افتخاری دیگر/ ذوب آهن اصفهان گواهینامه همولوگیشن را دریافت کرد

به گزارش دنیای معدن، ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در ایران،با دارا بودن استانداردها و گواهینامه های گوناگون و بر پایه شعار دیرینه با اطمینان بسازید در کنار تامین نیاز داخلی، مرزهای بین المللی را نیز برای صادرات به بیش از بیست کشور جهان درنوردیده است و این افتخار آفرینی ها سبب شد شناسنامه صنعت فولاد ایران به عنوان تنها شرکت ایرانی،در تاریخ هفتم تیرماه گواهینامه همولوگیشن را برای صادرات محصول میلگرد آجدار به کشور آلمان دریافت نماید.

محمد صدری مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن اصفهان در این خصوص به خبرنگار ما گفت : با توجه به مطالعه بازار و نیازسنجی انجام شده جهت صادرات به کشور آلمان،محصولات میلگرد آجدار مطابق استاندارد DIN۴۸۸ در دستور تولید قرار گرفت، لذا با نماینده ممیزی و تایید کننده نهایی محصول مطابق این استاندارد،جهت انجام ممیزی و ارزیابی شرایط فنی و فرایندهای سازمان با الزامات استاندارد های ISO۹۰۰۱ و DIN۴۸۸ از انتهای سال ۹۹ هماهنگی های لازم به عمل آمد.

وی افزود : در این خصوص جهت مهیا شدن شرایط ممیزی،با هماهنگی مدیریت های مرتبط پس از تولید ،کنترل و بازرسی کیفی شمش و محصولات، نمونه های مختلف از میلگردهای آجدار سایز ۱۲ (۶۰ نمونه از ۳ ذوب)،سایز ۲۰ (۲۵ نمونه از یک ذوب)،سایز ۲۵ (۵۰ نمونه از ۲ ذوب، و سایز ۳۲ (۷۵ نمونه از ۳ ذوب)جمعا” ۲۱۰ نمونه جهت انجام آزمون های آنالیز شیمیایی،خواص مکانیکی،تست خستگی و اندازه گیری های مربوط به هندسه آج از این محصولات تهیه و به آزمایشگاه کشور آلمان ارسال شد و خوشبختانه نتایج حاصل از انجام آزمون های مورد نظر بر روی نمونه ها مورد تایید قرار گرفت.

جشن های تجلیل از دانش پژوهان ممتاز ، محملی برای نمایش افتخار به ذوب آهن اصفهان

مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : همچنین کلیه فرایندها و دستورالعمل های مرتبط شرکت مطابق با الزامات سیستم مدیریت کیفیت ( (ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵ مورد بررسی و ممیزی قرار گرفت که نهایتاً منجر به صدور گواهینامه جهت محصول میلگرد آجدار مطابق با استاندارد DIN۴۸۸ گردید.

سیاوش خواجوی مدیر بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان نیز در ادامه گفت : مطابق با گواهینامه همولوگیشن برای محصولات B۵۰۰B (نوعی میلگرد آجدار)،بر اساس دستور العمل موجود در فولادسازی برای این مارک،تعداد هشت ذوب مطابق با شرایط در نظر گرفته شد. در ادامه برای تهیه این ذوب ها،با توجه به کیفیت بالای آنها از قراضه خالص و چدن با شرایط فنی مناسب استفاده شد و همچنین کنورتورها با لُکدهای مناسب انتخاب گردید و در تهیه این ذوب ها نیز از آنالیز اکسپرس مناسب استفاده شد.

مدیر بخش فولادسازی تصریح کرد : بعد از تخلیه ذوب از کنورتور در کوره پاتیلی از آرگان جهت هموژن نمودن این ذوب ها استفاده شد و سرباره سازی مناسب نیز روی آنها انجام گرفت و کربن معادل آنها در محدوده درخواستی تنظیم گردید و سپس ریخته گری این ذوب ها نیز در مقطع ۱۵۰*۱۵۰ و با پوشش کامل ذوب در پاتیل میانی و با پودر قالب مناسب جهت افزایش کیفیت آماده و سپس به نورد ۳۰۰ ارسال گردید.

*محمود پور شعبان مدیر آزمایشگاه مرکزی شرکت نیز گفت: جهت انطباق با الزامات استاندارد DIN ۴۸۸ لازم بود تا پس از بررسی استاندارد توسط تیم کارشناسی آزمایشگاه مرکزی، تست ها، متد و تجهیزات مورد نیاز مشخص گردد. پس از انجام این مهم، کیفیت این محصولات با انجام تست های مذکور با صحت و دقت بالا و با بکارگیری تجهیزات پیشرفته توسط آزمایشگاههای این مدیریت صحه گذاری گردید.

وی افزود : به منظور حصول اطمینان از انطباق ویژگی های نمونه های ارسالی به آزمایشگاه کشور آلمان، کلیه نمونه ها مطابق آخرین متدهای روز دنیا تحت تست های کشش، خمش مجدد، تعیین سطح مقطع موثر، بررسی ساختار میکروسکوپی و آنالیز شیمیایی قرار گرفتند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : همگرایی نتایج آزمایشگاه کشور آلمان با نتایج بدست آمده در آزمایشگاههای این مدیریت، علاوه بر تایید ویژگی ها و کیفیت محصولات ذوب آهن اصفهان، به نوعی تصدیق فرآیند آزمون در مدیریت آزمایشگاه مرکزی محسوب می گردد که بی شک این افتخار بدون حمایت هــای مدیر عامل شرکت و معاونت برنامه ریزی و توسعه، تلاش پرسنل متعهد آزمایشگاه مرکزی و همکاری مدیریت های مرتبط تحقق نمی یافت.

*علیرضا مهرابی قائم مقام مدیر مهندسی نورد شرکت نیز با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان اولین شرکت ایرانی است که موفق به دریافت گواهینامه همولوگیشن شد،بیان کرد : این گواهینامه،کیفیت مطلوب محصول میلگرد آجدار،خواص مکانیکی منحصر به فرد آن از جمله پراکندگی محدود در تنش تسلیم و استحکام شکست را نشان می دهد.

وی افزود : این گواهینامه مبین این است که محصولات میلگرد آجدار به واسطه خواص مکانیکی بالا و مقاومت در برابر تنش های لرزشی مورد انتظار باید به روش ترمکس تولید شوند.

مهرابی تصریح کرد : محصولات مورد نظر با سایز های مختلف در کارگاه های نورد ۳۰۰ و ۳۵۰ به روش ترمکس تولید شد و بعد از نمونه گیری های متعدد از محصول و انجام آزمایش های مختلف،توسط ممیزهای مربوطه، نمونه های دیگر نیز به صورت سختگیرانه خارج از شرکت تست شدند.

قائم مقام مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان گفت : اخذ این گواهینامه مسیر را برای ورود محصولات ذوب آهن به بازار های کشور آلمان هموار می کند و ارزش آفرینی فراوانی را در پی دارد.

شایان ذکر است این موفقیت بر پایه نیازسنجی های صورت گرفته توسط معاونت بازاریابی و فروش و به منظور حضور در بازارهای اروپایی با همکاری بخش های مختلف شرکت به ثمر نشسته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.