معاون فرهنگی وزارت ارشاد: جریان ملی ثبت خاطرات شهدا راه‌اندازی شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم رونمایی از کتاب سرزمین بی‌فصل، مجموعه خاطرات ۳۵ سال زندگی مشترک پروین مرادی و همسر شهیدش سیدحمید تقوی‌فر، بعد از ظهر  امروز، ششم دی، هم‌زمان با سالگرد شهادت ایشان در تالار رودکی برگزار شد.

 معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در این مراسم با اشاره به نثر جذاب و شیرین و پیش برنده کتاب، گفت: سرزمین بی‌فصل، پر از توصیفات خوب و صمیمی و تاثیرگذار از یک زندگی نمونه برای مخاطب است. شاید ارزش ویژه کتاب در ترسیم فضای واقعی و صمیمی زندگی است. در تصور برخی، شاید جهاد، نسبتی با یک زندگی عاشقانه و صمیمی نداشته باشد اما خواندن خاطرات شهدا و خانواده‌شان نشان می‌دهد که مردان جهاد، مردان زندگی هم بوده‌اند و شاید لذت شیرینی زندگی را بیشتر هم چشیده باشند، چون نگاه‌شان به زندگی عمیق‌تر بوده و شاید دلبستگی دنیایی هم داشته‌اند اما عشق به ماورای جهان مادی باعث می‌شد از این تعلقات جدا شوند.

یاسر احمدوند ادامه داد: این قبیل کتاب‌ها را باید در خانواده‌ها، مدارس و مساجد جمع‌خوانی کرد. ضعف ما ترویج این قبیل کتاب‌ها و نشان دادن محتوای خوب و ارزشمند آن‌هاست. حتما اگر تکرار و بیشتر خوانده شوند مخاطب بیشتری هم پیدا می‌کنند و پیشنهاد می‌کنم کتاب صوتی این اثر ارزشمند هم منتشر شود.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که مرکز اسناد انقلاب اسلامی در تولید آثار با آنها مواجه است، گفت: بازماندگان جنگ و انقلاب و موسسات انتشاراتی برای روایت گسترده خاطرات شهدا و زندگینامه آنها به یک جریان بزرگ مردمی تولید اثر و محتوا به‌عنوان حلقه واسط نیاز دارند. در این زمینه می‌توانیم یک جریان ملی را برای ثبت و ضبط و تولید محتوا آماده و در بسترهای مختلف آنها را عرضه کنیم. که در این زمینه وزارت ارشاد آماده همکاری است.

باید مبلغ خوبی برای خاطرات شهدا باشیم

معاون فرهنگی وزارت ارشاد: جریان ملی ثبت خاطرات شهدا راه‌اندازی شود

حجت‌الاسلام علی شیرازی جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع نخستین سخنران مراسم بود که با ادای احترام به تمام شهدای مدافع حرم، درباره شهید تقوی‌فر که فرمانده جبهه مقاومت سردار سلیمانی بود و این کتاب، گفت: کتابی که امروز رونمایی می‌شود ذره‌ای از عظمت سردار بزرگ اسلام، شهید تقوی‌فر است. اگر بخواهیم خاطرات این شهید عزیز را در دوران جنگ هشت ساله و پس از آن در دورانی که این شهید گرانقدر در عراق بود و در آنجا جنگید و شهید شد را مرور کنیم به ده ساعت هم ختم نمی‌شود.

او ادامه داد: اگر سردار سلیمانی در سوریه و عراق درخشید، و اگر داعش در عراق و سوریه شکست خورد به پاس حضور عزیزانی مثل شهید تقوی‌فر بود. حاج قاسم یک نامه‌ای دارد در دوران بعد از جنگ خطاب به شهدای لشگر ثارالله که آنها را با اسم خطاب می‌کند: «یونس، احمد، علی…»؛ اسم فرماندهان شهید لشگر را می‌نویسد و در پایان می‌گوید اگر قاسم، قاسم شد به خاطر شما بود. اگر قاسم، قاسم شد به خاطر شهید تقوی‌فر و شهید همدانی بود. این‌ها در کنار سردار سلیمانی قدرتی را برای جبهه مقاومت ایجاد کردند که جمهوری اسلامی ایران در منطقه مثل خورشید بدمد و بدرخشد.

جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، اظهار داشت: جمله‌ای رهبر معظم انقلاب دارند که چندین بار در جمع خانواده نیروهای مسلح و شهدا مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه هر کجا مرد موفقی هست، در کنار او، یک زن موفق است. اگر زن همراه، زن صبور، زن مومن در کنار او نباشد، نمی‌تواند شهید تقوی‌فر بدرخشد، نمی‌تواند شهید سلیمانی بدرخشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی ادامه داد: کتاب سرزمین بی‌فصل که ذره‌ای از سختی‌های زندگی این شهید گرانقدر و همسر بزرگوار او، پروین مرادی است، یک نما را ترسیم می‌کند از دوران سی و پنج ساله زندگی مشترکی که بر پایه ایمان و تقوا و صبر و دفاع از ارزش‌ها شکل پذیرفت، و تا پایان همین گونه بود و امروز هم استمرار دارد. روز سیزدهم دی ماه ۹۸ سردار سلیمانی شهید و در همان روز حکم فرماندهی سردار قاآنی به ایشان ابلاغ شد. من به ایشان گفتم تا امروز، نیروی قدس یک فرمانده داشت اما از امروز، دو فرمانده دارد. روح شهید، حاکم بر نیروی قدس است. شهید تقوی‌فر امروز به ظاهر در جمع ما نیست اما در باطن بدون حیات شهدا نه نیروی قدس می‌ماند نه جبهه مقاومت و نه جمهوری اسلامی. امروز در این جلسه قطعا روح شهید سرافراز حاج حمید تقوی‌فر هم شاهد و حاضر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی تصریح کرد: یکی از نکاتی که رهبری بر آن تاکید دارند این است که باید به جای پرده و لوستر و تزئینات، کتاب را وارد خانه و زندگی‌مان کنیم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: کتاب خواندن مثل خوردن و خوابیدن باید وارد زندگی ملت ایران شود. خصوصا کتاب‌هایی که هم داستانی است و هم شیرین است و جاذبه دارد و انسان را به خدا وصل می‌کند. رهبر معظم انقلاب فرمودند وقتی کتاب‌های مرتبط با جنگ را می‌خوانم، من را متحول می‌کند. این کتاب هم اثر ارزشمندی است که هم از نویسنده آن و هم از مرکز اسناد انقلاب اسلامی و هم همسر شهید که بر کتاب نظارت داشتند تقدیر و تشکر می‌کنم. امیدوارم همه ما بتوانیم مبلغ خوبی برای این کتاب‌های مفید و فرهنگ‌ساز باشیم و تکلیف خود را در برابر این حرکت، صحیح و کامل انجام دهیم.

تقوی‌فر در هر رزمی، جلودار بود

معاون فرهنگی وزارت ارشاد: جریان ملی ثبت خاطرات شهدا راه‌اندازی شود

ابوالقاسم ساعدی، از هم‌رزمان عراقی شهید تقوی‌فر هم در ادامه مراسم روی صحنه آمد و درباره شهید تقوی‌فر گفت: زمانی که از شخصیت جهادی شهید تقوی‌فر صحبت می‌کنیم از صفاتی می‌گوییم که هم‌رزمان او همیشه به آنها اشاره می‌کردند. خصوصا مجاهدان عراقی که مقابل حزب بعث ایستادگی کردند. باعث افتخار من است که سرباز کوچکی از این مجاهدین بودم.

ساعدی ادامه داد: حقیقتا ایشان جلودار هر رزمی بودند و شجاعت ایشان زبانزد همگان بود. این الگو و درسی بود که از امیرالمومنین گرفته بود که رهبر همیشه باید پیش‌قدم سربازان خود باشد. زهد ایشان هم مثال زدنی بود. ایشان نقش ویژه‌ای در برنامه‌ریزی، سازماندهی و عملیات داشتند و درباره عملیاتی که به رهبری ایشان انجام شد علیرغم سانسور حزب بعث، بسیاری از رسانه‌ها صحبت کردند.

او خاطرنشان کرد: ایشان به سربازان و نیروهای مجاهد برای مقابله با گروه‌های تروریستی انگیزه می‌داد؛ شهید تقوی‌فر گروهی جهادی را در عراق تأسیس کرد و با اینکه بازنشسته بود اما به صورتی فعال در میادین حضور داشت. در نهایت هم اسم ایشان در کنار اسم شهدای اسلام قرار گرفت؛ همان چیزی که همیشه در جستجویش بود و عنوان دفاع از عتبات را که افتخاری برای هر مجاهد است، برای خود تثبیت کرد.

ساعدی همچنین به پیوند مردم عراق و ایران و انتقامی که از شهادت سردار سلیمانی و دیگر شهدا خواهند گرفت اشاره کرد.

جامعه ما برای روبه رویی با هجمه‌ها به «تقوی‌فر»ها نیاز دارد

معاون فرهنگی وزارت ارشاد: جریان ملی ثبت خاطرات شهدا راه‌اندازی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، نیز درباره این کتاب و شخصیت شهید تقوی‌فر گفت: آنچه در این کتاب و گزارش و روایت می‌خوانیم آنقدر فوق‌العاده و دل‌نشین است که وقتی آن را شروع کردم، نتوانستم آن را زمین بگذارم. چراکه فوق‌العاده هنرمندانه روایت و نوشته شده است. اما قهرمان هنرمند این میدان، شهید تقوی‌فر و همسر بزرگوارشان هستند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه شهید تقوی‌فر قبل از انقلاب، حضور پر نشاطی در مبارزه با رژیم داشت، گفت: شهید تقوی‌فر جزو معدود رزمندگان فوق‌العاده ماست طوری که در تاریخ مبارزات جمهوری اسلامی و در کمتر مبارزی، چنین استمراری را در مبارزه می‌توان مشاهده کرد. از قبل انقلاب تا بعد از آن در جنگ و بعد حمله صدام به کویت و انتفاضه شعبانیه و مقابله با داعش و… ایشان حضور میدانی مداومی داشت.

پورمحمدی یادآور شد: سال ۷۶ در پی ترور برخی از مراجع، سفری به عراق برای مذاکره با رئیس‌جمهور این کشور برای پایان دادن به ترورها داشتم وقتی آنجا رسیدم، ایشان گفت چرا بچه من (عدی) را ترور کردید؟ کسی که از خشن‌ترین نیروهای صدام بود و به دست نیروهای عراقی با مدیریت حاج حمید نیروهای عراقی کشته شده بود. حاج حمید جایگاه برجسته‌ای در حرکت مردم عراق و انتفاضه شعبانیه داشت همچنین نقش او در عراق هم علیه منافقین و در عملیات اشرف برجسته است و هم در مبارزه با داعش. که البته صدامیان انتقام خود را از طریق داعش و با به شهادت رساندن ایشان گرفتند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: باید خیلی از حاج حمید بگوییم و قهرمانی‌هایش را بازگو کنیم اما این کتاب چون تصویری زمینی از رابطه او با خانواده ارائه می‌دهد، بسیار ارزشمند است. کار بسیار فوق‌العاده‌ای است و جا دارد بسیار روی آن کار شود حتی ارزش ساخت فیلم و سریال دارد و فراتر از این‌ها روی زندگی او کار شود.

پورمحمدی در پایان با اشاره به اینکه شهادت در جای جای زندگی این خانواده وجود دارد و باید به این بزرگ‌مردان و بزرگ‌زنان افتخار نمود، تصریح کرد: جامعه ما برای مواجهه با هجمه‌ها به چنین شخصیت‌هایی نیاز دارد. وظیفه ماست که از ارزش‌ها و میراث معنوی‌مان محافظت کنیم تا غبار نگیرد و این قهرمانان ملی را به بهترین شکل به جامعه معرفی کنیم.

سرزمین بی‌فصل، ادای دین حاج حمید تقوی‌فر به همسرش

معاون فرهنگی وزارت ارشاد: جریان ملی ثبت خاطرات شهدا راه‌اندازی شود

سمیه عظیمی، نویسنده کتاب، نیز در سخنانی کوتاه گفت: تمام ویژگی‌های حاج حمید تقوی‌فر را نمی‌توان در این کتاب دید اما ایشان دو ویژگی مهم داشت؛ ۳۱ سال و تا دم شهادت روزه بود. کسی که فرمانده اطلاعات عملیات است، حضورش در زندگی خانوادگی کم بوده اما وقتی بوده خیلی بوده و حضورش پررنگ بوده است.

عظیمی ادامه داد: وقتی با پروین مرادی مواجه شدم فهمیدم صبر و زنانگی و بهشت زیر پای مادر یعنی چه؟ که چقدر بار او در این سال‌ها سنگین بوده و به شایستگی از پس آن برآمده. کسی که همه زندگی‌اش حاج حمید است. هر طرفی از صحبت که می‌رفتیم به حاج حمید می‌رسیدیم اما من نویسنده از هر طرفی که می‌رفتم به پروین مرادی می‌رسیدم و احساس می‌کنم کتاب سرزمین بی‌فصل ادای دین حاج حمید تقوی‌فر به پروین مرادی است.

پروین مرادی همسر شهید تقوی‌فر هم با اشاره به هم‌زمانی سالگرد شهادت همسرش با رونمایی از کتاب، گفت: ۳۵ سال زندگی نمی‌توانست در یک کتاب جمع شود، این کتاب نماینده اتفاقاتی است که در این سال‌ها برای ما رخ داد.

در انتهای مراسم، از کتاب سرزمین بی‌فصل، خاطرات ۳۵ سال زندگی مشترک پروین مرادی و شهید حمید تقوی‌فر، به روایت سمیه عظیمی رونمایی و از سوی سازمان اسناد انقلاب اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور، هدایایی به سمیه عظیمی و پروین مرادی تقدیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.