هوشنگ گلمکانی: مستندانیمیشن «کاغذ پاره‌ها» عجیب‌ترین فیلمی است که دیده‌ام

هنروتجربه: هوشنگ گلمکانی معتقد است، «کاغذپاره‌ها» مستند انیمیشنی‌ است که هنرمندانه از تکه‌های مقوا ساخته شده و یکی از عجیب‌ترین و دیدنی‌ترین فیلم‌هایی‌ است که دیده است.

هوشنگ گلمکانی منتقد سینما که مستند انیمیشن «کاغذپاره‌ها» به کارگردانی و نویسندگی بهزاد نعلبندی درباره این اثر به ایسنا توضیح داد: «کاغذپاره‌ها» یک انیمیشن منحصربه‌فرد است که نظیرش را ندیده‌ام. من البته همه فیلم‌های مستند دنیا را ندیده‌ام اما از میان آن‌چه دیده‌ام مستندی شبیه «کاغذپاره‌ها» را به یاد ندارم. صدای این اثر حاصل مصاحبه کارگردان با تعدادی از زنان کارتن‌خواب در یکی از مراکز نگهداری زنان کارتن خواب است. این بخش آن (صدا) مستند است و تصاویرش انیمیشن با تکنیک کات‌اوت. فیلم از تکه‌های مقوا ساخته شده؛ که این عنصر بصری اساسی فیلم کنایه از مقوای کارتن‌هایی است که در حقیقت این زنان با آن زندگی کرده‌اند.»

گلمکانی در پایان خاطرنشان کرد: «گرچه تکنیک کات‌اوت در انیمیشن تکنیک تازه‌ای نیست، اما این مستند انیمیشن بسیار زیبا به خاطر ترکیب آن مصاحبه‌ها با تصویرهای مقوایی اثر متفاوتی است. پیشنهاد می‌کنم «کاغذپاره‌ها» را هر جا توانستید حتما ببینند.»

مستند انیمیشن «کاغذپاره‌ها» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهزاد نعلبندی از اول بهمن ماه اکران خود را در سینماهای «هنروتجربه» آغاز کرده است.

«کاغذپاره‌ها» برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شد و نمایش بین‌المللی خود را در جشنواره «ایدفا» آغاز کرد. همچنین این فیلم کاندیدای جایزه بهترین انیمیشن سال از آسیاپاسیفیک، کاندیدای بهترین فیلم بلند انیمیشن از جشنواره انیماتور لهستان و کاندید در جشنواره‌ استانبول بوده است. این مستند انیمیشن در جشنواره‌های مونیخ، کراکوف، ترانسیوانیا رومانی، دی ام زد کره‌جنوبی، ملاقات با دیوانگی کانادا و چندین جشنواره دیگر در دوران کرونا به صورت آنلاین به نمایش درآمده و در سیزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» نیز حضور داشته است.

«کاغذپاره‌ها» برنده جایزه بهترین فیلم بلند جشن مستقل مستند خانه سینما نیز شده است.

این فیلم با حضور فیلمساز در یک مرکز نگهداری زنان کارتن‌خواب و ضبط صدای تعدادی از آنها که قصه زندگی‌شان را روایت کرده‌اند، شکل گرفته است. پس از ضبط این صداها، تصاویر آن به صورت انیمیشن ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.