«پوست»؛ ترس‌نگاری با چاشنی جسارت قومی

هنروتجربه: سحر عصرآزاد در یادداشتی درباره فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک می‌نویسد «پوست» پس از تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه موفق از سوی برادران ارک که آخرین آن‌ها، «حیوان»، در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد، فیلمی است که می‌تواند به عنوان یک الگو برای فیلم‌سازان اول در نهادینه کردن نگاه سینمایی و جهان‌بینی فردی، مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش سایت هنروتجربه در متن یادداشت وی که پیش از این در ماهنامه هنروتجربه منتشر شده بود آمده است:

نخستین فیلم سینمایی بهرام ارک و بهمن ارک واجد رویکردی هوشمندانه به گونه‌های مهجور و مغفول سینمای ایران است که با روایت و فرم منحصربه‌فرد آن‌ها تبدیل به فیلمی بدیع و ساختارشکن شده است.

«پوست» پس از تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه موفق از سوی برادران ارک که آخرین آن‌ها، «حیوان»، در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد، فیلمی است که می‌تواند به عنوان یک الگو برای فیلم‌سازان اول در نهادینه کردن نگاه سینمایی و جهان‌بینی فردی، مورد توجه قرار بگیرد.

فیلم خوانشی است از افسانه‌های محلی که بر بستر عاشقانه خلق شده، به ریشه‌های این باورها در دل قوم‌نگاری می‌پردازد و به واسطه شناخت دقیق آن‌ها به شکلی مستندگون این مهم را در دل یک درام‌پردازی جذاب به سرانجام می‌رساند.

برادران ارک با وام گرفتن از مولفه‌های فرهنگ و قوم و جغرافیایی که انتخاب کرده‌اند و البته تکیه بر علاقه مخاطب شرقی به حکایت‌گویی و حکایت شنیدن، از حضور یک عاشیق به عنوان قصه‌گو و راوی بهره می‌برد. اما این همه ماجرا نیست، چراکه آن‌ها تلاش کرده‌اند این نقش را بسط دهند و از عاشیق ولی به عنوان پیش‌برنده درام نیز بهره ببرند و او را وارد کنش و واکنش‌های قصه کنند که به نوعی تودرتویی قصه را در دل رمزآلود بودن کلیت آن موکد می‌کند.

«پوست» فیلمی است که با رویکرد به گونه سینمای ترس و وحشت که متاسفانه نمونه‌های نادری در سینمای ما دارد، تلاش می‌کند الگویی جدید به واسطه نمایش ترس ایرانی ارائه دهد. به همین جهت رجعتی به افسانه‌ها و باورهای محلی به حضور و نقش جن، طلسم، نفرین و دعا دارد، که نمونه‌هایش در جامعه شهری و مدرن امروز هم کم نیستند.

اما هم‌خوانی این باورهای کهن با بستر و جغرافیای انتخابی که روستایی بکر و رمزآلود در آذربایجان است، کمک کرده اتمسفر قصه و فیلم منحصربه‌فرد و در عین حال ملموس و باورپذیر شود؛ روستایی که همه اجزای آن ساخته شده تا جهان فیلم را به بهترین و دقیق‌ترین شکل ممکن در ذهن مخاطب بازسازی کند.

فیلم از جزئیات فنی و تکنیکی و هنری بدیع و ساختارشکنانه‌ای بهره می‌برد که در کنار هم تبدیل به چرخ‌دنده‌های پیش‌برنده درام برای تبدیل شدن به یک اثر منحصربه‌فرد شده‌اند؛ از موسیقی نوآورانه و غریب تا فیلم‌برداری جنون‌آمیز و البته میزانسن‌ها و قاب‌هایی که چه بسا در منطق یک فیلم سینمایی اول دور از ذهن و انتحاری به نظر بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.