مردم گچساران در انتظار تعیین تکلیف طرح تونل دیل

به گزارش ایرنا،آنان با توجه به اینکه احداث تونل ۲ هزار  و ۵۰۰ متری دیل به عنوان یکی از پروژه های بزرگ توسعه زیرساخت های جاده ای شهرستان گچساران بیشتر از ۲ سال است که متوقف شده از مسوولان انتظار دارند تا نسبت به تعیین تکلیف این طرح اقدام عاجل کنند.

کلنگ پروژه تونل دیل در قالب طرح جاده چرام به باباکلان، بندر گناوه سال ۱۳۹۷ به زمین زده شد اما یک سال بعد به دلیل پیدا شدن گاز در این تونل، پروژه تعطیل شد و پس از آن این طرح از پروژه های ملی به استانی منتقل شد تا ساختش کاملا متوقف شود.

این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام قرار بوده به طول ۱۰ کیلومتر در قالب هفت هزار و ۵۰۰ متر جاده و ۲هزارو ۵۸۰ متر تونل و با ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار احداث شود.

قرار بود با احداث این تونل محور دهدشت به پاتاوه به بنادر جنوبی کشورمان متصل شود که اجرای این طرح افزون بر ایمن شدن راه ارتباطی با حذف پیچ های خطرناک، خروج تعداد پرشماری از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد از بن بست ارتباطی و رونق گردشگری روستایی را امکان پذیر کند.

تا تابستان سال ۱۳۹۸ حدود ۶۳۰متر از ورودی و ۶۰۰متر هم از قسمت خروجی تونل ایجاد شده بود،یعنی حفاری حدود یک هزارو ۲۳۰متر از دو سمت تونل اجرا شد،اما در آن زمان به دلیل بروز نشت گازهای ناشناخته به منظور رعایت نکات ایمنی طرح متوقف شد.

پس از تعطیلی پروژه گروهی با هماهنگی شرکت نفت گچساران از محل بازدید کردند و یک سری آزمایش های فنی انجام دادند و نتیجه گرفتند که گازهای همچون متان،” “H۲S، “”N۲ و…در داخل تونل وجود دارد و حالا پس از مدت ها همچنان این طرح راکد است.

جاده ناهموار تهدیدکننده جان مسافران

در زمان حاضر دسترسی اهالی دهستان بویراحمد گرمسیری با جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفر و گردشگرانی که از طریق جاده شهر دوگنبدان برای دیدن جاذبه های گردشگری روستاهای این دهستان سفر می کنند در مسیری سختگذر به طول ۲۷ کیلومتر صورت می گیرد که در صورت تحقق ساخت تونل دیل ضمن ایجاد جاده ایمن طول مسیر نیز ۱۰ کیلومتر کاهش می یابد.

یک جوان گچسارانی با یادآوری وقوع حوادث رانندگی پرشماری که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران جاده دیل به شهر دوگنبدان در سال های اخیر شده گفت: احداث تونل دیل مطالبه شهروندان این شهرستان برای داشتن سفرهای ایمن است.

شهرام رضایی ابراز داشت: سفر در پیچ های گردنه دیل به ویژه در فصل بارندگی و مسافرانی که برای نخستین بار از این جاده عبور می کنند بسیار سخت است.

ضرورت احداث تونل دیل برای رونق گردشگری

از آنجا که وجود جاده ایمن نخستین نیاز رونق گردشگری روستایی است و روستای دیل یکی از مهمترین مناطق دیدنی گچساران است شهروندان این شهرستان از مسوولان انتظار دارند تا با تکمیل این طرح ضمن ایجاد رفاه گردشگران زمینه ایجاد زیرساخت های اقامتی و خلق فرصت های شغلی جدید را فراهم کنند.

روستای دیل بزرگترین روستای دهستان بویراحمد گرمسیری با بیش از ۲ هزار نفر جمعیت یکی از روستاهای هدف گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است این روستا که با طبیعتی بکر، جنگل های بلوط در میان ۲ کوه قرار گرفته سالیانه میزبان هزاران نفر گردشگر در تفرجگاه دشتک دیل و دیگر جاذبه های آن است.

این روستا همچنین با آثاری تاریخی چون گنبدان گبر در چرزو، تنگ آسیاب، قلعه برج، ده بزرگ و قلعه شاه بهمن و آستانه های مقدس امامزاده بی بی کریمه (س)،امامزاده علی (ع) ، امامزاده بی بی رشیده (س) ،بی بی کیهانه  (س) ، امامزاده میرحمزه (ع)، قدمگاه امام رضا (ع) امامزاده ابراهیم(ع) معروف به آقای شهدا جاذبه های دیگری هم برای میزبانی از مسافران دارد که به دلیل جاده ناهموار ناشناخته باقی مانده است.

یکی از شهروندان ساکن شهر دوگنبدان گفت که منطقه گردشگری دشتک دیل می‌تواند مقصدی ارزان برای سفر باشد اما جاده ارتباطی این منطقه ناایمن است و تردد درآن به ویژه در هنگام تاریکی شب سخت و همراه با ریسک است. 

فرشته فولادی وندا ابراز داشت:در صورت ساخت تونل دیل و ایجاد زیرساخت های اقامتی نه تنها شهروندان ساکن شهر دوگنبدان بلکه همه نقاط کهگیلویه و بویراحمد بدون طی مسافت طولانی و صرف هزینه های هنگفت در هتل های شهرهای بزرگ سفری به یادماندنی در این منطقه را تجربه کنند. 

یکی از اهالی روستای دیل گفت:با توجه به پتانسیل های گردشگری این روستا و روستاهای اطراف تکمیل طرح تونل یل می‌تواند منجر به شمار زیادی فرصت شغلی شود. 

علی جلالی با اشاره به اینکه تفرجگاه دشتک دیل یکی از مقاصد اصلی طبیعت گردی استان کهگیلویه و بویراحمد در فصل بهار است گفت: به دلیل ناهمواری جاده و وجود پیچ های خطرناک کار آفرینان نمی‌توانند ریسک سرمایه گذاری در این منطقه را بپذیرند به همین دلیل امکانات گردشگری چندانی در این منطقه وجود ندارد و گردشگران امکان اسکان شبانه در منطقه را ندارند. 

وی بیان کرد:در صورت ساخت این تونل افزون بر روستای دیل زمینه رونق گردشگری در بقیه روستاها از جمله مارین هم فراهم می شود. 

احداث تونل دیل مقدمه رونق بازار فروش محصولات کشاورزی

دسترسی به بازارهای هدف برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از دیگر نیازهای مردم دهستان بویراحمد گرمسیری گچساران است که پیش زمینه آن  تکمیل  تونل دیل است.

یکی از ساکنان روستای اسپر از توابع بویراحمد گرمسیری در گچساران با اشاره به اینکه مرغوب ترین میوه های این شهرستان از جمله سیب ترش، انار و لیموترش در روستاهای این منطقه تولید می شود گفت: ساخت تونل دیل می‌تواند زمینه دسترسی این محصولات به بازارهای هدف در شهرستان های گچساران و چرام را ایجاد کند.

مریم احمدی افزود:هم اکنون میوه های باغداران این منطقه به دلیل گرمای هوا و جاده ناهموار دیر به بازارهای هدف می‌رسد و همین دلیل کمتر از قیمت واقعی به فروش می رسد.

آخرین وضعیت احداث تونل دیل 

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه در زمان حاضر مهمترین مانع ازسرگیری عملیات ساخت تونل دیل مساله گاز است گفت: آغاز دوباره عملیات ساخت این طرح نیازمند انجام مطالعه  دوباره طرح از سوی یکی از مشاوران ملی است.

محمد راستا اظهار داشت:در این چند سال جابجایی طرح از ملی به استانی و تغییر کارفرما موجب شد کار مطالعات به نتیجه نرسد اما امسال حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار  از محل اعتبارات ملی برای جاده دیلم، گچساران-چرام شده که تونل دیل هم در این طرح پیش بینی شده و مشکلی از بابت اعتبار وجود ندارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی نیز که چند روز پیش از این طرح بازدید کرد گفت: با پیدا شدن منشا گاز در این تونل کار تعطیل و مطالعات با همکاری شرکت ملی نفت و شرکت گاز آغاز و حتی نمونه به کشورهای اروپایی هم ارسال شد.

محمد رضا کدخدازاده بیان کرد: این طرح دوباره به طرح‌های ملی برگشته و به زودی با تعیین مشاور قوی کار مطالعات بر روی گازی که در این تونل پیدا شده آغاز می‌شود.

نماینده شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح مرکز کشور را به بنادر جنوبی نزدیک می‌کند گفت: برای ساخت تونل دیل هزینه زیادی از بیت المال صرف شده و باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

سید ناصرحسینی پور بیان کرد: به زودی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم برای تعیین تکلیف این طرح به کمیسیون عمران مجلس دعوت می‌شوند.

شهرستان گچساران۱۲۰ کیلومتر راه اصلی، ۹۰کیلومتر راه فرعی درجه یک، ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۷ کیلومتر بزرگراه دارد.

شهرستان۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.