شهید گجستان هنوز زنده است؛ به قلم احسان احسانی نصرآبادعلیا

اصولا می‌توان هر رویداد تاریخی را از سه منظر بررسی نمود:
۱- علل پیدایش
۲- شرح واقعه
۳- نتایج و دست‌آوردها

در رابطه با دفاعِ مقدس گجستان، به کرار هم علل پیداش و هم شرح آن واقعه تاریخی که در روزهای پایانی فروردین سال ۱۳۴۲ به وقوع پیوسته، شرح و توصیف گردیده که مرور آن ضروری است اما ضروری‌تر، بررسی نتایج و دست‌آوردهای آن قیام تا ابد جاودان است.

قاعدتا باید ماحصل زندگی هریک از ما را، در ماترکی جستجو نمود که از خود به جای گذاشته‌ایم و از این رو، تاثیر ما بر عالم هستی تا سالیان و حتی تا قرن‌ها بعد از عروج ما نیز، باقی و جاری خواهد بود، فلذا می‌توان بیان داشت که باتوجه به آنچه که فلسفه حیات سردار سیاهپور با خود به‌همراه داشته است، و همچنین بر اساس دو آیه شریفه ۱۵۴ سوره بقره و ۱۶۹ سوره آل عمران که می‌فرمایند: “وَلاَتَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَ َتَا بَلْ أَحْیَآءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون” (ای پیامبر! هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند) آن شهید جاویدالاثر تا همیشه‌ی تاریخ زنده است.

فلذا می‌طلبد که این دفاع مقدس و حماسی ایل جلیل به رهبری سردار شهید ملا غلامحسن سیاهپور، که به گواه مستندات تاریخی دارای حداقل سه اثر و نتیجه چشمگیر بوده است را به شرح ذیل معرفی گردد:
۱) مورخان بی‌طرف داخلی و خارجی، علل چندینی برای وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ به رهبری امام خمینی ره بیان نموده‌اند که همگی متفق‌القول، از جمله عوامل پیداش آن انقلاب را، غائله و یا قیام‌های عشایر جنوب می‌دانند که سرآمد همه آنان که در ادامه و به فاصله کمتر از ۲ ماه به قیام ۱۵ خرداد متصل شد، دفاع مقدس گجستان بود.
۲) مشاورین نظامی و اجتماعی مدیران ارشد پهلوی پس از نبرد مقدس گجستان که با رشادت سردار شهید ملاغلامحسین سیاهپور جلیل شکل گرفت، برابر اسناد تاریخی موجود، به شاه پیشنهاد تشکیل و رسمیت یافتن استان بویراحمد و کهگیلویه در سال ۱۳۴۳ را می‌دهند که بعدا به اسم امروزی کهگیلویه و بویراحمد نامیده می‌شود.
۳)برای نگارنده از همه دست‌آوردها جالب‌تر، این است که ۴ سال قبل از وقوع آن حماسه تاریخی، در سال ۱۳۳۸ سردار نامی ایل جلیل، در مکاتبه‌ای با بهمن‌بیگی افسانه‌ای خواستار اعزام معلم برای حضور در مناطق جلیل و بابکان و انصاری می‌شود که بعدها و باتوجه به وقوع آن نبرد و طرح نام آن مناطق در خبرها، سومین دست‌آورد و اثر چشمگیر شکل می‌گیرد که در واقع گسترش آموزش و پرورش و آغاز محسوس و اساسی دانش در آن جغرافیای محروم است.

اگرچه ارزش قلم خود را از پوکه‌ی فشنگ برنوی سردار ملاغلامحسین کمتر میدانم، اما باید اقرار کرد که آنچه که ما امروز به عنوان صاحبین قلم و منظر و دیدگاه یا به عنوان نخبگان، مهندسان، پزشکان، وکلا، سیاستمداران، قضات، ورزشکاران و مدیران و ارشد و غیره در ایل جلیل با افتخار در کنار خود داریم، حاصل ورود دانش و رواج آموزشی است که اگر وقوع و ظهور دفاع مقدس تنگ گجستان نبود، شاید هرگز حاصل نمیشد. از این رو میتوانم تصور کنم که هر ساله در مهرماه، روح پُر فتوح آن سردار شهیدِ همیشه زنده، زنگ سال تحصیلی جدید در مناطق جلیل و حتی دیگر نواحی بویراحمد را با شلیک برنوی توپخانه‌ی خود به صدا درمی‌آورد تا دگر بار، آموزش و رواج علم، از گسیل ظلم و جور جلوگیری کند و ما بزرگترین درس را با مرور تاریخ یاد بگیریم که نباید در مقابل فانتوم و حتی ارتش غاصب شاهنشاهی، سر فرود آورد و جانانه برای مام وطن، برای حق، برای ولایت و تکریم مراجع عالیقدر زمان، و مهمتر از همه برای شرف، تا آخرین قطره خون مبارزه کرد حتی اگر به قیمت خونمان تمام شود؛ چرا که بی خاک هم می‌توان زیست اما بی شرف نه!

فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.