کشت پاییزه در ۶۰۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی خوزستان هدف‌گذاری شد

تورج نوروزی افزود: کشت پاییزه در حوضه‌های آبی کارون ، مارون ، دز ، خیرآباد طبق برنامه و در سطح زراعی پارسال و براساس الگوی کشت و تاکید بر کشت محصولات کم آب به ویژه گندم ، دانه روغنی کلزا و چغندرقند خواهد بود.

وی گفت: در حوضه رودخانه کرخه در غرب خوزستان کشت پاییزه انجام خواهد شد ولی سطح زیرکشت به میزان بارش ها و ذخایر آب سد کرخه بستگی دارد.

کشت هشت هزار هکتار چغندرقند در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از نیمه دوم شهریور امسال کشت چغندرقند درسطح هشت هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان آغاز شده است.

نوروزی افزود:سطح زیرکشت چغندرقند در خوزستان تفاوت محسوس و قابل توجهی با سطح زیرکشت این محصول در سال زراعی گذشته ندارد.

وی پیش‌بینی کرد در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حدود ۱.۱ میلیون تن چغندر قند که بیشتر در مناطق شمالی خوزستان کشت می‌شود تولید شود.

برداشت چغندر قند اواخر سال ۱۴۰۲ در خوزستان شروع می شود و این محصول به هفت کارخانه خارج از استان و کارخانه قند خاورمیانه(شوش) ارسال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سالانه حدود ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، فرآورده‌ دامی ، لبنی ، شیلات و عسل در سال های ترسالی و طبیعی(نرمال) در خوزستان تولید می‌شود که این میزان ۱۴درصد کل محصولات تولیدی کشور را شامل می‌شود.

گندم ، برنج ، نیشکر ، چغندرقند ، ذرت دانه‌ای وعلوفه‌ای ، خرما ، انواع مرکبات، عسل ، سبزی و صیفی مهمترین اقلام تولیدی خوزستان است.

۲ سال خشکسالی که همراه با تنش آبی و کاهش ذخایر سدهای خوزستان همراه بود سطح زیرکشت در خوزستان با محدودیت و در برخی مناطق غرب خوزستان با ممنوعیت کامل همراه بود.

پیش بینی شده بارش های پاییزی در خوزستان با تاخیر شروع شود و کمتر از میانگین باشد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار سطح زیرکشت دارد که در صورت تامین پایدار آب ، زهکشی و آبیاری ، کشت گلخانه ای و بهره گیری از فناوری روز می توان سطح زیرکشت آنها را تا ۲.۲میلیون هکتار افزایش داد.

 

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.