در دنیای بیرانوند ساعت چند است ؟

بیرانوند

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

وقتی خبر بسته شدن فروشگاهی که موبایل های گران قیمت را بصورت ارزان قیمت عرضه می کرد منتشر شد، عده زیادی از مردم شوکه شدند . همان کسانی که با تبلیغ افراد مشهور رسانه ای مانند بیرانوند صادق بوقی ، اکبر عبدی و خیلی های دیگر دست به خرید از این موسسه زده بودند . این پیام به روشنی ، نبود مرجعیت اجتماعی در جامعه ایران را نشان می دهد.

اگر نگاهی به گذشته این رویداد بیندازیم چند نکته مهم و اساسی خودنمایی می کند .

سابقه شرکت های کلاهبردار

امروزه که دنیای مالی سروصدای زیادی به پا کرده است، موجب این شده است که توجه کلاهبرداران را به خود جلب کند. در واقع کلاهبرداری پانزی به گونه‌ای است که شرکت ها و یا سازمان هایی با ادعا بر برگشت سود بسیار زیاد همراه با سرمایه به شما، باعث فریب شما می‌شوند. زمانی که شما فریب وعده های دروغین این افراد را می‌خورید و در پروژه های آنها سرمایه‌گذاری می‌کنید، پس از مدتی که تعداد سرمایه‌گذاران زیاد شود و دیگر آن شرکت نتواند سود را بپردازد، شرکت را تعطیل و ناپدید می‌شود! در حقیقت اسکمرها برای جلب اعتماد مشتریان و سرمایه‌گذاران خود، ماهانه مبلغ سود قابل توجهی به آنها می‌پردازند که باعث شود سرمایه‌گذاران پول بیشتری وارد این پروژه کنند تا سودشان بیشتر شود.

در حقیقت، کلاهبرداری پانزی اولین بار در سال ۱۹۱۹ توسط چالز پانزی انجام شد. چالز پانزی شخصی ایتالیایی بود که با وعده دادن به مردم که بعد از ۹۰ روز سرمایه آنها را دو برابر می‌کند، باعث فریب آنها می‌شد. در نهایت او در سال ۱۹۲۰ دستگیر و محکوم شد.

چه بر ما گذشت؟

مهمترین اتفاقی که در جریان کوروش کمپانی افتاده این است که بخش بزرگی از مردم به صدای افراد مشهور رسانه ای گوش فرا داده بودند و ساعت زندگی خود را با افرادی مانند بیرانوند و امثالهم تنظیم کردند .

شاید این اولین بار نباشد ولی نزدیک ترین علامتی از یک اتفاق بزرگ در جامعه ایران است که می تواند بسیار خطرناک باشد .

امروز در کشور با بحران مرجعیت اجتماعی روبرو هستیم

به گفته جمیله علم‌الهدی دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ، امروز با بحران مرجعیت اجتماعی روبرو هستیم، دانشمندان حتی در کشور ما جایگاه اجتماعی ندارند و ستاره‌های فوتبال و سینما جای آنان را گرفته‌اند و بیشتر روی نسل امروز اثر دارند و همین امر جای سؤال دارد.

پانزی بعدی کجاست؟

بسیار ساده و روشن می توان بازی پانزی بعدی را از دور رصد کرد . جایی که دوباره عوام مردم بدون توجه به هشدار های نخبگان جامعه دست به اقداماتی می زنند و شرایط اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی ایران را به سمت سقوط خواهند برد . در جایی که نخبگان جامعه مسیری و هدفی را برای مردم ترسیم می کنند ، چه کسی باید مرجعیت اجتماعی نخبگان را به رسمیت بشناسد ؟

اولین نقطه قابل توجه برای نمایش این مرجعیت اجتماعی رسانه های ملی و تاثیر گذار است که متاسفانه رسانه ملی صدا و سیما خود به ابزاری تجاری برای فروش کالا و خدمات تبدیل شده و همه دستاوردهای آن به تجارت و کسب درآمد های نجومی معطوف گردیده است .

توقع از رسانه ملی صدا و سیما این است که نخبگان جامعه را در مرکز توجه قرار دهد ولی در مقابل آنچه در رسانه های بزرگ و موثر در کانون قراردارد ، برندینگ و افزایش میل به مصرف در مخاطب و عدم توجه به غایت و تصویر بزرگتر آینده است .

بطور طبیعی ، نخبگان جامعه از دور سفره رسانه ملی حذف و جای خود را به کوتاه قامتان و افراد فاقد وجاهت فرهنگی می دهند که صرفا می توانند عطش جامعه مصرف زده را تحریک کنند و بیشتر فروش کنند .

به نظر می رسد پانزی بعدی در صداوسیما و جلوی چشم میلیونها ایرانی رخ خواهد داد و این قبلا نیز رخ داده است . در انتها تنها امید نویسنده به افزایش آگاهی عمومی و بازگشت به مرجعیت اجتماعی نخبگان در جامعه است و در غیر این صورت احتمالا ضربه های بزرگتری به پیکره فرهنگی کشور خواهد خورد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.