اعزام برون مرزی ورزشی‌ها در ۹ ماه/ سهم بالای فوتبال و کشتی

به گزارش خبرنگار مهر، اعزام ورزشکاران و تیم‌ها به میادین مختلف بین‌المللی تنها در صورتی مجاز خواهد بود که تاییدیه شورای برون مرزی وزارت ورزش را داشته باشد، کمااینکه حضور مسئولان و روسا در اجلاس‌های آسیایی و جهانی هم نیازمند این تاییدیه است.

بر این اساس بررسی درخواست‌های واصله از فدراسیون‌های مختلف جهت سفر و شرکت در مسابقات و نشست‌های مشخص محور همیشگی نشست‌های اعضای شورای برون مرزی وزارت ورزش بوده و خواهد بود. این شورا حتی طی سال جاری که المپیک مهمترین رویداد برای رشته‌های المپیکی بود و برگزاری رقابت در دیگر میادین آسیایی و جهانی هم همچون سال گذشته تحت تاثیر کرونا و همه‌گیری این ویروس بود، شورای برون مرزی با آمار قابل توجهی درخواست برای اعزام مواجه بود.

البته طبق آمار مربوط به ۹ ماه نخست سال، بیماری‌های خاص، چوگان، ورزش‌های سنتی و بومی و محلی، ورزش‌های دانشگاهی و ورزش مدارس درخواستی برای اعزام به وزارت ورزش نداشته‌اند، فدراسیونی مانند هنرهای رزمی و کونگ‌فو هم حداقل یک درخواست داشته که با آن موافقت هم شده است.

اهمیت رویداد و تاثیرگذاری آن دو فاکتور اصلی در بررسی درخواست‌ها و اعلام موافقت یا مخالفت با آنهاست. بر این اساس و طبق آمار مربوط به ۹ ماه نخست سال جاری، تمام درخواست‌های مطرح شده از فدراسیون‌های شنا، تیروکمان، گلف، ورزش‌های نابینایان و کم بینایان و ورزش‌های همگانی برای سفر برون مرزی مهر تایید شورای برون مرزی را گرفته است اما در مورد دیگر فدراسیون‌ها، این شورا با برخی درخواست‌ها مخالفت داشته است.

با در نظر گرفتن این مهم، در میان فدراسیون‌های مختلف و در بازه زمانی موردنظر (۹ ماه نخست سال)، فوتبال بیشترین اعزام را داشته است. فدراسیون فوتبال با ۱۳۴ اعزام و اختلاف زیاد نسبت به دیگر فدراسیون‌ها در صدر قرار دارد. از این حیث والیبال و تنیس روی میز به ترتیب با ۴۶ و ۳۸ اعزام در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

البته از حیث موافقت با تعداد نفرات اعزامی، کشتی بالاتر از دیگر فدراسیون هاست. فدراسیون کشتی در ۹ ماه نخست سال ۲۳ اعزام داشته و در قالب آنها ۵۸۴ نفر از کشور خارج شده‌اند. از نظر تعداد نفرات اعزامی، والیبال با ۴۸۰ نفر در رده دوم قرار دارد و فوتبال با ۴۷۵ نفر جایگاه سوم پرتعدادترین اعزام‌ها را به خود اختصاص داده است.

همچنین مصوبه شورای برون مرزی وزارت ورزش در مورد کمیته ملی پارالمپیک و اعزام‌های این کمیته از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه حکایت از تایید ۱۱ اعزام برای ۴۳۲ نفر است.

با لحاظ کردن آمار مربوط به کمیته ملی پارالمپیک، در ۹ ماه نخست سال جاری ۶۵۲ درخواست واصله برای اعزام و سفر برون مرزی با موافقت شورای برون مرزی مواجه شده است. این موافقت برای اعزام ۵۳۲۰ نفر بوده است.

تعداد درخواست‌های مطرح از سوی فدراسیون‌های مختلف برای سفر برون مرزی از ابتدای سال تا پایان آذرماه و نتیجه بررسی صورت گرفته در شورای مرزی به این شرح است:

ردیف فدراسیون تعداد درخواست‌های ارائه شده جهت اعزام‌های موافقت شده نفرات موافقت شده برای اعزام
۱ اسکیت ۹ ۶ ۱۰۷
۲ اسکواش ۱۷ ۱۲ ۸۵
۳ اسکی ۱۷ ۱۴ ۶۱
۴ انجمن‌های ورزشی ۱۳ ۸ ۸۷
۵ بیماری‌های خاص و پیوند اعضا
۶ بدمینتون ۱۶ ۱۵ ۱۹
۷- بدنسازی و پرورش اندام ۲۰ ۱۲ ۳۱۸
۸ بسکتبال ۷۵ ۱۵ ۲۲۳
۹ بولینگ و بیلیارد ۱۲ ۱۰ ۳۱
۱۰ بوکس ۱۴ ۸ ۱۱۰
۱۱ پزشکی ورزشی ۲ یک ۳
۱۲ تنیس ۲۵ ۱۷ ۸۲
۱۳ تیراندازی ۱۱ ۴ ۶۸
۱۴ تیروکمان ۱۴ ۱۴ ۱۳۵
۱۵ تکواندو ۳۰ ۲۲ ۱۴۸
۱۶ تنیس روی میز ۴۵ ۳۸ ۱۳۸
۱۷ جودو ۲ یک ۴
۱۸ جانبازان و معلولان ۷ ۳ ۱۸
۱۹ چوگان
۲۰ دوچرخه سواری ۱۳ ۱۲ ۵۰
۲۱ دوومیدانی ۳۶ ۲۹ ۲۲۶
۲۲ هنرهای رزمی ۱۸ ۹ ۸۴
۲۳ ژیمناستیک ۶ ۶ ۲۵
۲۴ سوارکاری ۳۸ ۱۶ ۳۴
۲۵ شنا ۱۴ ۱۴ ۹۹
۲۶ شمشیربازی ۱۷ ۱۳ ۶۱
۲۷ شطرنج ۱۲ ۱۰ ۲۳
۲۸ فوتبال ۱۸۶ ۱۳۴ ۴۷۵
۲۹ قایقرانی ۱۰ ۹ ۴۳
۳۰ کاراته ۳۴ ۱۸ ۹۴
۳۱ کوهنوردی ۳۰ ۲۴ ۸۹
۳۲ کبدی ۶ ۳ ۲۴
۳۳ کشتی ۳۰ ۲۲ ۵۸۴
۳۴ گلف ۴ ۴ ۲۹
۳۵ موتورسواری و اتومبیلرانی ۱۰ ۹ ۳۱
۳۶ نجات غریق و غواصی ۳ ۲ ۴
۳۷ والیبال ۵۸ ۴۶ ۴۸۰
۳۸ وزنه برداری ۴ ۳ ۵۹
۳۹ ووشو ۱۱ ۱۰ ۷۷
۴۰ پهلونی و زورخانه ای ۲ یک ۱۰
۴۱ ورزش‌های نابینایان ۶ ۶ ۱۱
۴۲ ورزش‌های ناشنوایان ۸ ۶ ۱۳۲
۴۳ ورزش‌های سنتی و بومی و محلی
۴۴ ورزش‌های دانشگاهی
۴۵ ورزش مدارس
۴۶ ورزش‌های سه گانه ۱۱ ۱۰ ۳۰
۴۷ ورزش کارگری ۳ ۲ ۲
۴۸ هاکی ۶ ۵ ۱۰۱
۴۹ ورزش‌های همگانی ۳ ۳ ۶۷
۵۰ هندبال ۲۴ ۱۴ ۳۰۴
۵۱ هنرهای رزمی و کونگ‌فو یک یک ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.