کیمیای آب آشامیدنی پایدار در شهر یاسوج دست یافتنی می‌شود؟

قدمت بیش از ۴۰ ساله شبکه توزیع آب و میزان هدر روی بالای آن در شبکه توزیع  سبب بروز اخلال در روند آبرسانی به مناطق مختلف شهر یاسوج شده است به طوری که شهروندان این شهر از قطعی آب خانه های خود در مدت زمان یک هفته خبر می دهند.

این شهروندان به زندگی سخت خود به ویژه در گرمای تابستان و تهیه آب مصرفی خود با دبه های ۲۰ لیتری اشاره می کنند و آنان امیدوار هستند تا با اختصاص این اعتبار کیمیای آب پایدار آشامیدنی در خانه هایشان دست یافتنی شود.

علت ناپایداری آب آشامیدنی یاسوج چیست؟

شهروندان ساکن مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شکستگی لوله های آب در ده ها نقطه شهر یاسوج می گویند که اگر آب نیست چرا این مایع حیات بخش در لوله های شکسته سطح این شهر به صورت شبانه روز در حال هدروی است.

مسوولان شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این پرسش ها می گویند که عمر بیش از ۲۵۰ کیلومتر یعنی ۳۰ درصد از خطوط شبکه توزیع آب در یاسوج به چهل سال می رسد و این باعث بالا بودن میزان هدروی آب در این شهر شده است.

آنان تاکید می کنند که از مجموع ۸۳ میلیون متر مکعب آب تولیدی در سال تنها ۴۹ میلیون مترمکعب به خانه مشترکان می رسد به عبارت دیگر ۵۵ درصد هدر روی و پرت آب در یاسوج وجود دارد.

مسوولان شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد می گویند که مساله مهم توپوگرافی و اختلاف ارتفاع از دیرباز گریبان گیر شبکه آب شهر یاسوج شده به گونه ای که در این شهر از منبع آب معصوم آباد در بلندترین نقطه تا محل برداشت آب حدود ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد و مطرح  شدن این معضل در سفر رییس جمهور باعث اختصاص اعتبار ۲۱۷ میلیارد تومانی برای اصلاح شبکه آب این  شهر شده است.

اختصاص اعتبار به اصلاح شبکه آب

اختصاص اعتبار برای اصلاح شبکه آب شهر یاسوج از درخواست های همیشگی مسوولان برای برطرف کردن معضل ناپایداری آب این شهر بوده که در سفر مهر ماه پارسال رییس جمهور و هیات وزیران دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد و حالا شهروندان این شهر امیدوار به حل این مشکل حداقل در نقاط بحرانی شده اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه وبویراحمد گفت:۲۲۰میلیارد تومان برای اصلاح شبکه توزیع آب یاسوج  در سفر هیات دولت و رییس جمهور به استان برای اصلاح شبکه فرسوده آب مرکز استان پیش بینی شد که تاکنون ۴۰ میلیارد تومان این اعتبار اختصاص یافته است.

اسفندیار برخه اظهارداشت: این میزان اعتبار برای اصلاح ۱۶۰ کیلومتر از شبکه توزیع آب شهر یاسوج تخصیص یافته است.

وی ابراز داشت: در زمان حاضر طرح اصلاح شبکه آب آشامیدنی شهر یاسوج از سوی ۱۵ پیمانکار در حال اجرا است که ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

برخه تاکید کرد: پیش بینی می شود تا پایان فصل تابستان حدود ۳۵ کیلومتر از شبکه های آب مرکز استان اصلاح شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۳۰ درصد شبکه توزیع آب شرب شهر یاسوج فرسوده و نیازمند مرمت است.

دیگر برنامه های تامین آب پایدار در شهر یاسوج

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت تصفیه خانه آب یاسوج  یکی دیگر از راهبردهای تامین آب پایدار این شهر است که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 برخه اظهار داشت: این طرح در مراحل پایانی کار است و با خرید لوله های آن وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه  تصفیه خانه آب یاسوج تنها از آبفای کشور اعتبار دریافت می کند، بیان کرد: با بهره برداری از این طرح ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب یاسوج اضافه می شود.

برخه تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح علاوه بر تقویت فشار آب شهر یاسوج، مشکل آب شهرک های ولایت و الغدیر کاملا برطرف خواهد شد.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد در این باره گفت: مشکل آب آشامیدنی شهرک ولایت مربوط به امسال و پارسال نیست و چندین سال است که اهالی منطقه با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

علمدار آرمین ادامه داد:  لوله‌های جدید برای حل این مشکل کار شده که از سروک تا شهرک ولایت را آبرسانی شود که البته مستلزم راه اندازی تصفیه خانه نیز هست.

رئیس آبفای بویراحمد با اشاره اینکه هم اکنون با تانکر سیار به مردم شهرک ولایت آبرسانی می شود، خاطرنشان کرد: همچنین قرار است دو پمپ بزرگتر کارگذاشته شود که مقدار بیشتری آب از منابع تامینی ، به دست اهالی شهرک ولایت و الغدیر رسانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.