توصیه های بهداشت خوزستان در زمان آلودگی هوا

دکتر پژمان بختیاری نیا  به شهروندان خوزستانی توصیه کرد ضمن پیگیری وضعیت کیفیت هوای منطقه محل سکونت خود ، هنگام خروج از منزل یا محل کار از عینک و ماسک مناسب مدل ( FFP۲ ) استفاده کرده و افراد مبتلا به بیماری های قلبی و بیماری های ریوی نظیر آسم و نیزسالمندان و کودکان از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل هنگام افزایش غلظت آلاینده ها اجتناب کنند.
وی افزود: در چنین شرایطی باید فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش داد، در تمام اوقات بروز پدیده پایداری هوا از فعالیت های شدید بدنی مانند ورزش های سبک و سنگین و قدم زدن در فضای باز خودداری کرد ضمن اینکه ورزشکاران هنگام آلودگی هوا از انجام هرگونه فعالیت ورزشی در فضای باز خودداری نمایند.
بختیاری نیا ضمن توصیه به شهروندان برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی و پرهیز از استفاده از وسایل نقلیه شخصی گفت:به دلیل محبوس شدن هوا در شرایط پایداری جوی به هیچ وجه نباید در ارتفاعات توقف کرد، برای پیشگیری از ورود آلاینده ها به داخل ساختمان، در و پنجره ها و منافذ را باید بست و از باز و بسته کردن غیر ضروری آن ها خودداری کرد و در شرایط بروز پدیده پایداری هوا به علت بخار حاصل از پاک کننده های شیمیایی و گندزداها تا حد امکان از این مواد کمتر استفاده نمود.
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان ، خودداری از فعالیت هایی که باعث افزایش آلودگی هوا در فضای داخل خانه می شود مثل جارو کشیدن،یا خانه تکانی و مصرف شیر و ماست کم چرب ، میوه و سبزیجات تازه برای دفع سموم از بدن را در شرایط آلودگی هوا ضروری دانست.
وی همچنین بیان کرد: از خرید و مصرف مواد غذایی که تهیه و عرضه آنها در محیط های باز و در معرض آلاینده ها انجام می شود خودداری کرده و اگر در منزل از سیستم های تصفیه هوا استفاده می شود، فیلترهای آن باید به موقع تمیز و جایگزین شود.
بختیاری نیا اضافه کرد: هنگام بروز پدیده پایداری هوا ،مبتلایان به آسم و بیماران قلبی عروقی در صورت بروز علائم تنگی نفس و هرگونه ناراحتی ، فورا به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت و یا بیمارستان مراجعه نمایند و استحمام و شستشوی کامل بدن و لباس ها پس از هر بار خروج از منزل به دلیل جذب ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا روی بدن لازم و ضروری است.
بر اساس هشدار سطح زرد اداره کل هواشناسی خوزستان، پایداری جو و افزایش غلظت آلاینده ها و کاهش کیفیت هوا از اوایل وقت روز یکشنبه تا صبح روز چهارشنبه هفته جاری پیش بینی شده و شهرهای صنعتی و پرجمعیت استان به ویژه اهواز، آبادان و ماهشهر، امیدیه را تحت تاثیر قرار می دهد ،اثر مخاطره شامل انباشت آلاینده ها، افزایش شاخص های آلودگی جو و کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروههای حساس است.
بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان هوای ۶ شهر خوزستان امروز دوشنبه ناسالم اعلام شد.
براساس تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا، با توجه به روند افزایشی آلودگی هوا، روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری، فعالیت مدارس تمام مقاطع تحصیلی دو نوبت صبح و عصر در شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون و ماهشهر به صورت غیرحضوری اعلام شد.
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.