اقدام‌های گسترده نفت و گاز آغاجاری برای مقابله با تنش آبی در خوزستان

اقدام‌های گسترده نفت و گاز آغاجاری برای مقابله با تنش آبی در خوزستان

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، جواد تقی‌زاده با اشاره به گستردگی جغرافیایی فعالیت این شرکت اظهار کرد: با توجه به واقع شدن تأسیسات و خطوط لوله این شرکت در هشت شهرستان جنوب شرق استان خوزستان، تعمیرات و روزآمد کردن پنج واحد آبرسانی (سه واحد تولیدی و دو واحد تقویتی و ذخیره سازی) با هدف تأمین آب واحدهای عملیاتی و بخشی از مناطق همجوار از گذشته تاکنون در دستور کار قرار داشته است.
وی اظهار کرد: مجموع آب تولیدی روزانه شرکت نفت و گاز آغاجاری ۷۰ هزار متر مکعب است که از این مقدار ۶۰ درصد به‌صورت رایگان به روستاها و مناطق همجوار تأسیسات و بخش شهری شهرستان امیدیه اختصاص می‌یابد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری ادامه داد: با توجه به بروز خشکسالی طی سال‌های اخیر تعدادی از چاه‌های آبرسانی این شرکت از چرخه تولید خارج و یا از راندمان آنها کاسته شده از این رو احیای چاه‌های متروکه و بازگرداندن این چاه‌ها به چرخه تولید در دستور کار این شرکت قرار داشته است.
تقی‌زاده افزود: با توجه به بروکراسی طولانی مجوز حفر چاه‌های جدید و  هزینه‌های هنگفت این کار و همچنین جلوگیری از دستکاری سفره‌های زیرزمینی آب و منابع طبیعی، احیای چاه‌های آبرسانی این شرکت با دعوت از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفت، در این راستا با تلاش کارشناسان شرکت آغاجاری و مشارکت یک شرکت دانش بنیان احیای سه حلقه  چاه آبرسانی منطقه سردشت زیدون استان آغاز شد.
وی تصریح کرد: با استفاده از عملیات ویدئومتری شرکت دانش‌بنیان و با استناد به مشاهدات لایه‌های درونی چاه در اعماق مختلف، دو حلقه چاه منطقه سردشت بهینه‌سازی و ۲ هزار مترمکعب در روز به راندمان آنها اضافه شد، همچنین یک چاه دیگر هم در در این منطقه متروکه شده بود تماما با توان کارشناسان شرکت نفت و گاز آغاجاری لایروبی، کیسینگ گذاری و سایر اقدامات تخصصی در مدت کمتر از یک ماه انجام و با ظرفیت چهار هزار متر مکعب در روز احیاء و مجددا در مدار تولید آبرسانی قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت آغاجاری در ادامه به عملیات تعمیرات گسترده آبرسانی منطقه چم نظامی در شرق رودخانه مارون اشاره کرد و گفت: تعمیر و بازسازی اساسی سه دستگاه الکتروپمپ برداشت آب از رودخانه، تعمیر کلی چهار دستگاه الکتروپمپ فشار قوی پمپاژ آب، احداث پنج کیلومتر جاده دسترسی به خطوط لوله انتقال آب در نقاط سخت‌گذر و تعویض چند شاخه لوله از مهمترین اقدام‌ها در این منطقه است.
تقی‌زاده با اشاره به این که صرفه جویی حاصل شده از پروژه‌های تنش آبی ۷۰ میلیارد ریال در بازه زمانی یک ساله است، یادآورد شد: با احیای سه حلقه چاه در منطقه سردشت زیدون روزانه در مجموع ۸ هزار متر مکعب به تولید آب این منطقه اضافه شد.
وی گفت: برای مهار تنش آبی و همکاری همه جانبه شرکت نفت و گاز آغاجاری با امور آبفا شهرستان امیدیه در اقدامی جهادی حدود پنج کیلومتر از خطوط لوله آب به روستاهای زیر پوشش از سوی این شرکت تعویض شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.