نقال پیشکسوت: بنیه دینی جامعه با روایت‌های مستند تاریخی تقویت می‌شود

مرشد مهدی چایانی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا به جایگاه پژوهش در مسیر تولید گونه‌های تئاتری با مضامین دینی اشاره کرد و گفت: داستان‌های حماسی دارای هیجان هستند اما واقعیت آن‌که بهتر است جریان مستند بودن روایات در چنین رویدادهایی موردتوجه قرار گیرد و به همین دلیل هرچه بیشتر به سمت روایت‌هایی که از حالت احساسی به دور هستند و استنادات صحیح تاریخی دارند، برویم، اگرچه از آن جذابیت‌ها و فرازوفرودها برخوردار نباشند اما مروری بر تاریخ هستند و می‌توانند تجربیات مؤثری را برای پروژه‌های تئاتری و مخاطبان به دنبال داشته باشند.

این چهره پیشکسوت نقالی با تقدیر از برگزاری رویداد تئاتر صاحبدلان برای نخستین بار به‌صورت بین‌المللی بیان کرد: البته که این‌چنین شیوه برگزاری باید مدیریت شود و هم‌افزایی هنرمندان از دیگر کشورها به‌صورت مستمر؛ با کمیت و کیفیت مثال‌زدنی رقم زده شود.

از واقعه غدیر و مباهله تا داستان عمرو بن عبدود در جنگ احزاب

روایت شنیدنی مرشد چایانی از واقعه غدیر، مباهله و داستان عمرو بن عبدود در جنگ احزاب در تئاتر صاحبدلان

چایانی که در دوازدهمین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با اجرای نقالی علوی حضور دارد درباره اهداف و رویکردهای خود برای شرکت در این رخداد گفت: قصد داشتم که چند نمایش را در قالب مجالس مختلف به اجرا درآورم و خودم را به یک داستان محدود نکنم. درنتیجه اشاراتی به واقعه غدیر، مباهله و داستان عمرو بن عبدود در جنگ احزاب خواهم داشت که در این فرصت به یکی از آن‌ها اشاره می‌کنم و آن اینکه وقتی حضرت پیامبر(ص) آخرین سال پربرکت خود را پشت سر می‌گذاشتند، در مراسم حَجه الوداع و به‌واسطه اعلام جارچیان، خیل عظیمی از مردم از بلاد مختلف اسلامی با ایشان همراه می‌شوند و پس از پایان مراسم و مناسک، وقتی به محل غدیر خم می‌رسند، با یک چهارراه برخورد می‌کنند.

وی افزود: در آنجا یمنی‌ها به‌طرف جنوب، مصری‌ها به‌طرف غرب، عراقی‌ها به‌طرف شرق و اهل مدینه به‌طرف شمال حرکت کرده و از هم جدا می‌شوند که در همان لحظه فرشته وحی به پیامبر نازل می‌شود و از او می‌خواهد آنچه را به‌عنوان رسالت به پیامبر ابلاغ‌شده، به مردم منتقل کند و در ادامه می‌گوید که اگر این ابلاغ را انجام ندهد، رسالتش کامل نشده است.

نقال پیشکسوت: بنیه دینی جامعه با روایت‌های مستند تاریخی تقویت می‌شود

نمایش آئینی به درک بهتر تاریخ اسلام کمک می‌کند

رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان؛ گام‌های مؤثری در تقویت بنیه‌های دینی برداشته است

مرشد چایانی به دستاوردهای رویداد تئاتر صاحبدلان طی ادوار گذشته در مسیر حفظ و احیای ارزش‌های دینی اشاره کرد و اظهار داشت: این رویداد گام‌های مؤثری در تقویت بنیه‌های دینی برداشته و تا چند روز پس از رویداد تئاتر صاحبدلان، جشنواره پرده‌خوانان علوی آغاز می‌شود که در برخی از دوره‌های برگزاری آن داور بوده‌ام.

این فعال حوزه نمایش‌های آئینی و سنتی خاطرنشان کرد: چنین رویدادهایی، مستمسکی است که جوانان می‌توانند از مسیر آن به موضوعاتی برآمده از تاریخ اسلام ورود کنند و بحث روایتگری علوی، رضوی، عاشورایی و امثال آن را پیش گیرند. این دست رویدادها، بهانه درخور توجهی است برای کشاندن جوانان به راه‌های هنری که به پاسداشت ارزش‌های دینی منتج می‌شود و ازاین‌رو برگزاری آن‌ها قابل‌تقدیر است.

نقال پیشکسوت: بنیه دینی جامعه با روایت‌های مستند تاریخی تقویت می‌شود

۱۲۰ هزار نفر در واقعه غدیر شاهد ولایت حضرت علی(ع) بودند

بنا بر روایات معتبر در واقعه غدیر بالغ‌بر ۱۲۰هزار نفر حضور داشتند

چایانی با اشاره به اینکه بنا بر روایات معتبر در واقعه غدیر بالغ‌بر ۱۲۰هزار نفر حضور داشتند، اظهار داشت: در این واقعه حضرت دستور می‌دهد که از جهاز شتران منبری درست کنند و روی آن منبر اعلام می‌کند که هر کس من مولا و رهبر او هستم، پس از من علی مولا و رهبر او خواهد بود. پس‌ازاین اعلام، جبرئیل در ادامه خطاب به پیامبر(ص) می‌گوید که خداوند می‌فرماید امروز نعمت خود را بر شما تمام کردم.

این مرشد پیشکسوت تصریح کرد: پیامبر همچنین دستور می‌دهد که دو خیمه برای خود و حضرت علی(ع) برپا کنند. حضرت علی(ع) در خیمه دوم می‌نشیند و مردم برای تبریک نزد ایشان می‌آیند و نکته قابل‌توجه این است که اتفاقاً نخستین افرادی که برای تبریک به نزد حضرت می‌روند، همان خلفایی بودند که بعدها داستان سقیفه را به وجود می‌آورند و انتخاب ناحقی که با آن ولایت حضرت علی(ع) را کنار می‌زنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.