نادر فریاد شیران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت تیم ملی در فاصله کوتاه باقی مانده تا جام ملت‌های آسیا گفت: جام ملت‌ها و انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ را باید یکی دید چرا که ۲ ماه بعد جام ملت‌ها تمام می‌شود. هرچند با تیمی که در حال حاضر داریم احتمال قهرمانی وجود دارد اما موضوع اصلی بحث سن و شرایط بازیکنان تیم ملی است.
بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: در اصل نگرانی من برای انتخابی جام جهانی است، وقتی برای آماده سازی جام ملت‌ها و انتخابی جام جهانی از بازیکن ۳۷ ساله استفاده می‌کنیم یعنی ضعفی وجود دارد. سابقه نداشته در این سطح از فوتبال ملی در حالی که بازیکنان جوان زیادی داریم از یک بازیکن ۳۷ ساله استفاده کنیم.
وی افزود: اگر به چندین سال قبل نگاه کنیم زمانی که محمد مایلی کهن و پرویز دهداری شرایط خیلی خوبی داشتند و با بازی که انجام دادند کاری کردند که ۱۰ سال تیم ملی پشتوانه خوبی را داشته باشد. باید مانند گذشته کمی به فکر آینده هم باشیم و تنها نتیجه گرایی را ملاک کار خود نکنیم.
پیشکسوت فوتبال کشورمان در ادامه گفت: در حال حاضر بازیکنانی داریم که با توجه به حضور در فوتبال اروپا شرایط بسیار خوبی دارند اما نباید به آینده تیم ملی هم بی تفاوت باشیم. ما در جام جهانی قطر پیرترین تیم ملی را داشتیم. اینها همه یک زنگ خطر بزرگی است که باید قبل از این که به صدا در بیاید کاری کنیم. با شرایط کنونی اینکه به فکر جام جهانی ۲۰۲۶ باشیم درست نیست و باید واقع بین باشیم.

ماندن قلعه نویی یعنی تنزل فوتبال
فریادشیران با اشاره به نتیجه گرا بودن مسئولان فدراسیون فوتبال در خصوص تیم ملی عنوان کرد: تاج سقف آروزهای تیم ملی را نابود کرد وقتی در مصاحبه‌های خود می‌گوید امیر قلعه نویی اگر در جام ملت‌ها بتواند نتیجه بگیرد تا جام جهانی ۲۰۲۶ سرمربی تیم ملی خواهد ماند یعنی تنزل. انتظار همه ما از تیم ملی قهرمانی در آسیا است چرا که هیچ کشوری به اندازه ما در فوتبال اروپا لژیونر ندارد. به نوعی تیم ملی فوتبال کشورمان آرمانی‌ترین شرایط خود را طی می‌کند و همه بازیکنان در اوج هستند تا بتوانند ماندگار شوند. اگر در این رقابت‌ها قهرمان نشویم پس کجا می‌خواهیم قهرمان شویم؟
وی ادامه داد: کادر فنی تیم ملی با توجه به سطح بازیکنان و تجربه آنها می‌تواند ۱۱ بازیکن اصلی داشته باشد و ۵ بازیکن جوان ۱۹ تا ۲۱ ساله را روی نیمکت تا بتواند از آنها در جام ملت‌ها استفاده کند و برای تیم ملی پشتوانه سازی کند. آینده سازی برای تیم ملی هم مهم است و نمی‌توانیم به راحتی از کنار آن رد شویم. کادر فنی نباید فقط جلوی پای خود را ببیند.
صحبت‌های ما از سر دلسوزی است نه تخریب تیم ملی
پیشکسوت فوتبال کشومان با بیان اینکه سرمربی تیم ملی نمی‌تواند از بازیکنانی که سن بالایی دارند در جام جهانی ۲۰۲۶ استفاده کند گفت: جام جهانی ۲۰۲۶ دیگر جام جهانی ۲۰۲۲ نخواهد بود که بتوانیم از بازیکنانی که سن بالا دارند استفاده کنیم. از امروز ۳ سال تا جام جهانی وقت داریم و ۳ سال بعد امید ابراهیمی ۴۰ ساله می‌شود آیا قلعه نویی از او در جام جهانی استفاده می‌کند؟ پس باید در این خصوص فکر کنند و به جوانان اعتماد کنند. صحبت‌های ما تخریبی نیست و نمی‌خواهیم تیم ملی را تخریب کنیم. ما دلسوز تیم ملی هستیم و چیزی را که تجربه نشان داده است را می‌گوئیم.

در جام ملت‌ها قهرمان شویم اولین نفر به فرودگاه می‌روم
وی تصریح کرد: اگر تیم ملی در جام ملت‌ها قهرمان شود اولین نفری که به فرودگاه می‌رود تا بر گردن بازیکنان گل بیاندازد خود من هستم اما دور اندیشی به ما اعلام می‌کند که از بازیکنان جوان غافل نشویم. همه این اتفاقاتی در حال حاضر در تیم ملی هم رخ می‌دهد تقصیر قلعه نویی نیست و تصمیماتی که در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال گرفته می‌شود باعث می‌شود شاهد چنین برنامه‌ریزی‌ها و شرایط باشیم. وقتی افراد سر جای خودشان نباشد همه چیز بهم می‌ریزد و مربیانی هم که به تیم ملی می آیند دست و پا بسته می‌شوند.
خط دفاعی ضعف عمده تیم ملی است
فریاد شیران در خصوص ضعف تیم ملی در خط دفاعی نیز بیان کرد: تیم ملی فوتبال کشورمان در بخش خط دفاعی دچار ضعف شدید است، این موضوع در بازی با ازبکستان خود را نشان داد و اگر بیرانوند درون دوازه نبود چه بسا گل‌ها بیشتری را دریافت می‌کردیم. ضعف عمده تیم ملی دفاع است و باید ببینیم کادر فنی ۱۲ نفره تیم ملی چه برنامه‌ای برای آن خواهد داشت و آن را چگونه بررسی خواهد کرد. در سیستم دفاعی درست است تجربه لازم دارد اما امروز بازیکنانی هم که در خط دفاعی حضور دارند سن‌شان بالاست و باید به گونه عمل کنند که ضعف خود را تصحیح کنند.

نه مانند کی روش اتوبوسی نه اینقدر شکننده
پیشکسوت فوتبال کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: در گذشته به کی روش ایراد می‌گرفتند که دفاع اتوبوسی می‌کند اما باید بگویم که نه مانند کی روش باید عمل کنیم و نه به شکل امروز که خط دفاعی ما دچار مشکل است. بازیکنانی که به تیم ملی دعوت می‌شوند از همین بازیکنانی هستند که در لیگ بازی می‌کنند. در بازی پرسپولیس و الدحیل دیدیم که چقدر دفاع بهم ریخته بود و در آن بازی هم اگر بیرانوند نبود پرسپولیس گل‌های بیشتری را دریافت می‌کرد. تمام این اتفاقات نشان می‌دهد ساختار تیم ملی مشکل دارد و باید فکری به حال آن کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.