جشنواره فیلم کن خبرنگاران روس را تحریم کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از رپ (The Wrap)، دو خبرنگار روس که قبلا بارها در جشنواره فیلم کن حضور پیدا کرده بودند امسال از دریافت مجوز ورود به این رویداد محروم شدند. به گفته این دو خبرنگار، گروهی از دیگر اهالی رسانه‌ که خواستار شرکت در جشنواره کن بودند، با اگنس لروی، سرپرست مطبوعاتی این جشنواره، در این خصوص گفت‌وگو کردند.

لروی دراین باره توضیح داده بود: متولیان جشنواره کن منتظر بودند تا اوضاع بین روسیه و اوکراین بهتر شود تا آن موقع درباره صدور مجوز ورود برای خبرنگاران روس تصمیم بگیرند اما از آنجایی که جشنواره کمتر از دو هفته دیگر آغاز می‌شود، تصمیم گرفتند به این خبرنگاران اجازه حضور در جشنواره را ندهند. 

لروی با ارسال یک ایمیل به پایگاه اطلاع رسانی رپ در این باره به یک توضیح یک خطی اکتفا کرد: فقط آن دسته از رسانه‌هایی را که درباره وضعیت اوکراین با ما موضع مشابهی داشتند، تایید کردیم.

وی از پاسخ به این که آیا امسال هیچ خبرنگاری از روسیه مجوز ورود به جشنواره کن را دریافت کرده یا نه، طفره رفت. 

جشنواره کن روز اول مارس (۱۰ اسفند ۱۴۰۰) با انتشار یک بیانیه موضع خود درباره جنگ در اوکراین را مشخص کرد. براساس این بیانیه، هیات‌های رسمی از روسیه و افرادی که به هر طریقی به دولت این کشور وابسته باشند، اجازه حضور در این دوره از جشنواره کن را نخواهند داشت مگر آن که جنگ در اوکراین به نفع مردم این کشور تمام شود.

این بدان معناست که از نظر جشنواره کن خبرنگاران روس به دولت روسیه وابسته هستند یا نماینده رسمی این کشور به شمار می‌روند.

جشنواره کن یکی از بزرگترین جشنواره‌های سینمایی در جهان است که هر ساله حدود ۴ هزار خبرنگار از ۷۵ کشور جهان در آن شرکت می‌کنند.

هفتادوپنجمین دوره از این رویداد سینمایی، از ۱۷ تا ۲۸ می (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد ماه) به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

در این دوره از جشنواره کن، فیلم برادران لیلا سومین ساخته سعید روستایی در بخش رقابتی حضور دارد و اصغر فرهادی، فیلمساز سرشناسی ایرانی، از اعضای هیات داوران است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.