باز هم هیاهوی تندروها برای هیچ/ منتظری: هنوز نخوانده ام/ جلالی: هرچه می‌شنوم از کوچه و بازار است و مستند نیست

باز هم هیاهوی تندروها برای هیچ/ منتظری: هنوز نخوانده ام/ جلالی: هرچه می‌شنوم از کوچه و بازار است و مستند نیست

حسام‌الدین اسلاملو: این بار تندروها بی محابا قوه قضاییه را هدف حملات خود قرار داده اند آن هم بر سر لایحه حجاب. به همین دلیل مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: در پی ارسال لایحه عفاف و حجاب قوه قضاییه به دولت و اصلاحات هیئت دولت در لایحه عفاف و حجاب ارسالی از سوی قوه قضاییه، برخی اظهارنظرها در فضای مجازی مطرح شد؛ از جمله اینکه برخی نوشتند لایحه ارسالی دولت برای مجلس صرفاً نظر مسئولان قوه قضاییه را تأمین کرده و دو قوای دیگر هیچ نقشی در تنظیم لایحه مورد اشاره نداشتند. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری‌ها با توجه به وفاق حاصل شده در قوای کشور حدود ۳۰ روز قبل از ارسال رسمی لایحه عفاف و حجاب به دولت، پیش‌نویس لایحه به رئیس جمهور و رئیس مجلس ارائه و رؤسای قوا پس از مدتی کتباً نظرات اصلاحی خود را به رییس قوه قضاییه ارسال کردند. همچنین نظر تخصصی دستگاه‌های مختلف و بسیاری از کارشناسان این حوزه در تدوین لایحه گرفته شده است. متن آماده شده بر اساس اجماع نظر سران قوا و دستگاه‌های مسئول کشور آماده شده است. طبیعتاً هیئت دولت در حد اختیارات قانونی خود قبل از تصویب می‌توانست اصلاحات مدنظر خود را در لایحه اعمال کند و این اتفاق هم افتاده است و همانطور که وزیر دادگستری اعلام کرد دولت پس از اصلاحاتی لایحه را به مجلس ارسال کرده است. مجلس هم این اختیار را دارد تا تغییرات مدنظر نمایندگان را اعمال کند.
اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه در پاسخ به مسایل مطرح شده در فضای مجازی، حکایت از آن می کند که تندروها، قبل از توجه به روال تنظیم و تدوین لایحه، به فضاسازی رسانه‌ای پرداخته‌اند که این امر حاکی از آن است اصولگرایان تندرو و رسانه‌هایشان با لایحه حجاب ارائه شده توسط قوه قضاییه زاویه پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد موضوع پرداخت جریمه‌ی بدحجابی و همانندسازی قانون پوشش را با قوانین راهنمایی و رانندگی، برنمی‌تابند. در همین حال حتی کار به صف‌آرایی تندروها در برابر قوه قضاییه و دولت کشیده است اما در این میان کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم مدعی‌ست که هنوز متن لایحه‌ی دو فوریتی را ندیده و ابلاغ نشده است!
گرچه احتمال زاویه پیدا کردن کمیسیون فرهنگی مجلس با لایحه تعدیل یافته حجاب را می‌توان حدس زد زیرا ریاست مرتضی آقاتهرانی نماینده عضو جبهه پایداری بر کمیسیون فرهنگی خود گویای تفکر حاکم بر این کمیسیون است.
درحالی که در میان برخی سخنان سابق حجت‌الاسلام اژه‌ای اینگونه برمی‌آمد که دست کم بخشی از بدنه‌ی حاکمیت، دیگر برخورد قهری با پدیده بدحجابی را نه به صلاح ملک و نه در عمل از نظر سطح امکانات و ساز و کار قضایی ممکن می‌دانند، با این وجود جدال اصولگرایان بر سر لایحه حجاب به نوعی ریشه در تفاوت دو عرصه عمل و نظر دارد.
در این باره سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مجید نصیرایی با عدم پاسخ به تماس خبرآنلاین شاید مایل نبود بدون احاطه کامل بر موضوع به اظهار نظر بپردازد.

غلامرضا منتظری: این لایحه به بررسی چند جانبه نیاز دارد
نماینده گرگان و آق قلا و نایب رییس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس گزینه‌ی دیگر بود تا از او بپرسیم نوع نگاه کمیسیون فرهنگی مجلس به لایحه حجاب از چه دریچه‌ای‌ست؟ او گفت: «تازه دیروز اعلام وصول شده. باید دقیق ببینیم محتوا چیست؟ حتما مجلس بررسی می‌کند. مجلس کاری با این حساسیت را روی زمین نمی‌گذارد. هفته آینده بررسی‌ها شروع می‌شود.»
از منتظری درباره این که موضع کمیسیون فرهنگی در قبال این لایحه چیست می‌پرسم و این‌که خود او چه نقدی به آن دارد؟ پاسخ می‌دهد: «این لایحه به یک بررسی چندجانبه نیازمند است. احتمال دارد کمیسیون ویژه‌ای برای این کار تشکیل بشود. ترکیبی از کمیسیون فرهنگی، کمیسیون قضایی، کمیسیون حقوقی و کمیسیون اجتماعی. همه باید باشند و نظرات‌شان را مطرح بکنند و دغدغه‌های شان را بگویند.»
او در پاسخ به خبرآنلاین درباره مدت زمان بررسی لایحه‌ای با قید دو فوریت نیز جواب کوتاهی می‌دهد: «این‌که بررسی آن چقدر زمان ببرد را نمی دانم. قابل پیش‌بینی نیست.»

جلالی: تا نبینم، نقدی ندارم
حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار و عضو جبهه پایداری، دومین عضو از کمیسیون فرهنگی مجلس است که خبرآنلاین درباره لایحه حجاب به سراغ او رفت.
دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس درباره موضع این کمیسیون در قبال لایحه مذکور می‌گوید: «هنوز لایحه‌ای دست ما نرسیده. بگذارید برسد و ما ببینیم. دولت می‌گوید لایحه نهایی نیست. هنوز هم به مجلس نرسیده. منِ عضو کمیسیون فرهنگی هنوز لایحه‌ای را ندیده‌ام. هرچی می‌شنوم از کوچه و بازار و خیابان است که مستند نیست. اجازه بدهید لایحه برسد بعد ما در خدمتیم.»
از وی می‌پرسیم پس چطور کار متن لایحه به جدال رسانه‌ای و نقد موافقان و مخالفان علیه هم رسیده؟!
جلالی در مقام پاسخ می‌گوید: «این‌ها روی هیچی دارند بحث می‌کنند. یک جوی در جامعه ایجاد می‌کنند. هنوز نه لایحه‌ای نهایی شده و نه لایحه‌ای ابلاغ شده. البته قرار است همین هفته در روز سه‌شنبه تحویل ما بشود. هر وقت لایحه را تحویل دادند من در خدمت تان هستم.»
از جلالی می‌خواهم موافقت یا مخالفتش را با جریمه‌ شدن بدحجاب‌ها به جای برخورد قهری با آنان اعلام کند و او جواب می‌دهد: «وقتی من متن لایحه را ندیدم چی بیام صحبت کنم. هرچه قانون شد باید اجرا بشود.»

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.