مهاجم  دوست داشتنی آقای گل شد/ چند کیلو طلا برای کفش زرین شیخ دیاباته!

به گزارش “ورزش سه”، لیگ نوزدهم امروز به ایستگاه پایانی خود رسید و علاوه بر تعیین سهمیه های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا و مشخص شدن آخرین تیم سقوط کننده به لیگ یک، تکلیف آقای گل این دوره از رقابت ها نیز مشخص شد.

شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی استقلال با ۲ گلی که وارد دروازه شاهین کرد توانست به به ثمر رساندن ۱۵ گل به تنهایی عنوان آقای گلی این دوره از رقابت های لیگ برتر را از آن خود کند تا پس از ۱۱ سال یک بازیکن از استقلال عنوان آقای گلی لیگ برتر را بدست بیاورد. آرش برهانی در فصل ۸۷-۸۸ با به ثمر رساندن ۲۱ گل آخرین بازیکن استقلال بود که توانست کفش طلای فوتبال ایران را از آن خود کند. استقلال در آن فصل به مقام قهرمانی نیز رسید. 

 

*در هفته پایانی لیگ نوزدهم، استقلال به مصاف شاهین سقوط کرده رفت و با نتیجه ۴ بر یک از سد حریفش گذشت. دیاباته ۲ بار دروازه درویشوند را باز کرد و قایدی نیز با گلی که به ثمر رساند، ۱۰ گله شد. شهریار مغانلو نزدیکترین تعقیب کننده دیاباته نیز امروز یک بار توانست در مقابل سپاهان گلزنی کرد ولی این یک گل برای رسیدن به شیخ کافی نبود تا مهاجم پیکان در رده دوم جدول گلزنان قرار بگیرد.علی علیپور با گلی که در دقایق پایانی بازی وارد دروازه سایپا کرد، در کنار عیسی آل کثیر با به ثمر رساندن ۱۲ گل، در جایگاه سوم مشترک قرار گرفت. آل کثیر در هفته پایانی و در امر گلزنی، ناکام بود.

 

شیخ دیاباته مهاجم استقلال گل پایانی خود را با این ژست جشن گرفت.او آقای گل این فصل فوتبال ایران است.

 

*در طول ۱۹ دوره لیگ برترو در فصل ۸۱-۸۲ بود که ادموند بزیک از سپاهان با ۱۳ گل آقای گل لیگ برتر شد تا لیگ دوم عنوان کمترین تعداد یک آقای گل در طول ۱۹ دوره برگزاری لیگ برتر را به خود اختصاص بدهد و در رده نوزدهم آقای گلها قرار بگیرد. پس از آن، در لیگ سیزدهم و در فصل ۸۲-۸۳ کریم انصاریفرد از تراکتورسازی با ۱۴ گل زده، کمترین تعداد گل را در میان آقای گلهای لیگ برتر به ثمر رسانده است و در رده هیجدهم است.

 

*حالا شیخ دیاباته با ۱۵ گل در میان ۱۹ آقای گل تمامی ادوار لیگ برتر، در رده شانزدهم جای گرفته است. البته نکته حائز اهمیت در مورد دیاباته این است که او در ۱۶ دیدار این فصل بیش از ۶۰ دقیقه بازی کرده است و در این تعداد بازی موفق شده ۱۵ گل به ثمر برساند.

 

*رضا عنایتی از ابومسلم مشهد اولین آقای گل لیگ برتر است. عنایتی در فصل ۸۰-۸۱ با به ثمر رساندن ۱۷ گل عنوان آقای گلی لیگ برتر را از آن خود کرد. در ۱۹ دوره لیگ برتر، رکورد بیشترین تعداد گل در یک فصل متعلق به رضا نوروزی بازیکن آن زمان فولاد خوزستان است که در دهمین دوره لیگ برتر در سال ۸۹-۹۰ توانست ۲۴ گل را به ثمر برساند. این بیشترین تعداد گل در یک فصل در طول برگزاری تمامی لیگ های فوتبال در ایران است. 

 

*با وجود گذشت ۹ فصل از آن رکورد، هنوز هیچ بازیکنی خیلی به رکورد نوروزی نزدیک نشده است. در این ۹ فصل، فقط در لیگ یازدهم کریم انصاریفرد از سایپا و لوسیانو ادینهو از تراکتورسازی توانستند با ۲۱ و ۲۰ گل، به رکورد نوروزی کمی نزدیک شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.