معامله بزرگ قالیباف با محصولی بر سر یاران نزدیکش /طرح گام به گام پایداری‌چی‌ها برای امتیازگیری

معامله بزرگ قالیباف با محصولی بر سر یاران نزدیکش /طرح گام به گام پایداری‌چی‌ها برای امتیازگیری

محمدحسن نجمی: گویا «معامله بزرگ» انجام شده است، معامله‌ای میان جبهه پایداری و طیف قالیباف بر سر فهرست مشترک. خبرگزاری تسنیم رسانه اصولگرا و نزدیک به برخی نهادها خبر از نهایی شدن لیست انتخاباتی مشترک میان شورای ائتلاف و جبهه پایداری داده است.
بر اساس این خبر، محمدباقر قالیباف رئیس فعلی مجلس، به عنوان سرلیست حضور دارد. البته که ساعتی بعد از انتشار این خبر، صادق محصولی دبیر کل جبهه پایداری اظهاراتی دو پهلو داشت که بیشتر از همه باید قالیباف را نگران کند.

با نگاهی به فهرست منتشر شده، می‌توان دریافت که میان دو طیف قالیباف و پایداری‌چی‌ها ائتلافی صورت گرفته که با حدی دو طرف از برخی اسامی عبور کرده‌اند تا به وحدت برسند. اما سخنان محصولی نشان می‌دهد که آنها نگاهی فراتر از انتخابات مجلس دارند و از هم اکنون در حال معرفی مرتضی آقاتهرانی نماینده تندروی تهران به عنوان رقیبی برای قالیباف در انتخابات خرداد ماه ۱۴۰۳ هستند؛ انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازدهم که در نخستین روزهای تشکیل صورت می‌گیرد.
فشار برای سرلیستی
پایداری‌چی‌ها معتقدند که سرلیست آنها آقاتهرانی است و به هیچ وجه حاضر نیستند که از این موضع کوتاه بیایند. از سوی دیگر شورای ائتلاف نیز همچنان سر موضع خود مبنی بر سرلیستی قالیباف است. محصولی به تسنیم گفته «سرلیست جبهه پایداری در صورت ارائه فهرست مستقل، آقاتهرانی هستند و در صورت وحدت با جبهه انقلابی دیگر، فهرست ارائه شده دو نفر سرلیست خواهد داشت که آقاتهرانی یکی از آنهاست.»
در این جملات تهدیدی ملایم نیز پنهان است؛ آنجا که محصولی حرف از لیست مستقل می‌زند؛ از این جهت که در فضای فعلی، و عملیات‌های رسانه‌ای که طی آن، برخی زوایای پنهان زندگی شخصی قالیباف رو شده، جایگاه او در بین بدنه اجتماعی اصولگرایان تضعیف شده است؛ هرچند بدنه اجتماعی آنها کوچک و مختصر، در حد همان کمتر از ۳۰-۴۰ درصدی است که در انتخابات سال ۹۸ شرکت کردند اما اگر قالیباف در همین بدنه ضعیف اجتماعی اصولگرایان نیز دچار افت شود، شاید دیگر آن جایگاه سابق را نداشته باشد.
اعضای فهرست
طبق خبری که تسنیم منتشر کرده، «محمدباقر قالیباف»، «مرتضی آقاتهرانی»، «مصطفی غفاری»، «مرتضی کامل نواب»، «سید مجتبی صفایی»، «سعید احدیان»، «بابک نگاهداری»، «سعید آجرلو»، «‏شکری (شهرری)»، «شریفیان (اسلامشهر)»، «‏محمد ابراهیم رسولی»، «حسن خجسته»، «اصغر پورمحمدی»، «حسین نجابت»، «‏فاطمه قاسمپور»، «زهرا قلنبر»، «فاطمه حائری»، «الهه عطایی»، «‏محمدحسین بحرینی»، «علیرضا سلیمی»، «‏محمد کوثری»، «مالک شریعتی»، «عبدالحسین روح‌الامینی»، «محسن دهنوی»، «‏علی خضریان»، «رضوانی»، «زارعی»، «دهقانی»، «لاجوردی» و «زهره طبیب‌زاده» در این فهرست مشترک حضور دارند.
حذف نوک حمله‌ای که همیشه در درگیری با پایداری‌ها حضور داشت
نکته جالب توجه در این فهرست، غیبت برخی نمایندگان فعلی و چهره‌های شناخته‌شده است که انتظار می‌رفت در لیست تهران یا همان ائتلاف خیلی تندروها و کمی تندروها حضور داشته باشند.
مجتبی توانگر نماینده فعلی تهران، از جمله چهره‌هایی است که قالیباف بر سر او معامله کرده است؛ به عبارت دیگر قالیباف برای رسیدن به این وحدت، حاضر شده او را کنار بگذارد؛ وحدتی که به نظر می‌رسد مانند آنچه در سال ۱۳۹۸ انجام شد، شکننده باشد و از فردای انتخابات برای کسب کرسی‌های هیات رئیسه جنگ قدرت جدیدی شکل بگیرد.
حذف توانگر از این جهت قابل توجه است که او به عنوان چهره‌ای نزدیک به قالیباف و به تعبیری زبان منفصل رئیس فعلی مجلس شناخته می‌شود. در جدال‌های میان جبهه تندروی پایداری با طیف قالیباف، توانگر نقش بازیکن نوک حمله تیم قالیباف را بازی می‌کرد و در این نقش هم چندین گل برای این تیم به ثمر رسانده است.

از جمله ایفای نقش توانگر، در دعوای این دو طیف بر سر در دستور کار قرار گرفتن لایحه عفاف و حجاب بود. اواخر تعطیلات نوروز گذشته، آقاتهرانی از اعضای ارشد جبهه پایداری قرار نگرفتن طرح عفاف و حجاب در دستور کار را به گردن قالیباف انداخت؛ همچنین کاظم صدیقی رئیس ستاد امر به معروف هم سخنانی هم‌راستا با آقاتهرانی بیان کرد؛ این موضع‌گیری‌ها سبب شد تا ‌توانگر در نامه‌ای به صدیقی به تندی از او و آقاتهرانی انتقاد کند؛ نامه‌ای که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و دور تازه‌ای از دعوای بین این دو طیف را آغاز کرد.
هرچند هر دو طیف مذکور یعنی جبهه پایداری و طیف قالیباف از لحاظ ایدئولوژی پیرامون موضوع عفاف و حجاب، تقریبا یکسان هستند اما بازی‌های سیاسی موجب شد تا این دو نحله از اصولگرایان، بر سر این ماجرا درگیر شوند.
توانگر در این نامه تند و تیز، خطاب به صدیقی نوشت که «اگر شما و دوستانتان در پی فتح کامل پارلمان هستید و از فرط بی‌کارنامه بودن مجبورید به ریسمان حجاب متوسل شوید، در حال بسط منکر و زدودن معروف هستید. دین خدا بازیچه و مطاع دنیوی چند ظاهرالصلاح فاسد العقیده نیست که هر روز مانند مارگیران آن ملعبه قدرت‌طلبی کنند.» «ظاهرالصلاح فاسد العقیده» خواندن چهره‌های نزدیک به پایداری حالا برای توانگر گران تمام شده است. او در موارد دیگری نیز به عنوان بازیکن یارکوب جبهه پایداری ایفای نقش می‌کرد و به نوعی سپر بلای قالیباف در برابر حملات پایداری‌چی‌ها می‌شد. اما حالا گویا قالیباف حاضر شده تا این نوک حمله را که در جایگاه خود، خوب هم بازی کرده، حذف کند تا خطری متوجه سرلیست بودن خود نشود.
اجرای شرط قالیباف؛ حذف نوباوه
مورد دیگری که این بار از سوی پایداری حذف شده، بیژن نوباوه‌وطن است؛ او که سر خصم با قالیباف دارد، و اخیرا کارشان به شکایت و شکایت‌کشی رسیده، از سوی پایداری در فهرست ائتلاف با قالیبافی‌ها گنجانده نشده است.
او که سال ۱۳۹۸ با همین فهرست مشترک میان قالیبافی‌ها و پایداری‌چی‌ها به مجلس راه یافت این بار نتوانسته که تصمیم‌گیران پشت‌ پرده و جلوی پرده‌ی جبهه پایداری را راضی کند که برای حضورش مقاومت کنند.
طبق شنیده‌ها، قالیباف برای وحدت با پایداری‌چی‌ها به غیر از شرط و شروطی که گذاشته بوده، یک بند هم به صورت شخصی به آنها پیوست کرده، مبنی بر اینکه در فهرست مشترک جایی برای نوباوه نباید باشد. حالا با حذف نوباوه از این فهرست منتشره، معلوم می‌شود که این خبر، موثق بوده است.
حذف یاران برای بقای خود
غیر از توانگر، محسن پیرهادی نماینده فعلی تهران نیز از چهره‌های نزدیک به قالیباف است که آقای رئیس بر سر نبودنش معامله کرده است. ابوالفضل عمویی نیز مانند پیرهادی و توانگر، آنقدر مهره ارزشمندی برای قالیباف نبود که برای ماندن آنها در فهرست وحدت شکننده‌شان بجنگد یا در جای دیگری امتیاز بدهد تا یارانی که وفاداری‌شان به او ثابت شده، از راه یافتن به مجلس بازنمانند.
به غیر از اینها که در حال حاضر نماینده هستند، جلیل محبی عضو مرکز پژوهش‌های مجلس که مدتی هم دبیر ستاد امر به معروف بود، جایی در فهرست مشترک ندارد. محبی که این روزها در فضای مجازی به وکیل مدافع قالیباف تبدیل شده، برای رئیس فعلی مجلس و فرزندش اسحاق قالیباف، در شبکه‌های اجتماعی سنگ تمام گذاشته و به شدت با طیف دیگری از تندروها مانند پایداری‌چی‌ها و دار و دسته رائفی‌پور درگیر شده است.
او که دبیر ستاد امر به معروف بوده، با ورود تیم جدید به ریاست کاظم صدیقی که تمایل شدیدی به جبهه پایداری دارند، از این سمت کناره‌گیری کرد و به مرکز پژوهش‌ها برگشت. او با تمام وجود چه از خود قالیباف، چه از پسرش و چه از سایر اعضای خانواده‌اش مثل ماجرای سیسمونی خریدن از ترکیه، دفاع می‌کند؛ اما با این اوصاف سیاست به محبی هم وفا نکرد و لااقل تا الان در فهرست منتشر شده از وحدت پایداری و قالیباف، دیده نمی‌شود؛ بسیاری عقیده داشتند که او به طور حتم یکی از افراد حاضر در لیست قالیباف است؛ البته که نه فقط محبی، که درباره توانگر و عمویی و پیرهادی نیز چنین تصوری وجود داشت اما سیاست بی‌وفاتر از این حرف‌هاست.
از سوی دیگر می‌توان گفت که قالیباف گویا در معرض خطری جدی قرار دارد که حاضر شده حداقل چهار نفر از شناخته شده‌های تیم خود را کنار بگذارد. اما حالا که انگار شورای ائتلاف به رهبری غلامعلی حداد عادل و قالیباف تا حذف چهره‌های نزدیک به خودش عقب‌نشینی کرده، پایداری‌چی‌ها امید دارند که بتوانند با ایجاد فشار رسانه‌ای بیشتر بر قالیباف، امتیازات و نفرات بیشتری در فهرست بگیرند.
طرح گام به گام پایداری‌چی‌ها برای امتیازگیری
از همین رو ساعتی بعد از انتشار فهرست از سوی تسنیم، مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری در گفت‌وگویی تاکید کرده که «گمانه‌زنی‌هایی درباره لیست جبهه پایداری و شورای ائتلاف منتشر شده که مورد تائید جبهه پایداری نیست.»
سخنگوی پایداری‌چی‌ها بجای واژه تکذیب از مورد تایید نبودن استفاده کرده که می‌تواند به معنای صحت این فهرست باشد و مثلا شاید هنوز تایید نهایی نشده باشد.
همچنین محصولی که از دو سرلیست در صورت ائتلاف سخن گفته، بده و بستان یا به قول او، «تنزل و گذشت» در جریان وحدت را عادی و موضوعی قابل درک دانسته اما در عین حال طعنه‌ای هم به تیم قالیباف زده است: «وقتی معیار اصلی انتخاب نامزدها برای نمایندگی مجلس اصلح بودن باشد باید توجه کرد افرادی که شائبه تخلف، چه تخلف مالی و چه تخلف‌های دیگر داشته باشند نباید در فهرست نامزدهای نمایندگان مجلس قرار بگیرند.»
فشار رسانه‌ای پایداری‌ها
از یک سو حرف از دو سر لیست در صورت وحدت به میان آورده، از سوی دیگر شائبه مالی را وسط کشیده است که مورد دوم، همواره از سوی جبهه پایداری و نزدیکان آنها، دستمایه حملاتی به قالیباف می‌شده است.
حالا با این بازی رسانه‌ای جدید محصولی و جبهه پایداری در پیش گرفته، احتمالا عقب‌نشینی‌های قالیباف و شورای ائتلاف آنها را به این نتیجه رسانده که اگر تا شب انتخابات فشار را بیشتر و بازی رسانه‌ای را فعال‌تر کنند، می‌توانند امتیازات بیشتری از تیم روبرو بگیرند؛ هرچند که قاعدتا خیلی بعید است قالیباف از سرلیستی تهران کنار برود، اما همین که آقاتهرانی هم در کنار قالیباف به عنوان سرلیست معرفی شود، پیروزی بزرگ برای پایداری و تضعیفی شدید برای قالیباف محسوب می‌شود.
قالیباف به هر صورت اگر در انتخابات باقی بماند، وارد مجلس می‌شود؛ اما اینکه چندمین نفر و چگونه به مجلس راه پیدا کند، برای او مهم است؛ چرا که جایگاه خود را فراتر از یک نماینده عادی می‌داند و شاید این بازی‌ها و فشارهای رسانه‌ای موجب شود که او دومین رای یا چندمین رای را در تهران بیاورد؛‌که در اینصورت هیچ بعید نیست از ورود به مجلس انصراف دهد.
۲۷۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.