۞ نکته آموزشی:
اغلب مردم با چنان عجله و شتابي به سوي داشتن يك زندگي خوب حركت مي كنند، كه از كنار آن رد مي‌شوند.
Monday, 8 August , 2022
امروز : دوشنبه, ۱۷ مرداد , ۱۴۰۱ - 11 محرم 1444
شناسه خبر : 404462
  پرینت تاریخ انتشار : 20 دی 1400 - 7:16 |

جهانی مملو از روایت‌هایی که از ساختارهای کلاسیک تبعیت نمی‌کندکاستی های فراوان باعث شده‌ جشنواره تنها مسیر ورود به عرصه حرفه ای باشد

سجاد طهماسبی کارگردان نمایش «بی وقفه یاغی» گفت: اعتبار حضور در جشنواره فجر حالتی دوسویه دارد، از یک سو راهیابی به آن که مرحله‌ای بالاتر از تئاتر استان است اعتباری نصیب گروه می‌کند که محصول شناخته شدن در سطح کشور است و از سویی دیگر حضور گروه‌های شهرستانی که سوژه هایی بومی و نو را به جشنواره فجر می‌آورند موجب اعتبار بخشی بیشتر به جشنواره فجر می‌شود.

جهانی مملو از روایت‌هایی که از ساختارهای کلاسیک تبعیت نمی‌کندکاستی های فراوان باعث شده‌ جشنواره تنها مسیر ورود به عرصه حرفه ای باشد
زاگرس آنلاین-زاگرونا؛

گروه «قاب خالی شهر تویسرکان» از جمله موفق ترین گروه های تئاتر استان همدان در چند سال گذشته است که امسال با نمایش« بی وقفه یاغی» نوشته و کار سجاد طهماسبی حضوری موفق را در سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان  تجربه کرد و به عنوان اثر برگزیده به دبیرخانه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شد. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر در قزوین با کارگردان نمایش« بی وقفه یاغی» گفت و گویی کرده است که می‌خوانید:

از نمایش« بی وقفه یاغی» بگویید؟

نمایش بی وقفه یاغی امسال با یک ترکیب جدید در گروه قاب خالی جهت شرکت در سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان آماده تولید شد. این نمایش به صورت کارگاهی و بر اساس نمایشنامه‌ای غیر متعارف به تصویر کشیده شده و در ساخت آن تکیه بر فضا سازی‌های مبتنی بر تصویر مد نظر قرار داده شده است.

 

در آثار قبلی شما توجه به ساختار شکنی و روایت چند لایه  قابل توجه است.این ساخت و تلاش برای رسیدن به امضای شخصی چه جایگاهی در تئاتر امروز دارد؟

هنر اساسا طبعی تنوع طلب دارد و همواره هنرمند را به سوی ساخت یک اثر متفاوت از دیگران هدایت می‌کند،همین امر باعث شد تا در جهت تولید آثار متفاوت ،نوع روایت را مد نظر قرار داده و تماشاگر را وارد جهانی مملو از روایت‌ها و خرده روایت هایی کنیم که از ساختارهای کلاسیک تبعیت نمی‌کنند. از آن جایی که این نوع برخورد با تولید اثر نمایشی در تولیدات مدرن دنیا به شدت رو به افزایش است،لزوم دست یابی به این مهم در تولید آثار داخلی مرا بر آن داشت تا با بهره گیری از این نوع نگاه به این امضای شخصی دست پیدا کنم و در لوای آن مخاطب را با نگرشی نو مواجه سازم.

 

گروه قاب خالی این سال ها به مفهوم گروه بودن ،جامه عمل پوشانده ، چگونه به این سمت رفتید؟

شاید پاسخ به این سوال با یک سخن کلیشه‌ای صورت بگیرد اما واقعیتی غیر قابل انکار است،آن هم اینکه تنها عشق و علاقه است که می‌تواند تعدادی آدم را با تمام فراز و نشیب‌های مادی و معنوی در کنار یکدیگر نگه دارد. در طول ۱۴ سالی که از عمر این گروه می‌گذرد همواره اعتماد متقابل و کشف و شهود تئاتری و جذابیت های نمایشی بوده که ما را کنار هم حفظ کرده است.

 

انتخاب به عنوان برگزیده تئاتر استان همدان و معرفی به دبیرخانه جشنواره چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد و آیا مسئولیت شما را در قبال ارتقاء تئاتر استان تان سنگین کرد یا خیر؟

با توجه به این که در هفت سال گذشته به طور پیوسته تجربه معرفی به رویداد تئاتر فجر را داشته‌ام می‌توانم بگویم این اتفاق همواره انگیزه را با خود به همراه می‌آورد که موجب ترغیب گروه برای فعالیت‌های بیشتر می‌شود. از آن جایی که جشنواره تئاتر فجر مهم‌ترین اتفاق تئاتر کشور است که به صورت سالانه انجام می‌شود می‌توان گفت رقابت برای حضور در آن فرآیندی جذاب برای هر گروه تئاتری است که مقوله اعتبار جزء لاینفک آن است،اما این اعتبار حالتی دوسویه دارد،از یک سو راهیابی به آن که مرحله‌ای بالاتر از تئاتر استان است اعتباری نصیب گروه می‌کند که محصول شناخته شدن در سطح کشور است و از سویی دیگر حضور گروه‌های شهرستانی که سوژه هایی بومی و نو را به جشنواره فجر می‌آورند موجب اعتبار بخشی بیشتر به جشنواره فجر می‌شود.

 

 به طور کلی اهمیت راه یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این میزان از اهمیت در راه یابی به جشنواره فجر که اکنون بر تئاتر استان ها حاکم است در وهله اول نشان از نقصانی بزرگ در فرآیند تولید تئاتر در کشور دارد و همواره این سوال را با خود به همراه دارد که چرا ظرفیت های کم ، کاستی ها و محدودیت‌های فراوان باعث شده‌اند که تنها مسیر قابل اعتنا برای دیده شدن و پذیرفته شدن در محافل حرفه‌ای تئاتر برای گروه‌های شهرستانی منحصر به جشنواره‌های استانی و نهایتا پذیرفته شدن در جشنواره فجر باشد و چه بسا استعدادهای فراوان که چون این مسیر به دلیل محدودیت‌ها برایشان سخت و ناهموار است از شناخته شدن در سطح حرفه‌ای تئاتر بازمانده‌اند. به طور کلی این مسیر در عین مفید بودن نیاز به بازنگری و اصلاح شیوه‌ها دارد که امیدوارم در آینده صورت بگیرد.

 

اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردید در زمان حضور چه مطالباتی دارید؟

حضور در جشنواره برای هر گروه هدف هایی دارد که بسیاری از آنها مشترک هستند،که قطعا کسب تجربه از مشاهده دیگر آثار شرکت کننده در اولویت قرار دارد. در کنار این مهم،برگزاری کارگاه‌های آموزشی با اساتید خارجی و نیز ایجاد فضایی یکسان برای معرفی همه آثار برگزیده شهرستان ها و ظرفیت‌های موجود در آنها به دیگر شرکت کنندگان و مخاطبان جشنواره،از جمله درخواست‌هایی است که می‌تواند تجربه‌ای مفید را برای ما رقم زند.  در پایان حمایت مالی ویژه از آثار شهرستانی به دلیل شرایط نامطلوبی که در تولید و فروش آثار خود دارند جهت ارتقای سطح کیفی آثار،توجه خاص مسئولان جشنواره را طلب می‌کند.

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تحریریه زاگرس آنلاین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.