روایت کتاب‌ها از حضرت عیسی (ع)، پیامبری که کلمه خدا بود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، میلاد عیسی مسیح (ع)، یکی از اعیاد مهم نه تنها برای مسیحیان که در سراسر جهان است، این روز که مبدا تاریخ میلادی، به عنوان پرکاربردترین تقویم  دنیا نیز به شمار می‌رود، با تعطیلات زمستانی و جشن کریسمس در کشورهای متعددی همراه شده است. 

با این حال به عقیده جان بی ناس، نویسنده کتاب تاریخ ادیان جهان، تاریخ میلاد تولد حضرت عیسی (ع) دقیق نیست، او می‌نویسد:‌ به نظر عجیب می آید اگر بگوییم که عیسی در سال ۴ قبل از میلاد، یا یکی دو سال قبل از آن متولد شده باشد. سپس به دوران سلطنت امپراتوران روم اشاره می‌کند. (ص. ۵۸۲)
به طور کلی درباره روز تولد حضرت عیسی نیز خبر مستندی در دست نیست و این که روز ۲۵ دسامبر تاریخ تولد حضرت عیسی (ع) باشد، مطابق با تصمیم کلیساهای روم و غرب در سال ۳۵۴ میلادی است و بیشتر جنبه سیاسی دارد؛ جلال الدین آشتیانی در کتاب تحقیقی در دین مسیح می‌نویسد: در پاره ای از کشورهای اروپایی به ویژه روم، آیین مهرپرستی، بسیار رواج داشت، روز ۲۵ دسامبر، روز جشن اصلی آیین مهرپرستی، یعنی روز «زایش آفتاب شکست ناپذیر» بود. در چنین روزی جشن های بسیاری بر پا می شد، کشیشان و کلیسا از این موقعیت استفاده و این روز را روز تولد عیسی اعلام، و بدین وسیله، از جریانی مخالف جلوگیری کردند. (ص ۱۴۷)

کلیساهای مسیحی از قرن پنجم به بعد شروع به جشن گرفتن عید میلاد مسیح (ع) در روز ۲۵ دسامبر و عید تعمید او در ششم ژانویه کردند. در حالیکه کلیسای رسولی ارمنی تاکنون ضمن پایبندی بر سنت پایه گذاری شده از سوی رسولان همچنان اعیاد میلاد و تعمید عیسی مسیح را همزمان در روز ششم ژانویه برگزار می کند.

برای بهتر شناختن این روز و شخصیت عیسی مسیح (ع)، کتاب‌ها به کمک شما می‌آیند. 

هنر یکی از بهترین راویان برای موضوعاتی است که وصف آن‌ها ساده نبوده، شاعران و نقاشان همواره توانسته اند موضوعاتی پیچیده را به گونه ای بیان کنند که مخاطب درک تازه‌ای از آن به دست بیاورد، حضرت عیسی نیز که خود یکی از مهمترین موضوعات در مکتب شمایل نگاری است و با کلمات نیز پیوند ویژه ای دارد، الهام بخش آثار هنری بسیار مهمی بوده است. 

کتاب حضرت عیسی (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان، به بررسی روایت‌های هنری از این پیامبر اولوالعزم می‌پردازد، با توجه به این نکته که در ایران اسلامی، سنت شمایل نگاری، چندان مورد توجه قرار نگرفته است، ادبیات، به کمک هنر آمده است. 

پدرام حکیم‌زاده، پژوهشگر این کتاب به دو نقطه اوج زندگی حضرت عیسی (ع) یعنی موضوع غسل دادن او با آب توسط حضرت یحیی (ع) که در بخش عمده‌ای از فرهنگ‌های بشری موضوعی نمادین و اسطوره‌ای برای تطهیر انسان است و موضوع شام آخر پرداخته است.

کتاب حضرت عیسی (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان،  یک جلد از مجموعه پیامبران الهی در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان است که توسط انتشارات شهر پدرام در ۵۵ صفحه منتشر شده است.

روایت کتاب‌ها از حضرت عیسی (ع)، پیامبری که کلمه خدا بود

گمشده‌های عیسی مسیح (ع)

منابع تاریخی می ‌گویند آنچه از روح خدا در اناجیل روایت شده، همه حقیقت و همه سخنان او نیست. اندرو فلیپ اسمیت به بررسی حقیقت پنهان در این منابع پرداخته و مطالبی یافته است که خواندنی است.

کتاب سخنان گم‌شده حضرت عیسی (ع)، گزیده‌ای از سخنان فرا انجیلی از این پیامبر برگزیده است و به اسنادی در قرن بیستم کشف شده اند، چون تومارهای بحرالمیت مربوط به یهودیان، اوراق گنیزه قاهره مربوط به یهودیت، پاپیروس‌های اکسیرینکوس مربوط به مسیحیت، کتابخانه نجع حمادی مربوط به مسیحیت استناد می‌کند. اسنادی که به عقیده پژوهشگران، تاریخ دین را دگرگون کرده اند. 

این کتاب دارای پنج فصل با عناوین سخنان عیسی(ع) در منابع مسیح، سخنان عیسی(ع) در منابع یهودی و سخنان عیسی(ع) در منابع گنوسی و سخنان عیسی(ع) در منابع اسلامی، سایر سنت‌ها، قصه‌ها و آثار جعلی است که هر یک به تنهایی هم می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد. 

مترجم این اثر، حجت الاسلام  حسین توفیقی، مترجم و پژوهشگر ایرانی حوزه تفسیر قرآن، کلام و تاریخ ادیان به ویژه یهودیت و مسیحیت و همچنین از اعضای هیئت مؤسس دانشگاه ادیان و مذاهب است. وی با زبان های عبری و لاتین نیز آشنایی قابل توجهی دارد و به همین دلیل در پایان این کتاب فهرست منابع مورد استفاده خود را نیز ذکر کرده است.

کتاب سخنان گمشده حضرت عیسی (ع) در ۱۷۶ صفحه به همت نشر ادیان وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب به چاپ رسیده است. 

روایت کتاب‌ها از حضرت عیسی (ع)، پیامبری که کلمه خدا بود

زندگی و زمانه عیسای ناصری

عیسی مسیح در روایت تاریخی چه چهره ای دارد؟ بررسی این کار را رضا اصلان بر عهده گرفته است و اثری از خود بر جای گذاشته که با واکنش‌های گوناگونی در سراسر جهان مواجه شد.

رضا اصلان، متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۱ در تهران، پژوهشگر ایرانی تبار ساکن آمریکا است که در زمینهٔ مطالعات و تاریخ ادیان کارهای مختلفی از خود بر جای گذاشته است.  کتاب غیور، زندگی و زمانه عیسی ناصری، یکی از آثار مهم اوست که سوالات بسیاری در اذهان ایجاد کرد و در سال ۲۰۱۴ که به انتشار رسید، به فهرست پرفروش های نیویورک تایمز راه یافت. 

این کتاب  با بررسی حقایق تاریخی و اجتماعی اورشلیم در سال‌های تولد و نبوت حضرت عیسی (ع)، نکاتی را در تقابل با روایت‌های کلیسا از او مطرح می‌کند. 

غیور در سه بخش کلی با توصیفات تاریخی و با استناد به روایت‌های اناجیل گوناگون، راه تازه‌ای برای تفکر در حقیقت وجود حضرت عیسی (ع) مطرح می کند و تا جایی پیش می‌رود که شخصیت توصیف شده در کتابش را عیسای ناصری و نه عیسای مسیح، می خواند. 

این کتاب با ترجمه فاطمه صادقی، در ۳۲۸ صفحه توسط انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است.

روایت کتاب‌ها از حضرت عیسی (ع)، پیامبری که کلمه خدا بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.