وقتی خبر بسته شدن فروشگاهی که موبایل های گران قیمت را بصورت ارزان قیمت عرضه می کرد منتشر شد، عده زیادی از مردم شوکه شدند . همان کسانی که با تبلیغ افراد مشهور رسانه ای مانند بیرانوند صادق بوقی ، اکبر عبدی و خیلی های دیگر دست به خرید از این موسسه زده بودند . این پیام به روشنی ، نبود مرجعیت اجتماعی در جامعه ایران را نشان می دهد.
اگر نگاهی به گذشته این رویداد بیندازیم چند نکته مهم و اساسی خودنمایی می کند .
امروزه که دنیای مالی سروصدای زیادی به پا کرده است، موجب این شده است که توجه کلاهبرداران را به خود جلب کند. در واقع کلاهبرداری پانزی به گونهای است که شرکت ها و یا سازمان هایی با ادعا بر برگشت سود بسیار زیاد همراه با سرمایه به شما، باعث فریب شما میشوند. زمانی که شما فریب وعده های دروغین این افراد را میخورید و در پروژه های آنها سرمایهگذاری میکنید، پس از مدتی که تعداد سرمایهگذاران زیاد شود و دیگر آن شرکت نتواند سود را بپردازد، شرکت را تعطیل و ناپدید میشود! در حقیقت اسکمرها برای جلب اعتماد مشتریان و سرمایهگذاران خود، ماهانه مبلغ سود قابل توجهی به آنها میپردازند که باعث شود سرمایهگذاران پول بیشتری وارد این پروژه کنند تا سودشان بیشتر شود.
در حقیقت، کلاهبرداری پانزی اولین بار در سال ۱۹۱۹ توسط چالز پانزی انجام شد. چالز پانزی شخصی ایتالیایی بود که با وعده دادن به مردم که بعد از ۹۰ روز سرمایه آنها را دو برابر میکند، باعث فریب آنها میشد. در نهایت او در سال ۱۹۲۰ دستگیر و محکوم شد.
مهمترین اتفاقی که در جریان کوروش کمپانی افتاده این است که بخش بزرگی از مردم به صدای افراد مشهور رسانه ای گوش فرا داده بودند و ساعت زندگی خود را با افرادی مانند بیرانوند و امثالهم تنظیم کردند .
شاید این اولین بار نباشد ولی نزدیک ترین علامتی از یک اتفاق بزرگ در جامعه ایران است که می تواند بسیار خطرناک باشد .
تمام حقوق برای پایگاه خبری زاگرس آنلاین محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع زاگرس آنلاین-زاگرونا بلامانع می باشد.
طراحی ایده گرافیک پارس