دلار به سد مقاومتی نزدیک شد/ محدوده ممنوعه برای دلار کجاست؟

دلار به سد مقاومتی نزدیک شد/ محدوده ممنوعه برای دلار کجاست؟

زهرا علی‌اکبری- بهای هر دلار آمریکا امروز با رشدی نزدیک به ششصد تومان به ۵۴ هزار و پانصد تومان رسید. این افزایش قابل توجه قیمت در پانزده روز گذشته ادامه دار بوده است به طوری که در این دو هفته بهای هر دلار آمریکا از محدوده ۴ هزار تومان به حدود ۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.
افزایش بهای دلار در حالی رخ داده است که دولت توقف قیمت ارز در کانال ۵۰ هزار تومان را به عنوان دستاورد بزرگ خود مطرح می‌کرد . بسیاری از کارشناسان همان زمان با استناد به رشد تورم ریالی ، این نکته را مد نظر قرار داده بودند که توقف بهای ارز در عین رشد تورم، به نوعی تعبیر به سرکوب قیمت ارز می‌شود و تعدیل قیمت دلار می‌تواند از بروز بحران‌های بعدی پیشگیری نماید. این اعتقاد وجود دارد که سرکوب قیمت ارز در عین رشد تورم می‌تواند زمینه را برای جهش دوباره قیمت ارز و پرقدرت تر شدن روند افزایش نرخ تورم مهیا کند.

بیشتر بخوانید:
بیانیه اتاق بازرگانی تهران در واکنش به درخواست تحریم کالاهای ایرانی از سوی اتاق بازرگانی اربیل
پیش‌بینی جالب یک نماینده از قیمت ارز/ نرخ دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

دلار به سقف مقاومتی نزدیک شد
بهای ارز به سقف مقاومتی نزدیک شده است . فعالان بازار ارز در سبزه‌میدان و فردوسی سقف مقاومتی دلار را حالا ۵۵ هزار تومان عنوان می‌کنند و معتقدند شکسته شدن این سقف می‌تواند دلار را روی دور گرانی بیندازد. از این رو سیاستگذار با حساسیت و وسواس بالایی ماجرا را رصد می‌کند و این اعتقاد وجود دارد که محدوده ممنوعه برای سیاستگذار بی‌تردید عبور قیمت دلار از ۵۵ هزار تومان خواهد بود. صرافان در میدان فردوسی معتقدند دربرخی ساعات روز البته بهای هر دلار با ۵۵ هزار تومان ملاقات کرده اما از این مبلغ عبور نکرده است.
بازار دلار خریدار شد
افزایش نرخ دلار البته سبب افزایش شمار خریداران ارز نیز شده است . در این شرایط رصد بازار نشان می‌دهد کمتر کسی فروشنده است. این سیگنال البته چندان برای بازار ارز خوشایند نیست چرا که نشان از آن دارد که انتظارات بر رشد بهای ارز شکل گرفته است.
در این فضا کف مقاومتی دلار نیز از سوی تحلیلگران فنی، کف قیمت اسکناس دلار را محدوده ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومانی اعلام شده است این بدان معناست که بازگشت دلار به قیمت ۵۰ هزار تومان چندان مقدور نخواهد بود.
گفتنی است قیمت دلار امروز سوم بهمن ۱۴۰۲ در بازارهای مجاور افزایش دارد دلار سلیمانیه با رشد ۲۰۰ تومانی روی رقم ۵۴ هزار و ۸۱۰ تومانی ایستاده است. دلار هرات با افزایش ۱۳۰ تومانی با قیمت ۵۳ هزار و ۵۹۰ تومانی در حال معامله است. قیمت درهم امارات با همان رقم ۱۴هزار ۸۸۰ تومانی در حال معامله است و رشد ۱۰ تومانی دارد.
امروز قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله طلا و ارز ایران ۴۲ هزار و ۹۲۲ تومان و قیمت دلار حواله ۳۹ هزار و ۵۲۳ تومان است.
بازار دلار تحت تاثیر چه اتفاقاتی است؟
فعالان بازار ارز از یک سو می‌گویند مهمترین دلیل رشد قیمت دلار می‌تواند ریشه در تسویه حساب‌های بین‌المللی داشته باشد . همواره با نزدیک شدن به ژانویه و فرارسیدن سال جدید میلادی حساب‌های معامله‌گران ارزی تسویه می‌شود و این امر خود فشار تقاضا را در بازار محدود ایران بالا می‌برد . فرا رسیدن موعد پرداخت عیدی و حقوق پایان سال و تصویب بودجه را موعد رشد بهای ارز می‌دانند و معتقدند در این فضا همواره قیمت‌ها رشدی را تجربه می‌کند. برخی نیز بر این عقیده‌اند که تحولات رخ داده میان ایران و پاکستان تا حدی سیگنال منفی به بازار ارز مخابره کرده و این سیگنال هنوز به طور کامل تخلیه نشده است .
در عین حال تقاضای اتاق بازرگانی اربیل برای تحریم کالاهای ایرانی سیگنال منفی دیگری است که بازار ارز را در آینده می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. خرداد ماه امسال بود که رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با اقداماتی که صورت گرفته، سهم اقلیم کردستان از صادرات ایران به عراق از ۲۲ درصد به بیش از ۲۸ درصد رسیده است.
به گفته رضوانی فر، عراق با سهم ۱۹ درصدی و ۱۰ میلیارد دلاری مقصد دوم صادراتی کشورمان است و سهم اقلیم کردستان عراق هم از مقاصد صادراتی ایران به پنج درصد می‌رسد که رقم قابل توجهی است.
علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق گفته است: همین که اتاق بازرگانی اربیل بیانیه داده که کالای ترک، سعودی و اردن به جای کالای ایرانی خریداری شود، نشان دهنده واکنش‌ها و موج‌سازی علیه تجار ایران در عراق است.
بر اساس اعلام این عضو اتاق بدون احتساب کالاهای نفتی، عراق بزرگترین بازار مصرفی کالاهای ایرانی محسوب می‌شود و فروش ایران ماهانه به عراق به ۷۰۰ میلیون دلار می‌رسد.
۲۲۳۲۲۳