوده دو هزار دلار در هر اونس تثبیت شد.

هر چند امروز طلا در بازارهای جهانی کاهشی در محدوده هفت دلار را شاهد بود اما ماندگاری طلا در این نرخ از دید بسیاری از تحلیلگران رقم خورده است.

در عین حال در بازار طلای داخلی نیز قیمت تغییر چندانی را شاهد نبود. هر گرم طلای ۱۸ عیار در محدوده دو میلین و پانصد هزار تومان نوسانی اندک را شاهد بوده است .

و اما بازار خودرو

هر چند خودرو بازاری برای سرمایه‌گذاری نیست اما نسوان این بازار نسبت به سایر بازارهای سنتی و چهارگانه بسیار بالاتر بوده و سیر اتفاقات به گونه‌ای بود که کمتر خریداری حاضر به فروش خودرو شد.

هر چند وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که قیمت‌های خودرو کاذب است اما معامله با همین قیمت‌های کاذب در جریان است . در این هفته به واسطه گران شدن قیمت کارخانه‌ای خودرو، بهای خودرو در بازار آزاد نیز افزایش یافت. برخی خودروها حتی افزایش قیمت بیست تا سی میلیونی را نیز شاهد بودند.

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو در یک هفته گذشته، حاکی از افزایش قیمت‌ها در این بازار است، به گونه‌ای که در بین خودروهای پراید موجود در بازار، مدل ۱۵۱ سال ۱۴۰۰ آن از ۳۰۵ میلیون تومان در ابتدای هفته، به ۳۱۰ میلیون تومان در آخرین روز هفته رسیده‌است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۵ میلیون تومان گران شده‌است و ۳۲۰ میلیون تومان قیمت خورده‌است.

دربین خودروهای پژو نیز این افزایش قیمت‌ها مشهود بوده‌است، به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ از ۶۱۰ میلیون تومان در اولین روز هفته، امروز به ۶۲۵ میلیون تومان رسیده‌است ومدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۳۰ میلیون تومان گران شده‌است .

۲۲۳۲۲۳