شبکه جهانی نخبگان افغانستانی تشکیل می‌شود

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد مهدی ایمانی‌پور در دومین جلسه «هم‌اندیشی مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان» به انتخاب مدیران جدید سازمان فرنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و اظهارداشت: با انتخاب مدیران جدید این سازمان  نشان دادم که افغانستان برای من مهم است. ازجمله این انتصاب‌ها مجتبی نوروزی به‌عنوان مدیرکل حوزه ریاست و علیرضا قزوه  به‌عنوان مشاور فرهنگی و ادبی هستند که به شدت در تلاش‌ هستند اقدامات موثری در حوزه افغانستان انجام شود.

وی درباره برنامه‌های آتی این سازمان در حوزه افغانستان تصریح کرد: تشکیل شبکه‌ای از نخبگان افغانستانی در سراسر جهان در دستور کار  این سازمان است. با توجه به اینکه بسیاری از نخبگان افغانستانی در کشورهای مختلف پراکنده شده‌اند، فرصت بی‌بدیلی را فراهم کرده است؛ بنابراین می‌توان با ایجاد شبکه ارتباطی، موضوع فارسی‌آموزی را در سراسر جهان به‌طور جدی رونق دهند.

ایجاد نمایشگاه های بین المللی برای هنرمندان و فعالان فرهنگی افغانستان

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: تلاش می‌کنیم راهی برای حضور هنرمندان و فعالان فرهنگی افغانستان در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایجاد کنیم؛ چراکه برای بیان دیدگاه‌ها و حرف‌های جمهوری اسلامی ایران فرصت قابل توجهی است و در این زمینه همه تلاش خود را می کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر توجه جمهوری اسلامی ایران به مساله افغانستان گفت: سال‌های اخیر توجه به مساله افغانستان افزایش پیدا می‌کند و در جلسات سران قوا همواره موضوع افغانستان طرح و فکر می‌شود. ازجمله مصادیق آن تشکیل سازمان ملی مهاجرت و پرداختن به موضوع تحصیل و مهاجرت است. درد افغانستان را بیش از گذشته حس می‌کنیم. به‌زودی مسائل مطرح شده در این نشست، جلسه نخست و جلسه آتی جمع‌آوری و به مسئولان بالادستی مطرح خواهد شد.

علیرضا قزوه مشاور ادبی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در سخنانی اظهارداشت:این نشست در پی درخواست فعالان فرهنگی افغانستان در ایران و این کشور برپا شده است. بیش از همه رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش دارند مشکلات امروز فرهنگیان و همه مردم افغانستان حل شود.

وی یادآور شد: خانه ادبیات افغانستان در مشهدمقدس درحال آماده سازی است و به زودی افتتاح می شود، همچنین نمایشگاه خوشنویسان هنرمندان افغانستانی در داخل و خارج از کشور برپا می شود.

درادامه این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدر محقق رییس دارالقرآن کابل و همچنین مدیر کتابخانه عمومی این شهر اظهار داشت: بحران ۴۵ ساله افغانستان، موجب سرخوردگی مردم این کشور و دنیا شده است.

وی به مشکلات کتاب و کتابخوانی دراین شهر با توجه به مشکلات کنونی شهر کابل اشاره کرد و گفت:درحدود ۵۰سال پیش علاقمند بودم تا شهر کابل یک کتابخانه بزرگ داشته باشد. در چند سال گذشته این آرزو برآورده شد و با همت و تلاش مسوولان جمهوری اسلامی ایران اکنون کتابخانه کابل دارای ۱۵۰هزار کتاب است و تمام زیر ساخت های این مرکز فرهنگی و کتابخانه تامین و به بهره برداری رسیده است و این کتابخانه هم اکنون مرجع حضور بسیاری از دانشجویان و محصلین می باشد و ما ایم کتابخانه را مدیون دولت جمهوری اسلامی ایران هستیم.

این نخبه و فعال فرهنگی افغانستانی در ادامه سخنات خود با تشکر از مسوولان فرهنگی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل تاکید کرد: هم کنون مشکلی که بطور جدی کتابخانه و ذخایر عظیم آن را تهدید می کند نبود سیستم های ضداحتراق حریق است و امیدوارم پیش از این که صمات و خسارت های جبران ناپذیری را ایجاد نماید راه های تامین این امنیت برای کتابخانه فراهم آید.

در ادامه این جلسه حمید عزیزی استاد دانشگاه افغانستان وپژوهشگر مسایل افغانستان و سخنگوی پیشین حزب اسلامی در سخنانی ضمن برشماری مشکلات موجود در امور فرهنگی نخبگان فرهنگی افغانستان درایران گفت: امروز مردم افغانستان اسیر تعریف‌های خاصی از حکومت در داخل کشور هستند که هم زمینه‌ساز ادامه جنگ و اختلاف است، بر این اساس، مهاجرین باید از چهارچوب جمهوریت و اسلامیتی که در انحصار افراد است، خارج شوند و در در ساختار سوم قرار داشته باشند. این می‌تواند یک راه‌حل باشد.

این پژوهشگر مسایل افغانستان اظهارداشت:نگاه امنیتی که در افغانستان وجود دارد، به شدت روی ماهیت، هویت و رسمیت مهاجرین تأثیر گذاشته و وقتی مهاجری به افغانستان برمی گردد، نگاه امنیتی به او، به چشم یک جاسوس است، به همین دلیل مسایل مهاجرین در ایران بیشتر قربانی معاملات سیاسی می‌شود و در کنار آن، سردمداران و سیاست‌مداران در داخل افغانستان، در اظهارات و موضع‌گیری‌های‌شان به وضعیت مهاجرین هیچ توجهی ندارند.

عزیزی در پایان سخنان خود تاکید کرد: فشارهای مالی و اقامتی و همچنین زیاد بودن جمعیت شهروندان افغانستان در ایران، باعث شده مهاجرین در موضع ضعف قرار داشته باشند، و این موضع باعث شده که مهاجرین سکوت را ترجیح بدهد، زیرا هیچ کدام توانایی پرداخت هزینه‌های عدم سکوت را ندارند.

درادامه این نشست سید ضیا قاسمی شاعر برجسته افغانستانی در سخنانی با تاکید برحل شدن مشکلات ساختاری و فرهنگی و اجتماعی مردم افغانستان در سخنان کوتاهی اظهارداشت:جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای همسایه یکی از امن ترین و با ثبات ترین کشورهای منطقه است و این را می طلبد که برای ادامه تحصیل و زندگی و همچنین بازار کار در ایران ماندگار باشیم.

وی گفت:توجه بیشتر مسولان فرهنگی ایران را برای حل مشکلات اقامتی و ادامه تحصیل در ایران را خواهانیم.

بسم الله شریفی از شاعران افغانی مقیم ایران هم در سخنانی با اشاره به مشکلات عدیده دانشجویان افغانستانی گفت:ما برای ادامه آرمان های خود به ایران آمده ایم و فعالیت های خیلی خوبی را با جامعه فرهنگی ایران انجام داده ایم و هدف ما توسعه این فعالیت های فرهنگی در ایران است.

وی تاکید کرد:ما جوانان افغانستانی می توانیم در زمینه کسب و کار در فضای مجازی کمک های زیادی را به جامعه خود داشته باشیم و خواستار مجوز و پروانه کسب و کار هستیم.وی در ادامه قطعه شعری را برای حاضرین قرائت کرد.

محمدصادق دهقان دبیرِ خانه ادبیات افغانستان به اهمیت توجه به وضعیت اهالی فرهنگ و هنر داخل افغانستان اشاره و بیان کرد: بسیاری از ناشران در وضعیت ورشکستگی قرار دارند یا کتاب‌هایشان را در انبارها نگهداری می‌کنند و تعدادی از این آثار از بین رفته است. مشکلات حال حاضر نخبگان فرهنگی افغانستانی را در جلسه قبلی اعلام نمودم و اکنون نیز مهمترین مشکل را در زمینه اعطای روادید و اقامت ویژه برای فرهنگیان افغانی که دارای سابقه بیشتری در ایران هستند را خواستارم.

وی در پایان سخنان خود خواهان برگزاری دهمین جشنواره قند پارسی و برنامه ریزی برای برنامه روایت همدلی با هدف همدلی بیشتر بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان هستم.

نخبگان افغانستانی رابرای استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان جذب می‌کنیم

درادامه نشست پرویز کرمی مشاورمعاون علمی فناوری های ریاست جمهوری در سخنانی اظهارداشت: با غیر ایرانیان مقیم در جمهوری اسلامی ایران فعالیت های خیلی خوبی را در زمینه استارتاپ ها آغاز کردیم و عمده نیروهای انسانی مجرب در این حوزه به مردم افغانستان عراق و سوریه می باشد.

وی اظهارداشت: میزان پذیرش غیر ایرانی ها در شرکت های دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند ۲۱ برابر شده یعنی جمعیتی بالغ بر ۲۱ هزار نفر که بیشتر این جمعیت مربوط به دانشجویان افغانستانی است و سال گذشته نیز ۸۰ نفر را در این زمینه جذب شرکت های دانش بنیان نموده ایم و ۵۰ نفر را امسال نیز به صورت بورسیه جذب شرکت های دانش بنیان کرده ایم .

کرمی در ادامه سخنان خود اظهار داشت اگر دانشجویان افغانستانی درباره موضوعاتی چون استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان برای همکاری اعلام آمادگی نمایند پس از انجام مراحل اداری بسیار خوشحال خواهیم شد آنها را جذب نماییم. ایران و افغانستان از سرآمدهای حوزه علم و فناوری و ادبیات هستند ما هم اکنون فیلمو را بصورت رایگان در اختیار مردم افغانستان قرار داده ایم و آنها را بدون هیچ هزینه ای عضو فیلمو کرده ایم تا امورات علمی و کاری آنها را تسهیل کرده باشیم.

پلی هستیم برای نشان دادن چهره فرهنگی مردم افغانستان

همچنین محمدجعفرمحمدزاده مدیر رادیو ایران در سخنانی با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان همچنین افتراقات موجود در این زمینه اظهار داشت: برای شهروندان افغانستان حالت اشک باری را دارم به شاعران ایرانی علاقه مندم و شاعران افغانی را نیز به دیده احترام می نگرم برای مرزهای ایجاد شده باید پلی پیدا کرد تا بهتر مناسبات را برقرار کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از پر شنونده ترین برنامه های ما در ایران طبق اعلام مخاطبان رادیو ایران است. ما و مردم افغانستان از یکدیگر دور شده ایم و احساس خطر داریم از این که زبان فارسی در افغانستان آسیب ببیند. مردم افغانستان به زبان فارسی عشق و ایمان دارند و بسیاری از مردم شریف این کشور شاهنامه و رباعیات خیام را از حفظ هستند و می خوانند.

مدیر رادیو ایران همچنین گفت: بحث و گفتگو درباره زبان پشتو بسیار مهم است و من معتقدم زبان پشتو یک زبان ایرانی بوده است . ما در رادیو ایران این آمادگی را داریم تا در مورد زبان پشتو و شعر در افغانستان بحث و گفتگو نماییم.

محمد زاده در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه استودیوم های ما در خدمت نخبگان فرهنگی افغانستان است و با تمام ظرفیت در خدمت هنرمندان و دانشجویان افغانی هستیم و صدای شما را شنیدن در رادیو ایران برای ما یک افتخار است .

احمدی از دیگر هنرمندان افغانی در سخنانی اظهار داشت: یکی از مشکلات ما عدم اعطاء مجوز به هنرمندان افغانی و صدور جواز کار و عدم صدور گواهی نامه رانندگی برای افغانیان مقیم ایران می باشد.

این هنرمند افغانی گفت: در صورت صدور جواز کسب و کار برای ما هنرمندان تعاملات کاری و حرفه ای ما با دیگر هنرمندان ایرانی بیشتر می شود و موجب بهبود وضعیت کاری ما خواهد شد.

سازمان ملی مهاجرت در وزارت کشور تشکیل می شود

همچنین در ادامه این نشست عبدالله مرادی دستیار ارشد وزیر کشور در سخنانی یادآور شد: تلاش می شود سازمان ملی مهاجرت در وزارت کشور تشکیل شود و تمامی مشکلات موجود برای همه اتباع کشورها که در ایران زندگی می کنند به ویژه مردم افغانستان را در آنجا پیگیری و تسهیل کنیم. نگاه ما به مردم افغانستان در ایران نگاه فرهنگی و اجتماعی است و موجبات رفاهی این مردم شریف را در ابعاد اجتماعی فرهنگی و اقتصادی فراهم خواهیم کرد.

مرادی با یادآوری اینکه دغدغه اصلی مردم افغانستان در ایران نگاه اقامتی است، تصریح کرد: تلاش می شود که مدت اقامت چند ماهه را برای شهروندان افغانستانی در ایران تمدید کنیم تا نگرانی های موجود را از مهاجرین که در ایران زندگی می کنند برطرف نماییم. علاقه مندیم زمان حضور و زندگی و کار و درس و اشتغال را در ایران بیشتر کنیم و این امور سبب خواهد شد تا شهروندان افغانستانی بدون مشکل و دغدغه ماههای زیادی را در ایران اقامت داشته باشند.

دستیار ارشد وزیر کشورهمچنین گفت: به نمایندگی از وزیر کشور سلام ایشان را به شما می رسانم و گوش شنونده ای هستم برای شما و انتقال

در بخش بعدی این نشست مجتبی رحمان‌دوست نیز بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های رسانه برای انتقال دغدغه اهالی فرهنگ و هنر افغانستان به مسئولان اشاره و بیان کرد: قرابت و دوستی دو ملت ایران و افغانستان از بین نمی‌رود. پیشنهادات مطرح شده در نشست قدم بزرگی است و موضوعاتی که نیاز به قانون دارد از طریق کانال‌های قانون‌گذار قابل پیگیری است.

به گزارش ایرنا، دومین نشست «هم‌اندیشی مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان» با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عبدالله مرادی مشاور و دستیار وزیر کشور، علیرضا قزوه عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و مشاور ادبی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجتبی نوروزی، سرپرست اداره کل حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجتبی‌ رحمان‌دوست، دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین، محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران، پرویز کرمی، رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان  معاونت ریاست جمهوری و جمعی از فعالان فرهنگی افغانستان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.