عزل استانداران آغاز شد/ آیا احمدزاده خواهد رفت؟ موضع مجمع جدید نمایندگان

بهنام عکاشه؛

با عزل دو استاندار لرستان و‌ مازندران گمانه زنی محافل سیاسی و رسانه های تمام استان ها برای جایگزینی استاندارها آغاز شده است.

بررسی عملکرد استاندار نیاز به داده های کافی در تمام حوزه ها دارد اما آنچه به جامعه و رسانه ها مربوط است افکار عمومی چندان از عملکرد احمدزاده راضی به نظر نمی رسد. این شاید به نبود رسانه قدرتمند یا عملکرد کلی دولت برگردد ولی بستر مناسب اجتماعی سیاسی برای تغییر استاندار با کمترین هزینه وجود دارد.

استانداری که سیدقدرت و سیدناصر آوردند و موحد سکوتی ناشی از رضایت داشت اما روشنفکر به نحوی آچمز شد. او که نمی‌خواست رقبای بالفعلش را در فلکه امام حسین ببیند به آمدن احمدزاده رضایت داد.‌ حال با تغییر ترکیب سیاسی استان به نظر می رسد تغییر احمدزاده اجتناب ناپذیر باشد.

موحد و بهرامی قطعا از نیروهائی از پایگاه اجتماعی خود حمایت خواهند کرد.

گرچه احمدزاده از دوستان قدیمی موحد بوده و ظاهراً طیف او از عملکردش راضی به نظر می رسند.

بهرامی نیز به نیروئی قدرتمند دلخوش است که استان را برایش جمع کند و مهمتر از همه اینکه داعیه کرسی اش را نداشته باشد. رای عالی بهرامی و نماینده مرکز استان بودن، کمی دست او را برای چانه زنی باز گذاشته است.

تاجگردون ولی می داند برکناری احمدزاده در کوتاه مدت عواقب سیاسی خواهد داشت. واقع این است که تاجگردون و احمدزاده آبشان در یک جوی نخواهد رفت.

برای او دستگاه های مالی بانکی خدماتی و اداری استان از اهمیتی بیش از استانداری برخوردارند. برای همین در طول هفت سال تلاقی اش با دولت روحانی، هیچ استاندار گچسارانی نیاورد  و به خادمی رفیق قدیمی و احمدی و کلانتری ایلامی بسنده کرد.

او سطح مناسبات خود با دولت رئیسی را می داند ولی پیچیدگی و قدرت لابی او کم نظیر است.

به هر حال استاندار آینده احتمالا نیروی تعاملی ولی مطلوب موحد خواهد بود. اما دنیا را چه دیده اید. شاید معرفی و حمایت یک نیروی مشترک دارای افکار اصولگرایی بتواند موحد را نیز راضی نگه دارد. مثلا کسی مثل صیدالی که نزدیک به جریان روحانیت در استان است یا کسی مانند یک فرمانده ارشد نظامی وجیه المله.

وضعیت احمدزاده برای یک سال آینده چنین است؛

۱ . موحد تقریبا همسو با دولت، بی میل نیست او بماند و حاضر نیست خود را وراد این بازی با برآیند نامعلوم کند ولی او‌ حاضر است با کارت او به روی میز مذاکره بنشیند.

۲ . تاجگردون چندان تمایلی به برکناری احمدزاده در یک سال آینده نشان نخواهد داد مگر آنکه هزینه اش از جیب دولت یا نمایندگان دیگر پرداخت گردد.

۳ . بهرامی قطعا به استانداری کاملا خودی فکر می کند. او برای برنامه های بلند پروازانه اش نیاز دارد از ابتدا کار را به دست بگیرد چه آرای قابل اعتنای رقبایش، او را از همین الان نگران چهار سال آینده کرده است.

هر سه نماینده به صورت متناظر اشتراکاتی دارند.

موحد و تاجگردون هر دو دست کم در حال حاضر نمی خواهند وارد فاز تغییر استاندار شوند.

تاجگردون و بهرامی هر دو نزدیک به جریان اعتدال بوده و فاصله شان از دولت بیشتر از موحد است.

موحد و بهرامی نمی خواهند شانس کرسی نشینی یک کهگیلویه ای و یک بویراحمدی را از دست بدهند. این فرصت کمتر نصیب آنها خواهد شد.

  • فقط حرف مفت می زنید وتحلیل ابکی…..بنده خدا احمدزاده بهترین استاتدار ایران هست تاجگردون کاره ای نیست در ابن دولت برین فکر نان باشید که خربزه اب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.