جهانی شدن خوشنویسی ایران و شرکت ایران در فیتور اسپانیا

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شانزدهمین جلسه کمیته جهانی حافظت از میراث فرهنگی ناملموس که در مقر سازمان یونسکو در پاریس برگزار می‌شود، این دور از نشست کمیته جهانی حافظت از میراث فرهنگی ناملموس به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا (اومیکرون) برای سایر اعضا در سراسر جهان به صورت آنلاین برگزار شد.

در این دور ۱۸ گزارش در مورد میراث ناملموس در خطر، ۲۸ گزارش در مورد پیاده‌سازی کنوانسیون ۲۰۰۳، یک گزارش از سوی دولت‌های غیرعضو در مورد وضعیت کنونی عناصر ثبت‌شده در فهرست معرف میراث ناملموس، ۶ نامزد در فهرست محافظت فوری، ۴۸ نامزد در فهرست معرف، پنج طرح برای ثبت برنامه‌های خوب پاسداری، یک درخواست برای کمک بین‌المللی، ۴۶ درخواست استوارنامه از سوی سازمان‌های مردم نهاد، و ۶۶ گزارش فعالیت از سوی این سازمان ها مورد بررسی قرار گرفت.

برنامه ملی محافظت از هنر سنتی خوشنویسی در ایران طرح ایران برای ثبت برنامه‌های خوب پاسداری است که با شماره ارجاع ۱۷۱۶ در این جلسه بررسی و در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. ثبت خوشنویسی ایران در برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو به این معناست که هم میراث ناملموس موردنظر به جهانیان معرفی خواهد شد و هم پاسداری خوبی از آن صورت خواهد گرفت.

این اولین بار است که ایران در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث ناملموس، پرونده‌ای را به ثبت می‌رساند. بخش پژوهشی و تدوین پرونده هنر خوشنویسی با عنوان «فعالیت‌های پاسدارانه از هنر خوشنویسی ایران» در قالب یک پرونده مستقل و ملی در پژوهشکده هنرهای سنتی با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن خوشنویسی ایران آماده‌سازی شد به صورتی که سایر کشورها هم بتوانند از اقدامات و برنامه‌های پاسدارانه ایران برای حفظ خوشنویسی خودشان الگوبرداری و استفاده کنند.

جهانی شدن خوشنویسی ایران و شرکت ایران در فیتور اسپانیا

اعضای شورای راهبردی موزه ملی منصوب شدند

با حکم علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، سیداحمد محیط‌طباطبایی، فارغ‌التحصیل کارشناسی باستان‌شناسی و  ارشد تاریخ  و معاون اسبق سازمان میراث‌فرهنگی وقت، حسن کریمیان استادتمام باستان‌شناسی و مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، حسن خجسته استادتمام دانشگاه، عضو هیئت امنای بنیاد فارابی و نایب‌رئیس سابق اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه، حجت‌الله ایوبی دانشیار دانشگاه، دبیرکل کمیته ملی یونسکو و معاون اسبق سینمایی وزارت ارشاد، پیام تیرانداز فارغ‌التحصیل دکترای مدیریت رسانه، مدرس دانشگاه و مدیرعامل خبرگزاری فارس، موسی نجفی استاد تمام دانشگاه و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی و مجید زین‌العابدین فارغ‌التحصیل علوم سیاسی و مدیر شبکه یک سیما به‌عنوان اعضای شورای راهبردی موزه ملی ایران منصوب شدند.  

اعتلای عملکرد موزه بر پایه خردجمعی، تقویت همکاری و مشارکت و بهره‌برداری از ظرفیت‌های فکری و علمی صاحبنظران، ارتقا و توسعه نقش موزه در جامعه و دسترسی اجتماعی به آن و نیز ترویج و اشاعه ظرفیت‌های تاریخی،  فرهنگی و اجتماعی  بخشی از ماموریت اعضای شورای راهبردی موزه ملی ایران است.

جهانی شدن خوشنویسی ایران و شرکت ایران در فیتور اسپانیا

افزایش تبادل گردشگر میان ایران و کشورهای همسایه

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزایش تبادل گردشگر میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه را در پی گسترش شبکه پروازی میان ایران و امارات در دستور کار قرار داد.

 علی‌اصغر شالبافیان در نشست با حمد عبیدالله معاون بازرگانی هواپیمایی «فلای‌دبی» موضوع تجمیع ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی را به منظور گسترش روابط گردشگری میان ایران با کشورهای همسایه در دستور کار قرار داد.  
بر پایه این گزارش، با توجه به اینکه خطوط هوایی «فلای دبی» با دارا بودن پروازهای کانکشن یا دارای نقطه اتصال از اهمیت قابل‌توجهی برای ارتباط کشورهای مختلف با ایران دارا است؛ از این رو معاون گردشگری پیروی تقاضای گردشگران ورودی از لاهور پاکستان، حیدرآباد هند، بحرین، کویت و عمان در نظر دارد ظرفیت‌های موجود از جمله شبکه فعال پروازی ایران و امارات را به خدمت بگیرد.  

پلان مدیریت کاخ گلستان تهیه می‌شود

 مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: پلان مدیریت کاخ گلستان از سوی این مجموعه میراث جهانی در دست تهیه است.

 فرهاد عزیزی زلانی، گفت: در پلان مدیریت کاخ گلستان باید ضمن رفع معضلات محدوده و پررنگ کردن نقش میراث جهانی در زندگی مردم به استراتژی تقویت و پیوند مجدد ساختاری و محتوایی کاخ گلستان با دیگر ارزش‌ها و عناصر تاریخی و فرهنگی پهنه تاریخی شهر تهران دست پیدا کنیم.

در سراسر جهان سایت‌های میراث‌فرهنگی و طبیعی متعددی وجود دارند که اهمیت خاصی برای بشر دارد، در این میان برخی از این سایت‌ها برای بشریت ارزش منحصر بفرد و برجسته دارد. یک سایت زمانی به سایت میراث جهانی تبدیل می‌شود که به علت ارزش منحصربه‌فرد جهانی در فهرست میراث جهانی سازمان آموزش، علمی و فرهنگی ملل متحد یا یونسکو قرار می‌گیرد.

جهانی شدن خوشنویسی ایران و شرکت ایران در فیتور اسپانیا

بررسی راهکارهای حضور قدرتمند ایران در فیتور ۲۰۲۲

 نشست هم‌اندیشی برپایی غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور اسپانیا با حضور نمایندگان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی به عنوان مجری غرفه ایران در فیتور سال آینده میلادی، برگزار و راهکارهای حضور قدرتمند کشورمان در این رویداد بررسی شد.  

در نشست هم‌اندیشی فیتور ۲۰۲۲،  هادی سجادی‌راد مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی گزارشی از حضور در نمایشگاه فیتور در سال‌های گذشته ارائه کرد. او به تشریح اقدامات کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی و معرفی موقعیت غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه با ابعاد ۷.۵ در ۱۶ متر در بخش اروپایی نمایشگاه، پرداخت.  

جهانی شدن خوشنویسی ایران و شرکت ایران در فیتور اسپانیا

پاکسازی آرامگاه داریوش و دیواره صفه در تخت جمشید آغاز شد

مدیرپایگاه میراث جهانی تخت جمشید، اعلام کرد: عملیات پاکسازی تحت نظارت مستقیم کارشناسان حفاظت و مرمت آرامگاه داریوش و دیواره صفه در این محل از هفته پیش آغاز شده است. با دعوت از تیم صخره‌ نوردی در شهرستان مرودشت و پس از تهیه نقشه دقیق از موقعیت گیاهان آسیب‌رسان و آموزش‌های کافی درزمینه حفاظت و صیانت از آثار به این تیم، عملیات پاکسازی تحت نظارت مستقیم کارشناسان حفاظت و مرمت این محوطه تاریخی از هفته پیش آغاز شده است.

حمید فدایی با تاکید بر ضرورت و اهمیت پاکسازی فصلی گیاهان از سطوح آثار تاریخی افزود: رشد گیاهان، بوته‌ها و علف‌های هرز بطور مستقیم با نفوذ و ریشه‌دوانی عمقی بین مصالح و بلوک‌های سنگی، باعث شکستگی و جابجایی سنگ‌ها می‌شود و به خصوص در دیواره‌های بلند با خارج نمودن سنگ‌ها از حالت عمود و ایستای خود، به تدریج شرایط ناپایداری دیواره‌ها را فراهم می‌آورد.

وی افزود: فرآیند خاکسازی و افزایش رطوبت در سطوح سنگ از دیگر پیامدهای رویش‌های گیاهی و ریشه‌دوانی در سطوح دیواره‌ها است که در کنار تأثیر سایر عوامل محیطی موجبات فرسایس و تخریب را در سنگ‌ها فراهم می‌آورند و لذا انجام مجموعه اقداماتی برای کنترل انواع فرسایش‌های بیولوژیکی لازم و ضروری است.  

قفل آب‌انبار میرزا مهدی ساری باز شد

نماینده ویژه استاندار مازندران گفت: آب‌انبار تاریخی میرزا مهدی ساری با موافقت اداره کل اوقاف مازندران برای مناسب‌سازی و تجهیز به منظور حضور و بازدید شهروندان و گردشگران بازگشایی می‌شود.

عباس مهدوی از آغاز عملیات پاکسازی آب‌انبار میرزامهدی ساری برای انجام برخی اقدامات مرمتی و مناسب‌سازی برای بازدید شهروندان و گردشگران خبر داد و گفت: با تعامل و همکاری مشترک اداره کل اوقاف مازندران و اداره میراث فرهنگی شهرستان ساری خوشبختانه قفل این بنای زیبای تاریخی در مرکز مازندران باز شد و بزودی نیز قرار است برای چند بنای دیگر که در مالکیت اوقاف قرار دارد برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: طی هفته‌های اخیر با هدف گره‌گشایی از برخی ظرفیت‌های گردشگری در مازندران نشست‌های مشترک با حضور مسئولان تعدادی از دستگاه‌های مرتبط برگزار شد که نشست‌های مشترک با مسئولان اوقاف مازندران یکی از همین پیگیری‌ها بود.

جهانی شدن خوشنویسی ایران و شرکت ایران در فیتور اسپانیا

زنان منطقه اکو به هویت شرقی خود می‌بالند

رئیس موسسه فرهنگی اکو، گفت: زنان منطقه اکو اصالت خویش را از قلب تاریخ می‌گیرند و  به هویت شرقی خود می‌بالند.

 سرور بختی در مراسم جشن یلدایی گروه مشاغل زنان ایرانی (صنایع دستی) با حضور جمع زیادی از مسئولان کشوری و دیپلمات های مقیم تهران در موزه ملت مجموعه فرهنگی سعدآباد، گفت: امروز ما در کنار زنانی گرد هم آمده ایم که هم چرخ اقتصاد را به حرکت در می آورند و هم رکن خانواده را حفظ می کنند.

اینان زنانی هستند که اصالت خویش را از قلب تاریخ می گیرند و  به هویت شرقی خود می بالند.

سرور بختی گفت: اگر زنان نباشند، جهان قلب و روحی ندارد. فردایی ندارد و نسل بعدی هم نخواهد داشت.  زنان شرقی هم می توانند قله های بلند کوه های هیمالیا و پامیر را فتح کنند و هم بر دشت های وسیع و حاصلخیز، رنگ آبادانی و زندگی بزنند. به احترام شما که قلب جهان هستید، سر تعظیم فرود می آورم.

رئیس موسسه فرهنگی اکو در خاتمه با خواندن ابیاتی از شاعر شهیر تاجیک استاد میرزا تورسون زاده به مقام زنان اکو ادای احترام کرد.  

مرخصی کرونایی و تعطیلی موقت دفاتر خدمات مسافرتی گیلان پایان یافت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: مهلت مرخصی و تعطیلی موقت دفاتر خدمات مسافرتی استان با توجه به بازگشایی مرزها و گسترش واکسیناسیون همگانی به اتمام رسید و از این پس این دفاتر باید به طور کامل طبق روال گذشته فعالیت داشته باشند.

حمیدرضا آذرپور افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دلیل همه گیری کرونا در مردادماه ۱۳۹۹ براساس بخشنامه ای در خصوص حمایت از کسب و کارهای حوزه گردشگری با مرخصی و یا تعطیلی تاسیسات گردشگری موافقت کرده بود که اینک به دلیل بهبود وضعیت کرونا و انجام واکسیناسیون، دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ملزم به بازگشایی دفتر، اجرای تور و فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه ۶۹ دفتر خدمات مسافرتی از این بخشنامه در دوره‌های مختلف کرونا استفاده کردند، اظهار داشت: در صورتیکه دفاتر از این پس بدون عذر موجه شروع به کار ننمایند به تشخیص مرجع صادرکننده مجوز فعالیت آنها لغو می شود.

سند استراتژی ملی صادرات گردشگری ایران اجرایی می‌شود

مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری گفت: مرحله عملیاتی سند استراتژی ملی صادرات گردشگری ایران با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و مرکز بین‌المللی تجارت (ITC) اجرا می‌شود.

زاهد شفیعی گفت: نظر به اهمیت صنعت گردشگری در کشور، سازمان توسعه تجارت ایران و مرکز بین‌المللی تجارت (ITC)، موضوع گردشگری را به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی در تدوین اسناد ملی استراتژی صادرات ایران عنوان کردند و با پیگیری‌های معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۳۹۹ سند استراتژی ملی صادرات گردشگری کشور تهیه و تدوین شد.

در این سند، مزایای رقابتی گردشگری در چهار حوزه تخصصی گردشگری جامعه محور، اکوتوریسم و طبیعت‌گردی، گردشگری سلامت و گردشگری فرهنگی – تاریخی شناسایی و سپس برنامه اقدام برای بهره‌برداری بهینه از این مزایا ارائه شد.  

شفیعی ادامه داد: بر اساس پیگیری‌های این وزارتخانه برای عملیاتی کردن استراتژی‌ها و برنامه‌های تعیین شده، سازمان توسعه تجارت ایران هماهنگی‌های لازم را با مراجع ذی‌ربط یعنی مرکز تجارت بین المللی (ITC) کرده و خانم ماریه کلود را به‌ عنوان مدیر اجرایی پروژه معرفی کرد.  

جهانی شدن خوشنویسی ایران و شرکت ایران در فیتور اسپانیا

اعطای تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی وزات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با استقبال از ارتقای بودجه وزارتخانه در سال ۱۴۰۱، گفت: تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی اعطا می‌شود.

پویا محمودیان در نشست ویدئوکنفرانسی با معاونان صنایع‌دستی استان‌ها به‌منظور بررسی دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها در زمینه صنایع‌دستی و ارائه دستاوردهای موفق گفت: حوزه صنایع‌دستی برای وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسیار مهم است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تصریح کرد: در بخش تبصره ۱۸ نخستین وزارتخانه‌ای هستیم که در حوزه منابع مالی تعیین تکلیف شده و به استان‌ها نیز ابلاغ شده است. معاونت صنایع‌دستی در این بخش پیشرو بوده است.

محمودیان ادامه داد: استان‌ها موضوع تبصره ۱۸ را پیگیری و افرادی را که شرایط دریافت این تسهیلات را دارند با قدرت شناسایی کنند تا از این منابع برای رشد و ارتقای صنایع‌دستی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.