واکنش تندِ کانون کارگردانان به بازبینی مجدد فیلم‌های دارای پروانه نمایش

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به دنبال عدم بازبینی دوباره فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر، کانون کارگردانان بیانیه‌ای را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است:

«بعد از گذشت دو سال سخت کرونایی، دلخوش بودیم به رونق نسبی اکران سینماها و بازگشت مردم به سالن‌های سینما که مقدمه تولید بیشتر در حوزه سینما خواهد شد ولی دو خبر ناخوشایند مبنی بر بازبینی مجدد فیلم‌های دارای مجوز و نیز توقیف فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فجر، نشان داد که نظرات چند عضو شوراهای ساخت و نمایش شخصی نبوده و به ظاهر دستورالعمل جدید وزارت ارشاد در خصوص سینما است!
کانون کارگردانان ممانعت از اکران فیلم مجوزدار «چپ راست» به کارگردانی آقای حامد محمدی را باعث ضربه به اعتماد عمومی در سینمای ایران می‌داند و خواستار رفع مشکل این فیلم و تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر آن است. اگر مشکل در بدنه وزارت ارشاد یا نهادهای خارج از سینماست لازم است هر چه زودتر اطلاع رسانی شده و با کارگردان و تهیه‌کننده فیلم که آمادگی مذاکره در این زمینه را دارند جلسه فوری گذاشته شود تا از زیان بیشتر در عدم اکران این فیلم جلوگیری شود.
همچنین امیدواریم اخبار شنیده شده در مورد بازبینی مجدد دیگر فیلم‌های دارای پروانه نمایش و سختگیری زیاده از حد در پروانه نمایش و انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر صحت نداشته باشد چون این به منزله اعتقاد نداشتن مدیران سینمائی به قانون جاری حوزه فرهنگ و هنر کشور در سال‌های اخیر است. لازم به ذکر است مدیران فرهنگی وزارت ارشاد دولت آقای رئیسی، این وزارتخانه را از دولت آقای روحانی و وزیر قبلی ارشاد، جناب آقای دکتر صالحی تحویل گرفتند نه از حکومت شاهنشاهی و وزیر فرهنگ آن زمان جناب آقای پهلبد! پس نیاز به این همه هیجان و انقلابی‌گری افراطی نیست.
همچنین از چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز خبر ناخوشایندی رسید و آن کنار گذاشته شدن مجدد فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آقای حمید نعمت‌الله است.
این فیلم در سال ۹۸ به علت اختلاف سرمایه‌گذار و تهیه کننده از جشنواره کنار گذاشته شد و «هیچ فرم بازبینی و رای‌گیری هیات انتخاب در مورد این فیلم»  وجود ندارد و به همین دلیل این فیلم توانست سال ۹۹ هم متقاضی حضور در جشنواره شود ولی به علت ممیزی به هیات انتخاب نشان داده نشد. 
کانون کارگردانان سینمای ایران کنار گذاشتن غیرقانونی فیلم «قاتل و وحشی» از جشنواره فیلم فجر را محکوم می‌کند و خواستار نمایش این فیلم برای هیات انتخاب است. بدیهی است نظر هیات محترم انتخاب فصل الخطاب است. 
همچنین از دو کارگردان مطرح و دو سینماگر شناخته شده حاضر در هیات انتخاب، انتظار می‌رود با اصرار بر دیدن و بررسی فیلم «قاتل و وحشی» و دیگر فیلم‌هایی که گرفتار ممیزی جشنواره شده‌اند باعث بررسی آن‌ها توسط این هیات شوند تا خود را ناخواسته شریک توقیف فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر نکنند.
نمایش «قاتل و وحشی» در بخش مسابقه جشنواره فجر یا حتی خارج از مسابقه می‌تواند نشان دهد که دولت جدید قصد ندارد با ادبیات توقیف سخن بگوید و قضاوت سینمایی را به مردم و منتقدین می‌سپارد. 
آقای حمید نعمت الله مثل دیگر اعضای کانون کارگردانان سینما از سرمایه‌های سینمای کشور است و توقیف فیلم «قاتل و وحشی» که مخاطبین زیادی در انتظار دیدن آن هستند، کمک غیرمستقیم به رونق سینمای مبتذلی است که آقای خزاعی در ابتدای مدیریت خود آن را نکوهش کردند.
امیدواریم با درایت مدیران سینمایی اولین جشنواره فیلم فجر دولت جدید به فرصتی برای توقیف فیلم‌های سینمایی تبدیل نشود و محلی برای نمایش همه فیلم‌های سینمایی با دیدگاه‌ها و سلایق متفاوت باشد.»

۵۸۲۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.