به گزارش خبرنگار مهر، جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا از ۲۲ دی با حضور ۲۴ تیم در کشور قطر برگزار خواهد شد و تیم ملی فوتبال ایران در این مسابقات با امارات، فلسطین و هنگ کنگ هم‌گروه است.
پس از اعلام لیست ۲۶ نفره تیم‌های حاضر در این مسابقات از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، آمار و ارقام قابل توجهی از آنها به دست آمد که به شرح زیر است:
مجموع بازیکنان۲۴ تیم در جام ملت‌های آسیا حضور دارند و با توجه به اینکه هر تیم در لیست خود نام ۲۶ بازیکن را اعلام کرده است در نتیجه مجموعاً ۶۲۴ بازیکن در این مسابقات حاضر خواهند بود.
بیشترین بازی ملیحسن الهیدوس ۱۷۵ بازی ملی با تیم قطر انجام داده است و او از این حیث بازیکنی است که بیشترین تعداد بازی‌های بین المللی را در بین بازیکنان حاضر در این مسابقات در کارنامه دارد. ضمن اینکه او در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات موفق شد با تیم قطر عنوان قهرمانی را هم از آن خود کند. در تیم ملی ایران هم احسان حاج صفی با ۱۳۲ بازی تنها بازیکنی است که بیشتر از ۱۰۰ بازی ملی انجام داده است.
بیشترین بازیکن از یک باشگاهتیم فوتبال «جوهور دارالتعظیم» مالزی با ۱۵ بازیکن بیشترین نماینده را در بین تیم‌های باشگاهی در جام ملت‌های آسیا خواهد داشت. تیم السد قطر با ۱۱ بازیکن، الرفا بحرین، الاحد لبنان و استقلال تاجیکستان با ۱۰ بازیکن و السیب عمان با ۹ بازیکن بیشترین نماینده را دارند. در بین تیم‌های ایرانی هم سپاهان با ۵ بازیکن بیشترین بازیکن را در بین تیم‌های لیگ برتری به جام ملت‌ها فرستاده است.
بیشترین بازیکنان از یک لیگلیگ قطر ۳۳ بازیکن، مالزی و امارات با ۳۱ بازیکن، عربستان سعودی با ۳۰ بازیکن، چین با ۲۸ بازیکن، هند با ۲۷ بازیکن، بحرین، تایلند و ویتنام با ۲۶ بازیکن و عمان با ۲۴ بازیکن بیشترین نماینده‌ها را در جام ملت‌های آسیا دارند.
لیگ برتر فوتبال ایران ۱۴ بازیکن در این مسابقات دارد که شامل ۱۳ بازیکن در تیم ملی ایران و یک بازیکن (وحدت هنانوف در تیم ملی تاجیکستان) است. در بین لیگ‌های معتبر هم کره جنوبی ۱۲ بازیکن، ژاپن ۱۱ بازیکن و استرالیا ۴ بازیکن در جام ملت‌ها دارند.
بیشترین بازی در جام ملت‌های آسیا«یوتو ناگاتومو» بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ژاپن با انجام ۱۶ بازی در جام ملت‌های آسیا رکورددار است و به نظر می‌رسد بازیکنانی از جمله «سون هیونگ مین» کره‌ای و «علی مبخوت» اماراتی که هر کدام ۱۲ بازی انجام داده‌اند بتوانند این رکورد را جابجا کنند.

وضعیت لژیونرها در قاره‌های مختلف
۵ تیم عربستان، قطر، امارات، هند و ویتنام تیم‌هایی هستند که تمام بازیکنان این تیم‌ها از لیگ‌های داخلی کشور انتخاب شده‌اند و هیچ لژیونری در لیست این تیم‌ها به چشم نمی‌خورد. وضعیت بازیکنان شاغل در قاره‌های مختلف به شرح زیر است:اروپا: ۱۱۶ بازیکنآسیا: ۴۹۸ بازیکنآفریقا: ۳ بازیکنآمریکای شمالی و جنوبی: ۷ بازیکن
وضعیت لژیونرها در پنج لیگ معتبر اروپاییسری آ: در بین بازیکنانی که در جام ملت‌های آسیا حاضر خواهند بود سردار آزمون تنها بازیکنی است که در سری آ ایتالیا شاغل است.
لیگ برتر انگلیس: ایران یک بازیکن (سامان قدوس) شاغل در لیگ برتر انگلیس دارد. اندونزی با یک و ژاپن و کره جنوبی هم با ۳ بازیکن دیگر تیم‌هایی هستند که در لیگ برتر انگلیس بازیکن دارند.
لالیگا: ژاپن (۳ بازیکن)
لوشامپیونه فرانسه: ژاپن ۳ بازیکن و ازبکستان، کره جنوبی و اردن هم هرکدام یک بازیکن در لیگ فرانسه دارند.
بوندسلیگا: ۴ بازیکن از ژاپن و ۳ بازیکن از کره جنوبی هم در بوندسلیگا آلمان توپ می‌زنند.

وضعیت تیم‌ها بر اساس تعداد لژیونر
بدون لژیونر: عربستان، قطر، امارات، هند، ویتنامیک لژیونر: چین۲ لژیونر: مالزی، عمان۳ لژیونر: بحرین۵ لژیونر: هنگ کنگ، تایلند۷ لژیونر: لبنان۸ لژیونر: قرقیزستان۹ لژیونر: تاجیکستان، ازبکستان۱۰ لژیونر: اردن۱۱ لژیونر: اندونزی۱۲ لژیونر: فلسطین۱۴ لژیونر: ایران۱۵ لژیونر: کره جنوبی۱۸ لژیونر: سوریه، عراق۲۱ لژیونر: ژاپن۲۲ لژیونر: استرالیا

میانگین سنی:
۲۹ سال: ایران، چین، لبنان و مالزی۲۸ سال: بحرین، هنگ کنگ، اردن، عمان، قطر، کره جنوبی، سوریه، تایلند۲۷ سال: استرالیا، هند، فلسطین، عربستان سعودی۲۶ سال: عراق، ژاپن، امارات متحده عربی، ازبکستان۲۵ سال: قرقیزستان، تاجیکستان، ویتنام۲۴ سال: اندونزی

مربیان
از بین ۲۴ تیم حاضر در جام ملت‌های آسیا فقط ۴ تیم ایران، مالزی، اندونزی و تایلند از مربیان آسیایی بهره می‌برند و ۲۰ تیم هم هدایت بازیکنان خود را به مربیان غیر آسیایی سپرده‌اند. کرواسی، عربستان و اسپانیا با ۳ مربی بیشترین نمایندگان را در بین مربیان این مسابقات دارند. کشورها آرژانتین، ژاپن و کره جنوبی هم ۲ مربی روی نیمکت تیم‌ها دارند. امیر قلعه نویی، کیم پان گون سرمربی مالزی، شین تائه یونگ سرمربی اندونزی و «ماستادا ای شیء» سرمربی تایلند ۴ مربی آسیایی جام ملت‌های آسیا هستند. برانکو ایوانکوویچ با ۶۹ سال مسن‌ترین سرمربی این مسابقات است و استفان تارکوویچ سرمربی قرقیزستان و ژسوس کاساس سرمربی عراق با ۵۰ سال سن جوان‌ترین سرمربیان حاضر در جام ملت‌های آسیا خواهند بود.
برانکو ایوانکوویچ، عمان، ۶۹ سالفیلیپ تروسیه، ویتنام، ۶۸ سالهکتور کوپر، سوریه، ۶۸ سالبارتولومه مارکز، قطر، ۶۲ سالسرکو کاتانچ، ازبکستان، ۶۰ سالگراهام آرنولد، استرالیا، ۶۰ سالیورن آرنسن، هنگ کنگ، ۶۰ سالامیر قلعه نویی، ایران، ۶۰ سالروبرتو مانچینی، عربستان، ۵۹ سالکلینزمن، کره جنوبی، ۵۹ سالپیتر سگرت، تاجیکستان، ۵۷ سالایشی ماساتادا، تایلند، ۵۶ سالایگور استیماچ، هند، ۵۶ سالمیودراگ رادولوویچ، لبنان، ۵۶ سالخوان پیزی، بحرین، ۵۵ سالهاجیمه موریاسو، ژاپن، ۵۵ سالپائولو بنتو، امارات، ۵۴ سالکیم پانگون، مالزی، ۵۴ سالحسین عموته، اردن، ۵۴ سالشین تائه یونگ، اندونزی، ۵۳ سالمکرم دبوب، فلسطین، ۵۱ سالالکساندر جانکوویچ، چین، ۵۱ سالاستفان تارکوویچ، قرقیزستان، ۵۰ سالژسوس کاساس، عراق، ۵۰ سال

«سیواراک تیدسوننوئن» مسن‌ترین بازیکن جام ملت‌های آسیا

مسن‌ترین بازیکن
در بین ۶۲۴ بازیکن حاضر در جام ملت‌های آسیا، «سیواراک تیدسوننوئن»، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال تایلند مسن‌ترین بازیکن این مسابقات است و با شروع مسابقات در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) به ۴۰ سالگی خود نزدیک می‌شود. او در ۲۰ آوریل ۱۹۸۴ به دنیا آمده است.
«سید محمد جعفر» کاپیتان و دروازه‌بان تیم ملی بحرین هم ۳۸ سال دومین بازیکن مسن این رقابت‌ها خواهد بود. «ناتسو اینسا» از مالزی و «هلیو» از هنگ کنگ با ۳۷ سال سن در رده‌های بعدی قرار دارند. امید ابراهیمی با ۳۶ سال سن در کنار ۶ بازیکن دیگر هم در بین مسن‌ترین بازیکنان جام ملت‌های آسیا قرار دارند.

«بیکناز آلمازبکوف» جوان‌ترین بازیکن جام ملت‌های آسیا

جوان‌ترین بازیکنان
«بیکناز آلمازبکوف» بازیکن تیم ملی قرقیزستان با ۱۸ سال و ۶ ماه سن جوان‌ترین بازیکن جام ملت‌های ۲۰۲۳ خواهد بود. «ماکسیم سراف» دروازه بان سوریه و «منتظر ماجر» بازیکن عراق دیگر ۱۸ ساله‌های این مسابقات هستند.
۱۴ بازیکن در جام ملت‌های آسیا هم ۱۹ سال سن دارند. آریا یوسفی با ۲۱ سال سن جوان‌ترین بازیکن لیست تیم ملی فوتبال ایران است.

«هری سوتار» قدبلند ترین بازیکن جام ملت‌های آسیا

مقایسه قد بازیکنان
بازیکن استرالیایی با دو متر قد بلندترین بازیکن مسابقات است. فیصل هالم از مالزی با ۱۵۸ سانتیمتر و جمیل الیهمدی از عمان با ۱۵۶ سانتی‌متر هم کوتاه قدترین بازیکنان جام ملت‌ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.