سری لانکا لوبیای سحرآمیز جنوب شبه قاره هند

سری لانکا

کشور سری‌لانکا در جنوب شبه قاره هند یکی از ضعیف‌ترین اقتصادهای آسیا را داراست. ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور که ۲۲ میلیون نفر جمعیت دارد و ۶۰ درصد از آن وابسته به بخش خدمات است، در پایان سال ۲۰۰۹ به حدود ۸۷ میلیارد دلار رسید.

کشاورزی یک بخش مهم در اقتصاد سری‌لانکا است به‌طوری‌که یک سوم نیروی کار این کشور در این بخش و فعالیت‌های مرتبط با آن مشغول به کار هستند. بخش کشاورزی ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی سری‌لانکا را در سال ۲۰۰۹ به خود اختصاص داد. این بخش همچنین یک منبع مهم مواد خام و درآمدهای ارزی است.

صادرات سری‌لانکا

افزایش صادرات در تمامی‌بخش‌های اصلی صادراتی سریلانکا در سال گذشته مشهود بود. درآمد صادرات در سال ۲۰۲۱ با ۲۴.۴ درصد افزایش به ۱۲۵۰۲ میلیون دلار در مقایسه با ۱۰۰۴۷ میلیون دلار ثبت شده در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

صادرات صنعتی:

پوشاک، فرآورده‌های نفتی، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و تنباکو و محصولات لاستیکی عمده کالاهای صادراتی در این بخش بودند. با این حال، کاهش درآمد در رده محصولات صنعت چاپ قابل توجه بود. صادرات پوشاک به تمام بازارهای اصلی روندی افزایش داشت. درآمد حاصل از صادرات مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو عمدتاً به دلیل محصولات تنباکو مانند سیگار افزایش یافت. در همین حال، درآمد تجمعی حاصل از صادرات کالاهای صنعتی نسبت به سال ۲۰۲۰، ۲۶.۵ درصد افزایش یافته است که عمدتاً ناشی از پوشاک، محصولات لاستیکی، ماشین‌آلات و لوازم مکانیکی، فرآورده‌های نفتی و مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو بوده است.

صادرات محصولات کشاورزی:

افزایش درآمد حاصل از صادرات کالاهای کشاورز عمدتاً ناشی از افزایش درآمد صادراتی از غذاهای دریایی (عمدتاً ماهی تن تازه و منجمد)، ادویه‌ها (عمدتاً فلفل)، بوده است. رشد صادرات محصولات کشاورزی (عمدتاً آجیل خوراکی) و نارگیل (عمدتاً نارگیل خشک‌شده) نیز جزئی بوده است.

به طور کلی درآمد انباشته صادرات کالاهای کشاورزی نسبت به سال گذشته ۱۶.۸ درصد افزایش‌یافته است که عمدتاً ناشی از افزایش درآمد صادراتی ادویه‌جات، غذاهای دریایی، چای و نارگیل است.

صادرات مواد معدنی:

درآمد انباشته صادرات این بخش نیز در سال ۲۰۲۱ به میزان ۷۷.۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که عمدتاً ناشی از سنگ معدن بود.

جمهوری اسلامی و سری لانکا

موقعیت شکننده اقتصادی سریلانکا، فرصت هایی برای بازیگران منطقه ای و جهانی برای افزایش نفوذ در این کشور پدید آورده است. در مسیر توسعه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم، سریلانکا یکی از کشورهای هدف به شمار می رود و ایران پروژه های زیربنایی مهمی در این کشور تعریف کرده است.

ژئوپلیتیک سری لانکا

موقعیت ژئو استراتژیک و ژئوپلیتیک سریلانکا در اقیانوس هند توجه کشورهای این منطقه و فرامنطقه را به شدت به خود جلب کرده است و این کشور را به محل رقابت های قدرت بزرگ جهانی تبدیل کرده است. این کشور به دلیل واقع شدن در اقیانوس هند که وابسته به ۳ تنگه حساس و راهبردی مالاکا، هرمز و باب المندب است، اهمیت سوق الجیشی به این کشور کوچک شبه جزیره در موضوع انرژی و ترانزیت بخشیده است.

تجارت با سری لانکا

سریلانکا همچنین به دلیل خرید نفت و همچنین دریافت خدمات فنی-مهندسی از ایران، تهران را یک شریک قابل اتکا و مطمئن یافته است. چه اینکه رئیس جمهوری ایران در این سفر همراه با رئیس جمهور سریلانکا در مراسم افتتاح و آغاز بهره‌برداری رسمی از «ابر پروژه چندمنظوره اومااویا» شامل ۲ سد و نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، شرکت خواهد کرد.

این پروژه چند منظوره که تمام مراحل مشاوره، طراحی و ساخت آن توسط مهندسان ایرانی انجام شده، از بزرگترین پروژه‌های عمرانی سریلانکا به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که تامین مالی آن از سوی دولت این کشور انجام شده و بیش از ۴۰۰ مهندس ایرانی در احداث آن نقش داشته‌اند.

پروژه اومااویا در ۲۳۰ کیلومتری شرق «کلمبو» پایتخت کشور سریلانکا به اجرا درآمده است. با افتتاح این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های استان «اووا» ( Uva) برای توسعه کشاورزی منطقه کم‌آب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و هم‌زمان ظرفیت تولید ۱۲۰ مگاوات برق عملیاتی می‌شود.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز پنج‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پُرباران به مناطق خشک، از جمله اهداف این پروژه است که توسط شرکت فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا اجرا شده و فردا با حضور مقامات دو کشور ایران و سریلانکا به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.