هیات رئیسه به اندازه عزیزی‌خادم مقصر است/ خودشان را قهرمان نکنند

سعید آذری در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص عزل شهاب الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال توسط اعضای هیات رئیسه گفت: نمی‌خواهم به اتفاقاتی که در انتخابات سال گذشته فدراسیون فوتبال رخ داد اشاره کنم. بنده اولین نفری بودم که در این باره اظهارنظر کردم و مصاحبه‌هایم هم موجود است. طبق اساسنامه جدید، هیات رئیسه اختیار داشت که رئیس فدراسیون را عزل کند اما چیزی که باعث تعجبم می‌شود یک موضوع است.

هیات رئیسه هم می‌تواند مواخذه شود

عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال افزود: هیات رئیسه باید طی یک سال گذشته حدود ۹ جلسه تشکیل می‌داد. سئوال من این است که آیا این ۹ جلسه برگزار شده است؟ آیا تمام این مسائلی که در روزهای اخیر رسانه‌ای شده و این اختلافات، در جلسات هیات رئیسه بررسی شده بود؟ اینکه اگر در هیات رئیسه در این مورد صحبت و سپس اجرا شده است، نشان دهنده موقعیت خوب هیات رئیسه نیست و ثابت می‌کند هیات رئیسه اشراف کافی نداشته است.

وی تصریح کرد: هیات رئیسه بر اساس ماده ۳۷ حق داشته رئیس فدراسیون را عزل کند ولی نباید از این نکته ظریف ماجرا گذشت که هیات رئیسه چند بار در یک سال گذشته تشکیل جلسه داده است و آیا نواقص و مشکلاتی که باعث برکناری عزیزی خادم شد در جلسات به وی گوشزد شده بود؟ به همان اندازه که عزیزی خادم مقصر است و می‌تواند مورد مواخذه قرار بگیرد، هیات رئیسه هم همینطور است. اعضای مجمع فدراسیون فوتبال باید  این سئوال را بپرسند که هیات رئیسه چند جلسه داشته و نتیجه این جلسات چه بوده است. هیات رئیسه باید پاسخگو باشد.

چرا زمان انتصاب مهرعلی و بهاروند سکوت کردند؟

آذری درباره اینکه گفته می‌شود عزیزی خادم توجهی به درخواست‌ها برای تشکیل جلسات نداشته است، یادآور شد: طبق قانون تجارت، کلیه دعوت‌ها برای تشکیل و حضور در جلسات به صورت کتبی انجام می‌شود. آیا درخواست برای تشکیل جلسه هیات رئیسه کتبی بوده است؟ اینکه ما صرفاً بگوییم می‌خواستیم جلسات را تشکیل بدهیم، دلیل محکمه پسندی نیست. همان موقع که احساس کردند تخلف اداری و آیین نامه‌ای صورت می‌گیرد باید ابلاغ می‌کردند. مثلاً چرا در انتصاب بهاروند و مهرعلی (دو نایب رئیس فدراسیون) سکوت کردند؟

مدیرعامل پیشین باشگاه‌های فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان ادامه داد: باید نقش هیات رئیسه هم بررسی شود. هیات رئیسه نباید خودش را قهرمان نشان بدهد. هیات رئیسه جواب بدهد چرا انحراف صورت گرفته است؟ مگر قبل از انتخابات، همین اعضای هیات رئیسه و رئیس فدراسیون در یک تیم نبودند؟ مگر یک ائتلاف تشکیل ندادند؟ پس چطور حاضر نبودند جلسه هیات رئیسه برگزار کنند؟ هیات رئیسه باید به مجمع پاسخگو باشد.

به عزیزی خادم رای ندادم اما او مقصر تمام اتفاقات نیست

آذری با بیان اینکه ریاست فدراسیون فوتبال یک پست استراتژیک و حساس است، گفت: باوجود اینکه خیلی‌ها می‌گویند ریاست فدراسیون یک سمت عادی است اما باید بگویم این یک پست استراتژیک است و هرکسی نمی‌تواند از عهده کارهایش بر بیاید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با خبرنگار مهر، اظهار کرد: من در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به عزیزی خادم رای ندادم و به او بدهی هم ندارم. زمان انتخابات فدراسیون استدلال کردم که عزیزی خادم آدم استانداردی برای سازمان ورزشی نیست ولی اینکه حالا تمام نقصان فوتبال را در پرونده‌اش بگذاریم، فرافکنی است. اینکه مثلاً بحث حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا را به رئیس فدراسیون ارتباط می‌دهند درست نیست. حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا حاصل یک سال مدیریت در فدراسیون فوتبال نیست بلکه طی یک پروسه ۵-۶ ساله رخ داد که چند مدیرعامل مدعی این دو باشگاه هم در آن نقش داشتند.

مجمع ثابت کرد اهل مطالعه و بررسی نیست

عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال تاکید کرد: تمام تیم‌هایی که الان به جام جهانی قطر صعود کرده‌اند به دنبال برنامه ریزی برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی و تشکیل اردو هستند اما ما درگیر انتخاب رئیس و سرپرست فدراسیون هستیم. فوتبال باید سر و سامان پیدا کند. امیدوارم این مجمع فدراسیون فوتبال که ثابت کردند اهل مطالعه و بررسی نیستند، این دفعه اگر قرار شد انتخابات برگزار شود مصلحت اندیشی را کنار بگذارد.

آذری خاطرنشان کرد: مجمع فدراسیون فوتبال یک بار به عزیزی خادم رای داده است. نباید فراموش کنیم رئیس فدراسیون منتخب مجمع است ولی هشت نفر اعضای هیات رئیسه که به عزل عزیزی خادم رای داده‌اند باید مجمع را متقاعد کنند که تصمیمشان درست بوده است. با این حال تا اردیبهشت ماه هم نباید فرصت طلایی فوتبال را از دست بدهیم. تیم ملی باید آماده دو بازی پایانی خود در رقابت‌های انتخابی جام جهانی شود و تیم امید هم در گروه سختی قرار دارد. کار میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون سخت است. در هر صورت امیدوارم این فرصت طلایی برای نسل طلایی فوتبال ما تا جام جهانی از دست نرود و مشکل خاصی پیش نیاید.

هیات رئیسه سر به گریبان نگیرد و سفره خود را سریع جدا نکند

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، برای ریاست فدراسیون جلو می‌آید؟ گفت: مدتی است که سعی کرده‌ام در آرامش باشم. ۱۸ سال در فوتبال بودم و تمام حقایقی که درباره فوتبال گفتم درست از آب در آمد. تنها مدیرعاملی بودم که دنبال اصلاح اساسنامه رفتم. تنهایی ایستادم و مرا محروم کردند. چه تهمت‌هایی که نزدند. یکسری از افراد که دلالی حقوقی می‌کردند، تلاش کردند شخصیت مرا خرد کنند ولی هرچه پیش بینی کرده بودم، به وقوع پیوست. فعلاً ترجیح می‌دهم در این مورد صحبت نکنم.

عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال اظهار کرد: امیدوارم اگر قرار شد انتخابات برگزار شود، اعضای مجمع این بار به کاندیدایی که صلاحیت دارد، رای بدهند و دست از انتخاب و آرای کلیشه‌ای بردارند؛ از آن آرایی که در هتل‌ها و رستوران‌ها تعیین می‌شود و عده‌ای با هم ائتلاف می‌کنند اما بعد از چهار ماه به اختلاف می‌خورند. به هر حال در مسئله پیش آمده هیات رئیسه باید سر به گریبان ببرد.

آذری در پایان با تاکید بر اینکه فوتبال به آرامش نیاز دارد، گفت: هیات رئیسه اگر مستنداتی علیه عزیزی خادم دارد اعلام کنند تا سهم هیات رئیسه هم مشخص شود و اینکه آیا در این بخش توانمند بوده است یا نه. هیات رئیسه نباید به سرعت سفره خود را از عزیزی خادم جدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.