تحلیل انتخاباتی؛ “الله اکبر وه ای همه جمعیت”+ تصاویر چمن سرآب ننیز

بهنام عکاشه؛

“الله اکبر وه ای همه جمعیت” این را سید اکبر علیزاده در ماشین شخصی و به خانواده اش در حاشیه مراسم امروز در چمن سرآب ننیز گفت(با عذرخواهی از او)(تیتر صرفا نقل قول است.)

شروع خوب تاجگردون در روزی که همه افکار عمومی درباره پیوستن احتمالی جعفری و زینل زاده به دلاویز بحث می کرد توانست امیدواری ها به پیروزی با اختلاف بالا را به کمپین او تزریق نماید و البته نظر نهائی خود را به برگزاری سخنرانی دلاویز در عصر جمعه در همین محل یعنی چمن سرآب ننیز موکول کرده اند.

تاجگردون توانست همه لیدرهایش را از شهر به سرآب ننیز ببرد تا شاهد تجمعی دلگرم کننده باشند. آنها هنوز به پیروزی پر گل بر اصولگرایان دل بسته اند. هر چند اول هفته جو اولیه ناشی از پیوستن راست ها به دلاویز توانسته بود هواداران تاجگردون را وادار به منطقی تر اندیشیدن نماید ولی با کاهش تب اولیه و پیوستن برخی لیدرها و نزدیکان جعفری به تاجگردون و عدم موضعگیری شفاف او و حتی زینل زاده، شور آنها را دوچندان نمود.

با گذشت چند روز از این شایعه و جدائی برخی یاران جعفری و پیووستن به جبهه تاجگردون، قطعا اصولگرایان و دلاویز نمی توانند بهره مورد نظر را از موج احتمالی پیوستن ابرلیدرهای راست نمایند ولی باز هم نعمتی است. ساسان به عکس غلام که تنوع در فعالیت در همه حوزه ها را دارد بخش اعظمی از انرژی خود را صرف باشت کرده و فعلا خبر چندانی از باوی، قشقائی، اقلیت های قومی و بویژه بویراحمد نیست.(احتمالا به احترام مذکرات با نامزدهای این مناطق)

او البته نگاهی منطقی به این موضوع دارد که پشتوانه اش در جبهه خودی را تقویت تا لژیونرهایش در جبهه های دیگر دلگرم شوند و تاجگردون با پاتک زدن به او عملا او را در باشت نگه داشته و وقت را از دست می دهد. تنوع برنامه های تاجگردون سران اصولگرا را کلافه کرده است.

البته نگرانی هائی هم در طرفین وجود دارد از جمله کاهش احتمالی مشارکت. هنوز درصد مشارکت کنندگان را نمی توان تخمین زد و حتی نمیتوان از تاثیر بیشتر یا کمتر عدم مشارکت بر کمپین دلاویز یا تاجگردون سخن گفت.

برگردیم به چمن سرآب ننیز. برخی آن را با نشست مشابه تاجگردون در ۹۸ و در حوزه جاده سلامت سخن می گویند.

تخمین این مشکل است که چه رقمی از سخنرانی او در ۹۸ یا ۱۴۰۲ دیدن کرده اند ولی اصولا قیاس این دو کاملا مع الفارق است.

سخنرانی جاده سلامت در محیطی مستطیل شکل و محصور با ماشین های سنگین با نظمی خوب برگزار شد و “نظم در جمعیت” در ذهن مخاطب انبوهی را و انبوهی، تعدد را تداعی می کند. علاوه بر این شور آن انتخابات با این اصلا قابل قیاس نیست و سخنرانی آن در روز آخر و این در روز اول برگزار شد.

مع الوصف به عنوان ناظر عینی هر دو مراسم که به زعم خود منصف به قضایا هستم هر چند در یک طرق قضیه ایستاده ام، جمعیت امروز را به مراتب بسیار بیشتر از چهارسال پیش دیدم. علاوه بر این از روی فیلم ها یا تصاویر و بدون حضور فیزیکی نمی توان ارزیابی درستی از تعداد افراد حاضر در مراسم داشت.

تاجگردون فردا به باشت می رود و دلاویز در گچساران سخنرانی کرده و تا حدودی عیار خود را بروز خواهد داد. نمی توان ساسان را نیز دست کم گرفت. او بویژه در حوزه رای منفی رقیبش می تواند کارهائی انجام دهد. اما تاجگردون اصطلاحا گلوی کمپین ساسان را گرفته و او را در پایگاه های خود مشغول نموده است.

فی المثل او یکشنبه به قدم آباد و سرآب بیز(حوزه گشین و روستاهای همجوار) خواهد رفت تا ذهن ساسان و مشاورینش را چند ساعتی یا حتی یک روز اشغال نماید و تاجگردون به بالا بردن هزینه های ساسان برای کسب حداقل آرا متمرکز شده است. البته مشخص نیست در هفته منتهی به انتخابات این جواب بدهد یا خیر.

هیئت اجرائی و هیئت نظارت نقش کلیدی خواهند داشت ولی اینکه مجریان انتخابات بخواهند یا بتوانند تاثیر چندانی بر سرنوشت آن داشته باشند محل تردید جدی است و این بیشتر به یک شایعه می ماند که مجموعه سیاسی و امنیتی گچساران با لحاظ شرایط حتما برخورد مدبرانه خواهند داشت و اگر تا کنون چنین تصمیمی گرفته نشده است احتمالا این باشد که هنوز به این نقطه نرسیده اند.

در حوزه رسانه، جریان تاجگردون تغییر تاکتیکی داده و به بمباران افکار عمومی با اخبار فراوان و دوری از حواشی تکیه کرده است. دلاویز هم در حوزه رسانه خوب کار کرده اگرچه جای رسانه های تحلیلگر و دارای سابقه جنگ روانی اصولی خالی به نظر می رسد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.