برگزاری دومین نشست شورای ترافیک کلانشهر اهواز

به گزارش اداره ارتباطات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز، دومین نشست شورای ترافیک کلانشهر اهواز،به ریاست رضا امینی شهردار اهواز و با حضور پوریا محمدیان یزدی مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت کشور، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز و نمایندگان دستگاه های مسئول در سالن جلسات دفتر شهردار برگزار شد.
در ابتدای این نشست، پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید، حجت ا… سلیمانی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز ضمن ارائه گزارش تصویری از عملکرد شهرداری اهواز در حوزه ترافیک در گذشته و تعیین برنامه های آتی، گفت: امید است که در زمان پیش رو شاهد تبلور و ظهور اقدامات مفید و مهم در راستای آسایش و رفاه شهروندان محترم باشیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز اظهار داشت: ساختمانهای فرا منطقه ای “ج” ویژه و “د” حتما مطالعات ترافیکی داشته باشند و قبل از صدور پروانه مطالعات آنها انجام شود.
حجت ا… سلیمانی با اشاره به مصوبات چندین ساله اجرا نشده شورای ترافیک استان، خاطر نشان کرد: هر چه سریعتر می بایست سامانه مرصاد در اهواز پیاده سازی و طرح جامع حمل و نقل بازنگری و تصویب شود؛ همچنین باید برای کاربری ها ضوابط تعیین شده و شهرداری اهواز ملزم به اجرا، مدیریت و کنترل پارک‌های حاشیه‌ای شهر گردد.
در ادامه هدایت الله زارع زاده، معاون شهرسازی و معماری ضمن تاکید بر اینکه هرگونه تغییرات در حوزه شهرسازی در سالهای آتی آثار ترافیکی خود را برجای خواهد گذاشت، اضافه کرد: مطالعات ترافیکی را برای صدور پروانه ساختمانی الزام کردیم ولی مرجع تصویب مشخص نیست.
پرویز حسینی معاون فنی و عمرانی نیز بیان داشت: در سطح شهر اهواز شاهد مشکلات فراوانی ناشی از اجرای پروژه های آبفا و حفاری ها هستیم و تاریکی شدید معابر شهر، با توجه به اینکه در شهر اهواز به دلیل شرایط آب و هوایی، عمده ترددها در شب انجام می گیرد، منجر به انجام تصادفات و سوانح رانندگی گردیده است.
حسینی افزود: باند دوم پل نهم و رمپ و لوپهای پل ها نیز باید سریعا تکمیل شوند.
سپس پوریا محمدیان یزدی، مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت کشور ضمن قدردانی و تشکر ویژه از پیگیری های مستمر شهردار اهواز و جوان گرایی صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد: این دوره شاهد حل مشکلات شهری از منظر فنی باشیم؛
وی همچنین با اشاره به وجود ظرفیت های عالی استان خوزستان، تأکید کرد: شورای حمل و نقل و ترافیک، یک ساختار قانونی است که بر اساس قوانین مجلس مصوب شده است و مصوبات آن لازم الاجرا می باشد.
وی اضافه کرد: باید تلاش مضاعفی صورت بگیرد که کلانشهر اهواز را از لحاظ تأمین ناوگان حمل و نقل شهری به حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد استاندارد برسانیم و بازنگری طرح جامع حمل و نقل از همین امسال عملیاتی شود.
محمدیان یزدی ادامه داد: آئین نامه طراحی راه های شهری، نگاهی انسان محور دارد و احداث تقاطع های غیر همسطح و پل های عابر پیاده را توصیه نمی کند و حداکثر سرعت شهری را ۵۰km/h اعلام نموده است. که باید اقدامات لازم در خصوص تدریس آئین نامه مذکور انجام شود تا نگاه جدید مدیریت شهری را در خصوص معابر شهری آموزش دهد.
همچنین مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت کشور بیان داشت: کلانشهر اهواز به عنوان شهر سرعتگیرها شناخته می شود ولی در مقوله ایمن سازی هفت روش وجود دارد که آخرین روش، نصب سرعتگیر است و قبل از نصب سرعتگیر باید حتما شش راهکار قبلی از جمله تغییر مقطع، تغییر کف سازی، المان ها، نصب دوربین، علائم و غیره بررسی شوند.
وی در پایان کلام پیشنهاد داد به منظور مدیریت شهری و تبادل تجربه و نحوه استفاده از مصوبات آنها در نظم دهی، از شهرهای مشهد، شیراز و اصفهان بازدید به عمل آید.
در ادامه این نشست، سعید رحیمی رئیس پلیس راهور اهواز نیز همکاری انتظامی از طریق نصب دوربین و مرکز کنترل ترافیک و استقرار گشت انتظامی را خواستار شد.
در پایان رضا امینی، شهردار اهواز به جمع بندی نهایی پرداخت و تصریح کرد: امروز بیش از همه چیز نیاز به هماهنگی و هم افزایی داریم و باید نظم در جلسات وجود داشته باشد تا خروجی های لازم ایجاد گردد؛ همچنین شهرداری باید به یک بخش قدرتمند از حاکمیت تبدیل و از نیروهای پرکار و متخصص استفاده شود تا بتوان به وعده های خود عمل کرد.
رضا امینی ادامه داد: کلانشهر اهواز دارای سرمایه انسانی و سرمایه مادی اندکی است و مشکلات فراوانی دارد از جمله آسفالت معابر، فضای سبز، اصلاح هندسی ۵۰ نقطه حادثه خیز، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و غیره، که برای برطرف نمودن این مشکلات باید از ظرفیت های قانونی وکمک های استانی استفاده شود.
امینی اضافه کرد: نکته مهم که توجه پلیس راهور را می طلبد بالا بردن سطح امنیت شهر است که منجر به کاهش سرقت تاسیسات شهری گردد. همچنین تأمین روشنایی شهر، بهسازی پیاده روهای شهر، ارتقاء فرهنگ شهروندی به منظور کاهش هزینه های زیرساخت و اولویت بندی هزینه ها، موارد بسیار مهمی هستند که باید هر چه سریعتر اقدامات لازم در خصوص اجرای آنها انجام پذیرد.
شهردار اهواز در انتها تسریع در انجام دو موضوع مهم را تأکید کرد: انسجام و هم افزایی، به نحوی که فاصله بین دستگاهها را با رعایت قانون کم کنیم و دیگری کمک به امنیت شهر با انجام مواردی چون تأمین روشنایی، نصب دوربین و انعقاد قراردادهای انتظامی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.