زیارت قبر حضرت حمزه و شهدای جنگ احد در مدینه منوره + فیلم

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،  زائران ایرانی که به عربستان سفر می‌کنند معمولا در زمان اقامت در شهر مدینه به زیارت مزار حضرت حمزه سید الشهدا و شهدای احد در منطقه عملیاتی جنگ احد می‌روند.

منطقه احد در شمال مدینه و محلی است که جنگ احد درآن واقع شده است. امروزه قبور شهدای احد و قبر حضرت حمزه (عموی پیامبر) که توسط وهابیون تخریب شده زیارتگاه مسلمانان قرار گرفته است. در جنوب قبور شهدا جبل الرماد قرار گرفته و در شمال آن کوه احد که دارای بریدگی کوچکی است که پیامبر و اصحاب به آن پناه بردند.

نام گذاری این کوه به اُحد، از آن روست که منفرد است و به سلسله جبال اطراف پیوند ندارد. رسول خدا (صلی الله علیه وآله) کوه احد را دوست می داشت ودرباره آن می فرمود: اُحُد جَبَلٌ یُحِبُّنا وَ نُحِبُّهُ؛ احد کوهی است که ما را دوست می دارد و ما هم او را دوست می داریم.

بی شک کوه رمات، کوه کوچکی است که در جنوب احد واقع شده و قبر حضرت حمزه و دیگر شهدای احد، میان آن و کوه احد فاصله انداخته است.

ایستادن روی کوه رمات و نگریستن به دامنه احد، هر فردی را متأسف و ناراحت می کند و به یاد خاطره ای تلخ می اندازد. ماجرایی که سبب شهادت بسیاری از اصحاب پاک رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به ویژه حضرت حمزه شد. بی گمان این منطقه عبرت آموزترین نقطه ای است که انسان در مدینه می تواند آن را بنگرد.

حمزه بن عبدالمطلب (۵۴ قبل از هجرت – ۱۵ شوال ۳ قمری) که در میان مسلمانان به لقب اسدالله یعنی شیرخدا و «سیدالشهداء» یعنی سالار شهدا نیز معروف است، عموی حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام گرامی اسلام از اهالی با احترام در بین قبیلهٔ قریش به قدرتمندی و شکار شیر مشهور بود.

حمزه اولین فرمانده نظامی اسلام بود و در نبردهای اولیه و منجمله نبرد مشهور «غزوه بدر» سپاه مسلمانان را رهبری می‌کرد و در این جنگ، پسرعمویش، شیبه بن ربیعه را به قتل رساند.

حمزه در نبرد احد در ۱۵ شوال سال سوم هجری به دست وحشی ابن حرب، برده حبشی، و به دستور هند، همسر ابوسفیان، به قتل رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.