با محوریت فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی فولاد خوزستان آخرین جلسه کمیته راهبری شرکت در سال ۱۴۰۰ برگزار شد

آخرین جلسه کمیته راهبری شرکت فولاد خوزستان ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور مدیرعامل و جمعی از مسئولان در سالن کنفرانس ساختمان سردار شهید سلیمانی برگزار شد.
پس از ارائه گزارش یازده ماهه ی عملکرد شرکت‌های هولدینگ، امین ابراهیمی مدیرعامل ضمن‌ اشاره به مشکلات و مسائل سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در سال جاری محدودیت‌های برق و گاز باعث شد، بخشی از تولید برنامه‌ریزی شده را از دست دهیم. اما در مجموع عملکرد مثبت و قابل تقدیری به جای ماند که جا دارد از تلاش کارکنان و مدیران واحدهای مختلف و شرکت‌های هولدینگ تشکر کنم. علی‌رغم محدودیت‌هایی که در حوزه انرژی داشتیم، همکاران حوزه بهره‌برداری بهترین عملکرد را در آماده‌سازی و انجام تعمیرات داشتند.
وی در ادامه گفت: در سال جاری توانستیم بیشترین حجم سنگ آهن را ذخیره کنیم و تامین و خرید مواد ضروری و گمرکی را به حداقل برسانیم. در حوزه‌ی بومی‌سازی اتفاقات امیدوارکننده‌ای رقم خورد که جای تقدیر و تشکر دارد. از ابتدای سال، ۳ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شد، که تا پایان به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیدیم.
ابراهیمی اشاره‌ای هم به مشکلات تامین گاز شرکت صنعت فولاد شادگان داشت و افزود: علی‌رغم مشکلات مختلف، فولاد شادگان توانست رکورد تولید سالانه را ارتقا دهد و به ظرفیت اسمی نزدیک شود.
مدیرعامل فولاد خوزستان فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه منابع انسانی را قابل تقدیر دانست و گفت: با تشکیل کمیته عالی منابع انسانی با هدف شناسایی و رفع مشکلات این حوزه به فعالیت‌های مثبتی از جمله: ارتقا معیشت کارکنان و توجه به عدالت سازمانی منجر شد. در حوزه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و مطابق با شیوه‌نامه‌های بهداشتی، عملکرد فولاد خوزستان فوق‌العاده و مثال‌زدنی بود، به طوری که هر کجا سخن از تلاش و پیگیری در کنترل بیماری کرونا به میان می‌آمد، از فولاد خوزستان در جهت الگوی موفق نام برده می‌شد.
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های سایر واحدها و شرکت‌های هولدینگ اظهار داشت: سال پرچالشی پیش‌روی صنعت فولاد است. ادامه‌ی جنگ روسیه و اوکراین و تبعات آن در بازار ایران هم تاثیر‌گذار است. چه بسا تهدیدی برای حیات فولاد کشور باشد. تامین مواد اولیه از جمله تهدیدات جدی سال ۱۴۰۱ به شمار می‌آید. چالش تامین مواد اولیه از سال گذشته به شکل ملموسی خودش را نشان داد، با پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد در سال آینده چالش شکل عمیق‌تری به خود بگیرد. یکی از برنامه‌های مقابله با پیامدهای چالش تامین مواد اولیه، دپوسازی گندله است.
ابراهیمی با بیان این جمله که خرید سنگ آهن از طریق کانال بورس کالا به شکل جدی در حال پیگیری است، افزود: در چنین شرایطی بایستی به سمت خرید معادن کوچک سنگ آهن پیش برویم. توجه به‌ معادن کوچک ظرفیتی است که تا به امروز از آن غافل بودیم و باید به شکل جدی به آن پرداخت. وسعت توجه به معادن سنگ آهن باید فراتر از معادن داخلی باشد و باید به سمت معادن خارجی به ویژه افغانستان سوق پیدا کند. البته برای نتیجه‌گیری مطلوب چنین حرکتی با همکاری سایر شرکت‌ها و از طریق تشکیل کنسرسیوم و در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت صورت پذیرد.
مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه گفت: بحث واردات کنسانتره و گندله از خارج کشور از دیگر برنامه‌های تامین مواد اولیه است که با توجه به دارا بودن اسکله‌ی اختصاصی و دسترسی فولاد خوزستان به آب‌های آزاد به راحتی شکل عملیاتی به خود می‌گیرد.
مدیرعامل فولاد خوزستان انرژی را دیگر چالش تاثیرگذار در زنجیره تولید فولاد دانست و افزود: امسال بخشی از تولید برنامه‌ریزی فولاد خوزستان به دلیل اعمال محدودیت‌های برقی در تابستان و محدودیت‌های گاز در فصل زمستان محقق نشد. یکی از برنامه‌های پیشگیری از محدودیت‌های برق در سال آینده، خرید برق از خارج کشور است. عملیاتی شدن خرید برق از خارج به ویژه در بازه زمانی اردیبهشت تا شهریور ماه کمک شایانی به تامین کمبود انرژی می‌کند. البته باید قیمت تمام شده خرید انرژی برق نسبت به توقف تولید بررسی شود و صرفه اقتصادی در نظر گرفته شود، هر چند تولید پایدار بهتر از توقف تولید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.