معاون قوه قضائیه :۱۳۱ میلیون هکتار از اراضی ملی صاحب اسناد حدنگاری شدند

به گزارش ایرنا، حسن بابایی عصر  شنبه در نشست شورای قضایی استان اظهار داشت: در بحث اراضی ملی، برای تمامی اقدامات مستندسازی ها انجام شده است.

وی افزود: ۴ درصد از اراضی منابع ملی که باقی مانده مربوط به کمیسیون های رفع تداخل و یا مربوط به پرونده هایی بوده که در کمیسیون قضایی مطرح است.

معاون قوه قضائیه و رییس ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: دستگاه قضایی درباره این اراضی که در محاکم است، پیشقدم شده و آمادگی دارد تا در اسرع وقت رسیدگی و اراضی را تعیین تکلیف و نسبت به صدور هرچه سریعتر سند اقدام کند.

بابایی ابراز داشت: صدور اسناد اراضی کشاورزی نیز از امسال در دستور کار قرار گرفت که تلاش می شود تا قبل از پایان سال سطح قابل توجهی از اراضی کشاورزی صاحب اسناد حدنگاری شوند.

وی ادامه داد: اتفاقات خوبی در زمینه صدور سندهای اراضی کشاورزی در استان ها در حال انجام بوده و امید است با صدور اسناد علاوه بر کاهش دعاوی حقوقی شاهد دعاوی کیفری باشیم دعاوی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با صدور اسناد کاهش پیدا خواهند کرد.

معاون قوه قضائیه و رییس ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان قضایی در امسال و موضوع هویت دار شدن اراضی به ویژه اراضی کشاورزی امید است تمامی مسئولان استانی جهادی وار اقدام کنند و در اسرع تمام اراضی همیت دار شوند .

بابایی تاکید کرد: صدور اسناد و توسعه آن ها نقش مهمی در پیشگیری از جرائم و کنترل دعاوی و کاهش ورودی به دادگستری ها خواهد داشت.

وی افزود: اراضی بی هویت و بدون سند مثل شخصی است که هویت و شناسنامه ندارد و هر دفعه یک‌نفر ادعای مالکیت آن را دارد ‌و جنگل خواری ها، کوه خواری و زمین خواری ها به همین دلیل است.

معاون قوه قضائیه و رییس ثبت اسناد و املاک کشور گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشته اند که اراضی هویت دار شوند و باید دستور رهبری اجرا شود و عزم ما برای صدور سند اراضی کشاورزی جزم است و کسی که دستور رهبری را اجرا نکند باید مواخذه شود.

بابایی عنوان کرد: زمینه فساد باید برچیده شود، چنانچه سند صادر شود دیگر کسی نمی تواند کلاهبرداری کند.

وی بیان کرد: گزارش مستمر اجرای صدور اسناد کشاورزی استان ها باید به دفتر رهبری ارسال شود و هر مسئولی کوتاهی کند؛ دهن کجی به شمار می رود.

معاون قوه قضائیه و رییس ثبت اسناد و املاک کشور ابراز داشت: تمام کارمندان و نیروهای این سازمان در حوزه نقشه برداری در حال آموزش هستند و مجوز جذب ۱۰۰۰ نقشه بردار هم در حال گرفتن است.

بابایی تصریح کرد: وضعیت حد نگاری کشاورزی باید به اتمام برسد که امکان پذیر است.

وی ادامه داد: از ۱۲ شرکت دانش‌بنیان برای هویت‌دار شدن اراضی کشاورزی دعوت شده است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی به خاطر ضعف حوزه فرهنگی و کم کاری ها زندان ها پر و پرونده های کیفری زیاد شده اند در حوزه اراضی هم اگر کوتاهی شود ظرفیت وجود ندارد که این همه پرونده کیفری و حقوقی به همکاران ارجاع بدهیم.

بابایی بیان کرد: باید جلو تشکیل پرونده ها گرفته شود و کوتاهی ها و ترک فعل ها قابل قبول نیست، زیرا اختلافات ملکی اراضی ۴۰ درصد پرونده ها را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که حتی سند عادی باید از اعتبار بیفتد زیرا که این مهم منشا اختلاف و دعاوی شده که موضوع در کمیسیون قضایی مطرح است.

معاون قوه قضائیه و رییس ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد در ثبت ۱۰۰ درصدی صدور اراضی ملی منابع طبیعی جزو استان های موفق بوده است.

وی ابراز داشت: صدور اسناد کشاورزی دستور کار جلسه امروز بود که تصمیمات خوبی اتخاذ و کارگروهی به ریاست رئیس دادگستری استان تشکیل شد که به موانع و مشکلات موجود در صدور اسناد کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در پایان این نشست نیز به سه نفر از زارعین نیز اسناد کاداستر زراعی به نمایندگی از بقیه اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.